The children and the childhood are one of the most important and multi-discipliner concepts of social sciences in Turkey. Children’s rights to participation is also an important topic of childhood studies. In Turkey, children’s rights to participant is handled with the limits that are defined by adults. In this review, children’s rights to participant will be evaluated as critical in sociological view. At first, the children’s rights to participant clauses of the United Nations Convention on Children’s Rights will be handled. Then, a discussion in this topic -designed by adults- related to social values will be conducted. Social values are considered by crossing children outside of the family and the education system street culture and family&education institutions. By this way, the necessity of need for a critical view on the children’s rights to participant will be advocated.
Türkiye’de çocuklar ve çocukluk sosyal bilim araştırmalarının önemli ve multidisipliner çalışma alanlarındandır. Çocukların katılım hakkı da çocukluk çalışmalarındaki önemli konulardan biridir. Türkiye’de çocukların katılım hakkı, yetişkinler tarafından çizilen sınırlarla ele alınmaktadır. Bu derlemede çocukların katılım hakkının hem sosyal hizmet perspektifi hem de sosyolojik bakış ile eleştirel bir şekilde değerlendirilecektir. Öncelikle Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi’nde çocukların katılım hakkına dair belirlenen maddeler ele alınacaktır. Sonrasında, bu konuda -yetişkinler tarafından oluşturulan- toplumsal değerlere dair bir tartışma yürütülecektir. Toplumsal değerler ise aile ve eğitim kurumlarının karşısına sokaktaki kültürü koyarak ele alınacaktır. Bu şekilde, Türkiye’de çocukların katılım hakkına dair eleştirel bir bakışın gerekliliği savunulacaktır.
Anahtar Kelimeler: Çocuk Hakları Çocukların Katılım Hakkı Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | REVIEW ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | February 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 2 |