Aims: The aim of the study is to determine the anxiety and attitude related to doing the scientific research. It was aimed to investigate for various variables of the anxiety levels and attitudes. Materials and Methods: The sample of cross-sectional descriptive study was consisted of 70 students. Data were gathered using information form, Research Anxiety Scale and Research Attitude Scale. It was used descriptive statistics, independent samples t-test and Mann Whitney U test in data analysis. Results: The mean score for Research Anxiety Scale of the students was determined as 37.80±8.02. The mean score for Research Attitude Scale was found as 88.87±12.17. Anxiety levels towards doing research of students who not taking statistics course was higher (p>0,05). Attitudes toward doing research of students who taking statistics and doing scientific research was more positive (p>0.05). Conclusion: The study show that anxiety levels towards doing research of the students are not very high and attitude towards doing research of students are positive.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, hemşirelik öğrencilerin bilimsel araştırmaya yönelik kaygı ve tutumları belirlemektir.
Yöntemler: Kesitsel tipte tanımlayıcı araştırmanın örneklemini 70 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmanın verileri bilgi formu, Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği ve Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, bağımsız değişkenlerde t-testi ve Mann-Whitney U testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin araştırma kaygı ölçeği puan ortalaması 37,80±8,02 olarak saptandı. Öğrencilerin araştırma tutum ölçeği puan ortalaması 88,87±12,17 olarak bulundu. İstatistik dersi almayan öğrencilerin araştırma kaygı düzeyleri daha yüksekti (p>0,05) İstatistik ve araştırma dersi alan, bilimsel araştırma yapan öğrencilerin araştırmaya yönelik tutumları daha olumluydu (p>0,05).
Sonuç: Çalışma öğrencilerin araştırma kaygı düzeyi çok yüksek olmadığını ve araştırmaya yönelik tutumları olumlu olduğunu göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | February 16, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 1 Issue: 2 |