Aim: The purpose of this study was to determine the dispositions of critical thinking of nursing students and affecting factors. Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted with Nursing Department students (n= 323) of Bulent Ecevit University. Data were collected by Personality Survey Form and The California Thinking Disposition Inventory. Data were evaluated by percentage, mean, standard deviation, student t test, one way ANOVA, Mann Whitney U test, Kruskal Wallis, and Pearson correlation analyze. Results: The critical thinking disposition mean score of the nursing students was determined as 239.70±27.24. It was found that female students (p=0.03), 2nd year students (p=0.002), students who are members of clubs (p=0.007), students who like to read the book (p=0.000) students who are going to library (p=0.03), students who have participated four and more scientific activity (p=0.002) a year were higher the dispositions of critical thinking. Conclusion: It was found that nursing students had low level the critical thinking disposition and had demographic features such as age, gender, class, like to read the book and go to library of nursing students were effect the critical thinking disposition
Amaç: Bu araştırmanın amacı hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimlerini ve etkileyen faktörleri
belirlemektir. Yöntemler: Kesitsel tipte tanımlayıcı araştırma, Bülent Ecevit Üniversitesi Hemşirelik Bölümü
öğrencileriyle (n=323) gerçekleştirildi. Veriler Kişisel Bilgi Formu ve Kalifornia Eleştirel Düşünme Eğilimi
Ölçeği ile toplandı. Veriler sayı, yüzde, ortalama, standart sapma, student t testi, tek yönlü ANOVA testi, Mann
Whitney U testi, Kruskal Wallis testi ve Pearson Korelasyon analizi ile değerlendirildi. Bulgular: Öğrencilerin
eleştirel düşünme eğilimi puan ortalamaları 239.70±27.24 olarak belirlendi. Bayan öğrencilerin (p=0.03), ikinci
sınıf öğrencilerinin (p=0.002), öğrenci kulüplerine üye olan (p=0.007), kitap okumayı seven (p=0.000),
kütüphaneye giden (p=0.03), yılda 4 ve üzeri bilimsel etkinliğe katılan öğrencilerin (p=0.002) eleştirel düşünme
eğilimleri toplam puan ortalamasının en yüksek olduğu bulundu. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin eleştirel
düşünme eğilimlerinin düşük düzeyde olduğu ve yaş, cinsiyet, sınıf, kitap okuma, kütüphaneye gitme gibi
demografik özelliklerinin eleştirel düşünme eğilimlerini etkilediği saptandı.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 1 |