Aim: The objective of this study was to determine the effect of education received by midwives and nurses on their attitudes regarding the violence against women. Material and Method: The study was conducted as an experimental model with pretest-posttest experimental and control group. The population of the study consisted of midwives and nurses working in 18 Family Health Centers in the city center of Erzurum. All midwives and nurses (84 individuals) who agreed to participate in the study were included in the study without selecting any sample group. A pretest was performed to midwives and nurses in the experimental and control groups. And then the midwives and nurses in the experimental group were trained about the violence against women and at the end of the training, they were given training manuals. Once the trainings were over, a posttest was performed to the experimental and control group. The “Questionnaire form”, “Attitude towards Violence Scale” and “Scale of the Attitude of Medical Personnel towards the Occupational Roles of Violated Women” were used to collect the data. Results: It was observed that the midwives and nurses in the experimental group had considerably lower posttest mean scores in all subscales and the overall Attitude towards Violence Scale, compared to the pretest mean scores (p<0.001). It was also observed that the midwives and nurses in the experimental group had considerably lower posttest mean scores in all subscales and the overall scale of the attitude of medical personnel towards the occupational roles of violated women, compared to the pretest mean scores (p<0.001). Conclusion: It was determined that the training about the violence against women decreased the traditional attitudes of midwives and nurses regarding their occupational roles towards violence and the violated women
Amaç: Bu çalışma ebe ve hemşirelere verilen eğitimin kadına yönelik şiddete ilişkin tutumlarına etkisinin belirlenmesi amacıyla yapılmıştır.
Materyal ve Metot: Çalışma ön test-son test deney ve kontrol gruplu deneme modeli olarak yapılmıştır. Araştırma evrenini Erzurum il merkezinde bulunan 18 Aile Sağlığı Merkezinde (ASM) çalışmakta olan ebe ve hemşireler oluşturmuştur. Araştırmada örneklem seçimine gidilmeksizin çalışmaya katılmayı kabul eden tüm ebe ve hemşireler (84 kişi) çalışma kapsamına alınmıştır. Deney ve kontrol grubundaki ebe ve hemşirelere ön-test uygulanmıştır. Daha sonra deney grubunda yer alan ebe ve hemşirelere kadına yönelik şiddet konusunda eğitimler yapılmış ve eğitimin bitiminde eğitim kitapçığı verilmiştir. Eğitimler bittiğinde deney ve kontrol grubuna son test uygulanmıştır. Verilerin toplanmasında “Anket formu”, “Şiddete İlişkin Tutum Ölçeği (ŞİTÖ)” ve “Sağlık Personelinin Şiddete Uğramış Kadına Karşı Mesleki Rollerine İlişkin Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Bulgular: Deney grubundaki ebe ve hemşirelerin Şiddete İlişkin Tutum Ölçeğinin tüm alt boyutları ve ölçek toplamına ait son test puan ortalamalarının ön test puan ortalamalarından önemli düzeyde daha düşük olduğu saptanmıştır (p<0.001). Deney grubundaki ebe ve hemşirelerin şiddete uğramış kadına karşı mesleki rollerine ilişkin tutum ölçeğinin tüm alt boyutları ve ölçek toplamına ait son test puan ortalamalarının ön test puan ortalamalarından önemli düzeyde daha düşük olduğu saptanmıştır (p<0.001).
Sonuç: Kadına yönelik şiddete ilişkin verilen eğitimin ebe ve hemşirelerin şiddete ve şiddete uğramış kadına karşı mesleki rollerine ilişkin gelenekselci tutumlarını azalttığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelimeler: ebe, hemşire, kadına yönelik şiddet
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | RESEARCH ARTICLE |
Authors | |
Publication Date | June 11, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 2 Issue: 2 |