Hadis ilmine dışardan ve eleştirel bakış esasen Batı kaynaklı bir yaklaşımdır. İçerden ve
eleştirel bakışı ise kısaca cerh ve ta‘dîl ilmi sayesinde hadis ehli temsil eder. Batılı İslâm
araştırmacılarının hadise yönelik ‘dışardan ve nesneleştirici’ yaklaşımları, özellikle Avrupa
aydınlanma hareketinden itibaren İslâm ülkelerinde yaygınlık kazanmaya başlamış, bilimsel
objektiflik anlayışı çerçevesinde, son iki yüzyıl boyunca önemli bir mesafe kat etmiştir. Tanzimat
sonrası Türkiye’sinde İzmirli İsmâil Hakkı ve Babanzâde Ahmed Na‘îm ile başlayan,
M. Tayyib Okiç, Muhammed Hamîdullah, Fuad Sezgin ve Mehmet Said Hatiboğlu ile
günümüze kadar devam eden ve akademik hadisçilik olarak nitelendirilen bu anlayış, Türk
düşünce tarihinin önemli kazanımlar elde etmesine vesile olmuştur. Klâsik dönemdeki ‘içerden’
ve ‘uygulama’ amaçlı ilmî faaliyetin ‘dışardan’ ve ‘meslek’ kaygısıyla yapılan bilimsel
faaliyetlere dönüşmesini doğuran akademik hadisçilik, bilimsel birikimin dil ve ülke sınırı
olmaksızın, ortak kullanımını temin etmesi açısından ise Türkiye ilim hayatına önemli katkılar
sağlamıştır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 4 Issue: 2 |