Research Article
BibTex RIS Cite

Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar

Year 2021, Volume: 19 Issue: 1, 7 - 28, 30.06.2021

Abstract

İslâm Dini’nde ilme ve âlime değer verilmesi, âlimin nitelikli kimse olmasını gerektirmekte-dir. Bilginin, iyiliğe, doğruluğa hizmet etmesini sağlamak için de ilim adamının bazı temel değerleri taşıması zaruridir. Bu yazıda ilim adamında bulunması gereken vasıflar, büyük hadîs âlimi İmam Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh adlı eserinin İlim Bölümü’nden istifade edile-rek tespit edilmiştir. Buhârî’nin İlim Bölümü’nde yer verdiği hadîslere ve bâb başlıklarına dayalı olan inceleme, sınırlı verilere göre yapılsa da Buhârî’nin âyet ve hadîslerden hüküm çıkarma kabiliyeti ile birçok sonuca ulaşılmasını sağlamış ve üç ana başlık altında toplanabi-lecek esaslar tespit edilmiştir. Bunlar, ilim adamının hayatının her safhasında bulunması bek-lenen temel nitelikler; öğrenim ve öğretim hayatında dikkat etmesi gereken prensipler; ilme bakışında, yaklaşımındaki ölçüler ve çalışmalarında gözetmesi gereken hususlardır. İslâm Dini’nin kaynak eserlerinden birine göre belirlenen vasıfların, aslında evrensel olduğu, gerçe-ğin peşinden giden bütün ilim yolcularına ışık tuttuğu da görülmektedir.

References

  • İlhan Kutluer “İlim” DİA, XXII, 109-114, İstanbul 2000.
  • Mehmet Aydın “Gazâli’nin Kurb Nazariyesinde Allah’ın Sıfatlarının Anlam ve Önemi” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXII, 307-314, Ankara 1978.
  • Ahmed b. Ali b. Hacer el-Askalânî, Fethu’l-bâri şerhi Sahîhi’l-Buhârî, I-XIII, Beyrut 1379.
  • Muhammed b. Ahmed ez-Zehebî, Siyeru a‘lâmi’n-nübelâ, I-XXV, Beyrut 1405.
  • Ahmed b. Muhammed b. Hanbel, Müsned I-VI, Beyrut ts.
  • Süleyman b. Ahmed et-Taberânî, el-Mu’cemu’l-kebir I-XV, Kahire ts.
  • Aynur Uraler, Sahâbe Uygulaması Olarak Sünnete Bağlılık, İstanbul 2016.
  • Bekir Topaloğlu, “Hafîz” DİA, XV, 116-117, İstanbul 1997.
  • Bekir Topaloğlu “Fettâh” DİA, XII, 482-483, İstanbul 1995.
  • Bekir Topaloğlu “Hakîm” DİA, XV, 181-182, İstanbul 1997.
  • M. Yaşar Kandemir, “el-Câmiu’s-sahîh” DİA, VII, 114-123, İstanbul 1993.
  • İsmail Lütfi Çakan, “İmam Buhârî’nin Buhara Emiri İle Münasebetleri” Büyük Türk-İslâm Bilgini Buhârî -Uluslararası Sempozyum- 18-20 Haziran 1987, s. 39-46, Kayseri 1996.
  • Bahar Laçin Uğur, Caetani’nin Annali Dell Islam Adlı Kitabı Çerçevesinde Hz. Peygamber ve Hadis Hakkındaki Görüşleri, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2019.
Year 2021, Volume: 19 Issue: 1, 7 - 28, 30.06.2021

Abstract

References

  • İlhan Kutluer “İlim” DİA, XXII, 109-114, İstanbul 2000.
  • Mehmet Aydın “Gazâli’nin Kurb Nazariyesinde Allah’ın Sıfatlarının Anlam ve Önemi” Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, XXII, 307-314, Ankara 1978.
  • Ahmed b. Ali b. Hacer el-Askalânî, Fethu’l-bâri şerhi Sahîhi’l-Buhârî, I-XIII, Beyrut 1379.
  • Muhammed b. Ahmed ez-Zehebî, Siyeru a‘lâmi’n-nübelâ, I-XXV, Beyrut 1405.
  • Ahmed b. Muhammed b. Hanbel, Müsned I-VI, Beyrut ts.
  • Süleyman b. Ahmed et-Taberânî, el-Mu’cemu’l-kebir I-XV, Kahire ts.
  • Aynur Uraler, Sahâbe Uygulaması Olarak Sünnete Bağlılık, İstanbul 2016.
  • Bekir Topaloğlu, “Hafîz” DİA, XV, 116-117, İstanbul 1997.
  • Bekir Topaloğlu “Fettâh” DİA, XII, 482-483, İstanbul 1995.
  • Bekir Topaloğlu “Hakîm” DİA, XV, 181-182, İstanbul 1997.
  • M. Yaşar Kandemir, “el-Câmiu’s-sahîh” DİA, VII, 114-123, İstanbul 1993.
  • İsmail Lütfi Çakan, “İmam Buhârî’nin Buhara Emiri İle Münasebetleri” Büyük Türk-İslâm Bilgini Buhârî -Uluslararası Sempozyum- 18-20 Haziran 1987, s. 39-46, Kayseri 1996.
  • Bahar Laçin Uğur, Caetani’nin Annali Dell Islam Adlı Kitabı Çerçevesinde Hz. Peygamber ve Hadis Hakkındaki Görüşleri, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul 2019.
There are 13 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Religious Studies
Journal Section Articles
Authors

Aynur Uraler 0000-0003-1106-9313

Publication Date June 30, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Uraler, A. (2021). Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar. Hadis Tetkikleri Dergisi, 19(1), 7-28.
AMA Uraler A. Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar. HTD. June 2021;19(1):7-28.
Chicago Uraler, Aynur. “Buhârî’nin El-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar”. Hadis Tetkikleri Dergisi 19, no. 1 (June 2021): 7-28.
EndNote Uraler A (June 1, 2021) Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar. Hadis Tetkikleri Dergisi 19 1 7–28.
IEEE A. Uraler, “Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar”, HTD, vol. 19, no. 1, pp. 7–28, 2021.
ISNAD Uraler, Aynur. “Buhârî’nin El-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar”. Hadis Tetkikleri Dergisi 19/1 (June 2021), 7-28.
JAMA Uraler A. Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar. HTD. 2021;19:7–28.
MLA Uraler, Aynur. “Buhârî’nin El-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 19, no. 1, 2021, pp. 7-28.
Vancouver Uraler A. Buhârî’nin el-Câmi‘u’s-sahîh’i Bağlamında İlim Ehli’nin Evsâfına Dair Bazı Mülâhazalar. HTD. 2021;19(1):7-28.

İlim Tasavvurumuz Üzerine…

İslâm ilim geleneği, ihtiva ve temsil ettiği zâhirî, aklî, felsefî ve irfânî zenginliği ile küllî bir gerçekliği yansıtmaktadır. Söz konusu zenginlik alanlarının her birisi meşrûiyyetini, kendi usûlü dairesinde hakikat arayışı süreci içerisinde bulunuşuyla temellendirmektedir. Başlı başlarına müstakil birer ilim dalı olmaları ve bunun neticesinde tarifi, gayesi ve mesâili itibariyle sınırları belirgin olsa da, ortak bir tasavvura aracılık etmeleri dolayısıyla kaçınılmaz biçimde, bünyesinde sair ilimlerle kendi zaviyelerinden müştereklikler barındırır. Ne var ki, kendine has mesâildeki farklılaşmalar, bütünün temsil ettiği küllî tasavvurun varlığına engel değildir.
Geçmişte ve günümüzde, geleneğin bu yönü gözden kaçırıldığında, ilimler arası irtibat, sözü edilen müştereklikler üzerinden değil, ayrışmalardan hareketle kurulmaya çalışılmıştır. Esasen İslâm ilim geleneğini, ilimler arası iç çekişmelerin ve tartışmaların odağı olarak görmek böyle bir yaklaşım neticesinde ortaya çıkmıştır. Kadîm ilim geleneğimizi fikrî karışıklığın odağı olarak görme zafiyetini sadece şarkiyat geleneğinin bir refleksi imiş gibi kabul etmek kolaycı bir yaklaşımdır. Şarkiyat geleneği ‘ötekinin duruşunu’ temsil ettiği için dikkate alınması ve zafiyetlerine odaklanılması gereken, ‘öteki’lerin dışında kalanlar, yani ‘biz’ olmalıyız.
İlim ehli taifeyi teşkil eden bizlerin bu süreçte yapması gereken, dışardan ve çatışma odaklı yaklaşımı bir yana bırakıp; kendilerini İslâm tasavvurunu zayıflatmaya adamış kişilerin yöntemlerinin üst dilini keşfederek, benzer hatalara düşmekten kurtulmak, muhtelif ilimleri aynı müştereklikte cem eden kadîm geleneğimizin üst tasavvuruna odaklanmaktır.
İslâm toplumu olarak, fikrî hamlemizi gerçekleştirmemiz, körü körüne taklîdi bir yana bırakıp, bize ait değerler manzumemizi keşfetmemize bağlıdır. Modern çağın bilgi üzerindeki bizi kuşatan tahakkümü ve kendi değerlerini bize taşıyan imkânlarını ‘mihengimize’ vurmadan özümseme, bizi sürekli olarak kimliğimizden uzaklaştırmaktadır. Günümüzde öğrendiğimiz en önemli esas, ‘bilginin/ma‘lûmâtın’ kutsallığı iddiasıdır. Oysa her dönemde, mukaddes olan hakikat ve ma‘rifettir. Bir başka ifade ile varlığımız meşrûiyyetini bilgi peşinde koşmamızdan değil, hakikat yolcusu olmamızdan almalıdır.
Doğru yanlış her türlü bilginin kutsanması sebebiyledir ki, arama motorları ve sosyal medya plâtformaları üzerinden paylaşılan veriler, tıpkı, geçmişte ilimler ve ilim ehli arasında sadece ma‘lûmâta odaklanıldığında, ilimler arasındaki müşterek zeminin fark edilememesi ve İslâm tarihinin çatışmalar tarihi şeklinde algılanması gibi, bir ölçüye vurulmaksızın yaygınlığı nisbetinde doğru ve tayin edici bir konum ihrâz etmiştir. Bizler geçmişin ve günümüzün tecrübesinden istifade ederek, tekrar aynı hataya düşmediğimizden emin olmalıyız.
Şu halde, ilim ehline düşen, öncelikle ilimlerin usûlleri ve telif tarzlarının müşterekliğini temin eden ‘üst dilini’; bir başka ifade ile ‘küllî tasavvurunu’ keşfe yönelik gayretlerini arttırmaktır. İlmin bugünkü temsilcilerinin, İlâhî hakîkati zâhirî, aklî, rûhî, kalbî, irfânî plânda idrak için ömür tüketen geçmiş âlim, hakîm ve ârifler ile eserler üzerinden bağ kurmak suretiyle, onların arayış tecrübelerinden istifade etmeleri, ilimleri kuşatan küllî tasavvurun idrâkini mümkün kılacaktır. Bizi küllî tasavvura ulaştıracak olan vasıta, bazen dilin sunduğu imkânlar, bazen akıl, mantık ve felsefenin hâsıl ettiği kazanımlar, bazen de kalbin ve irfânî geleneğin ulaştığı hakikatler olabilecektir.
Bütün bu hususların arayışı içerisinde olan, Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile de, bize ait duruşa ve müşterek tasavvuru keşfin zaruretine dikkat çekmeyi kaçınılmaz görüyoruz. Bir başka ifade ile, tedbirimizi alıp, tedârikimizi ikmâl ederek seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunu fark ederek, ‘cihet-i vahdemizi’ yeniden hatırlamalı, uydu olmaktan, ezilmişlikten kurtulmalı, kendimize ait usûl, ulemâ ve kitâbiyâta dönmeli, ilmî düşünüşümüzü yeniden ‘âlî tasavvurumuza’ uygun hâle getirmeliyiz.
Kırk ikinci sayımızla, akademik dergicilikte kemâle erdiğimizin göstergesi olarak, kesintisiz yayın hayatını sürdürerek, geride bıraktığımız ilk yirmi yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu nüshasında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. İslâm coğrafyasının uzak diyarlarının tasavvurlarını bize sunan makaleler, eser tetkikleri, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
Destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) işaret edilen hususlarda bize iletilen her türlü talebe açık olup, bütün imkânlarını kullanarak arzu edilen hususlarda yazarlarımızın yanında olmaya çalışacaktır.
Geride bıraktığımız yirmi yıl ve kırk iki sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran hayatta olan ve ahirete irtihal eden bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken, bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz. Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU