Research Article
BibTex RIS Cite

Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine

Year 2024, Volume: 22 Issue: 2, 281 - 305, 31.12.2024

Abstract

İslâm tarihi boyunca âlimlerin devlet idarecilerinin özellikle de zalim olanlarıyla ilişkisi üze-rine olumlu veya olumsuz bazı değerlendirmeler yapılmıştır. Emevîler ile Abbâsîler (II. ve III. asır) döneminde devlet görevi kabul eden hadisçilere yönelik tenkitler cerh ve ta‘dîl eserlerinde yer almıştır. Bu tür tenkitler usûl ilminde de genelde ‘havârimu’l-mürüvvet’in bir unsuru olarak ele alınmıştır. Bundan dolayı da râvîler adâlet ve zabt niteliklerini taşıdığı sürece tamamen terk edilmemişlerdir. Bu çalışmada söz konusu dönemde devlet idarecilere yakınlığı dolayısıyla eleştirilen râvîlerin belirlenmiş ve onların cerh ve ta‘dîl durumu açık-lanmıştır.

References

  • Accâc el-Hatîb, Muhammed. es-Sünne kablet’-tedvîn. 3. bs. Lübnan/Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1400/1980.
  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî. el-Müsned. thk. Şuayb el-Arnavud, Adil Mürşid. Müessesetü’r Risâle, 1988.
  • ———. el-ʿİlel ve maʿrifeti’r-ricâl ʿani’l-İmâm Aḥmed b. Muḥammed b. Ḥanbel raḥimehullâh rivâyetü’l-Merveẕî ve ġayrihî. Hind: Dâru’s-Selefiyye, 1408/1988.
  • Ahmed Muhammed Nur Seyf. “Havârimu’l-murûe ve eseruha fî adâleti’r-ruvât”. Mecelletu’l-Bahsi’l-İlmî, sy 5 (h 1402): 71-91.
  • Ali el-Kârî, Ebu’l-Hasan Alî b. Muhammed. Şerḥu Şerḥi Nuḫbeti’l-fiker fî mustalehâti ehli’l-eser. Beyrut -Lübnân: Dâru’L-Erkâm b. Erkâm, t.y.
  • Âşıkkutlu, Emin. Hadiste Ricâl Tenkidi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları (İFAV), 1997.
  • Atçeken, İsmail Hakkı. “Hz. Osman Dönemi İç Olaylarında Mervan b. Hakemin Rolü”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, sy 9 (Ekim 1999): 315-48.
  • Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılahları Sözlüğü. İstanbul: Hadisevi, 2006.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Alî b. Sâbit el-Hatîb. Târîḫu Medîneti’s-selâm ve aḫbâru muḥadisîhâ ve ẕikru kuṭṭânihe’l-’ulemâi min ġayri ehliha ve vâridîha (Târîḫu Baġdâd). Beyrut: Dâru’l-Ğarbi’l-İslâmî, 1422/2001.
  • Buhârî, Ebû ʿAbdullah Muḥammed b. İsmâʿîl b. İbrâhîm. Ṣaḥîḥu’l-Buḫârî el-müsemmâ el-Câmiʿu’l-musnedi’ṣ-ṣaḥîḥi’l-muḫtaṣar min umûri Rasûlillah sallallâhu ʿaleyhi ve sellem ve sunenihi ve eyyâmihi. Beyrut -Lübnân: Şeriketü Dâri’l-Erkâm bin Ebi’l-Erkâm, 1416/1995.
  • Cezâirî, Tâhir b. Muhammed Sâlih b. Ahmed es-Sem‘ûnî el-Hasenî. Tevcîhü’n-naẓar ilâ uṣûli’l-eser. 2 c. Beyrut, 1995.
  • Cudey‘, Abdullah b. Yusuf. Tahrîru ’Ulûmi’l-hadîs. Beyrut -Lübnân: Müessesetu’r-Reyyât, 1424/2003.
  • Cûzcânî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Ya‘kūb b. İshâk es-Sa‘dî. Aḥvâlü’r-ricâl. Beyrut: Müesssesetu’r-Risâle, 1405/1985.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Müdâhene”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 31/460. İstanbul: TDV Yayınları, 2006.
  • ———. “Mürüvvet”. İçinde TDV İslâm Ansiklopedisi, 32/61-63. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2006.
  • Dârekutnî, Ebu’l-Hasen Alî b. Ömer b. Ahmed. eḍ-Ḍuʿafâʾ ve’l-metrûkîn. Riyâd: Mektebetü’l-Meʿârif, 1404/1984.
  • Ebû Bekir Kâfî. Menhecü’l-İmâmi’l-Buḫârî fî taṣḥîḥi’l-eḥâdîs ve taʿlîliha. Beyrut: Dâru İbn Hazm, 1421/2000.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş‘as b. İshâk el-Ezdî es-Sicistânî. Sünenu Ebî Dâvûd. 7 c. Beyrut: Dâru’r-Risâleti’l-Âlemiyye, 1430/2009.
  • Ebû İshâk İbrahim b. Abdullah el-Huttelî, İbnu’l-Cuneyd. Su’âlâtu İbni’l-Cuneyd. Medîne: Mektebetu’d-Dâr bi’l-Medîneti’l-Münevvere, 1988/1407.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdillâh b. İshâk el-İsfahânî. Ḥilyetü’l-evliyâ ve ṭabaḳātü’l-asfiyâ. 10 c. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1416/1996.
  • Ebu’l-Muâtî en-Nûrî vdğr. Mevsûʿa aḳvâli’l-İmâm Aḥmed b. Ḥanbel fî ricâli’l-ḥadîs ve ʿilelih. 4 c. Beyrut -Lübnân: Âlemu’l-kütüb, 1417/1997.
  • Kâdî Abdülcebbâr. Fażlü’l-iʿtizâl ve Ṭabaḳātü’l-Muʿtezile. Beyrut: Dâru’l-Farâbî, t.y.
  • Emîr es-San‘ânî, Ebû İbrâhîm İzzüddîn Muhammed b. el-İmâm el-Mütevekkil-Alellāh İsmâîl. Tavżîḥu’l-efkâr li-meʿânî Tenḳīḥi’l-enẓâr. 4 c. Riyad: Mektebetü’r-Rüşd, 1432.
  • Emîr es-San‘ânî, Muhammed b. İsmail. Semeratü’n-nazar fî ilmi’l-eser. Editör Râid b. Sabri b. Ebî Ulfe. Riyâd: Dâru’l-Âsime, 1417/1996.
  • Enes Salahuddin Hasen Sabrî. “İbrahim b. el-Münzir ve İshâmâtuhu el-Hadîsiyye”. Mecelletü Külliyyeti’d-Dirâsâti’l-İslâmiyye li’l-Benâti bi’l-İskenderiyye, sy 38 (2022): 57-134.
  • Goldziher, Ignaz. İslam Kültürü Araştırmaları. Çev. Mehmet Sait Hatipoğlu. 2 c. Ankara: OTTO, 2019.
  • Hansu, Hüseyin. Mutezile ve Hadis. 2. bs. Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Hatîb el-Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Alî b. Sâbit. el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye, t.y.
  • İbn Abdilber, Ebû Ömer Cemâlüddîn Yûsuf b. Abdillâh b. Muhammed b. Abdilberr en-Nemerî el-Kurtubî. el-İstîʿâb fî maʿrifeti’l-aṣḥâb. 4 c. Beyrut: Dârü’l-Cîl, 1412/1992.
  • İbn Adî, Ebû Ahmed Abdullah b. Adî b. Abdillah el-Cürcânî. el-Kâmil fî ḍuʿafâʾi’r-ricâl. 9 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, t.y.
  • İbn Asâkir, Ebul-Kāsım Alî b. el-Hasen b. Hibetillâh b. Abdillâh b. el-Hüseyn. ez-Zührî. Beyrut: Müessesetu’r-Risale, 1402/1982.
  • ———. Târîhu Medîneti Dımeşk. 80 c. Beyrut-Lübnan: Dârü’l-Fikr, 1415/1995.
  • İbn Ebû Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahmân b. Muhammed b. İdrîs er-Râzî. el-Cerḥ ve’t-taʿdîl. 9 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1372/1953.
  • İbn Hacer, Ebu’l-Fazl Şihâbuddîn Ahmed b. Alî b. Muhammed el-Askalânî. el-İṣâbe fî temyîzi’ṣ-ṣaḥâbe. 8 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1415/1995.
  • ———. Hedyü’s-sârî Muḳaddimetu Fetḥi’l-bârî. 3. bs. Riyâd, 1432/2011.
  • ———. Taḳrîbü’t-Tehẕîb. Halep: Dâru’r-Ruşeyd, 1411/1991.
  • ———. Tehzîbu’t-Tehzîb. 12 c. ; Hindistan: Dâiratü’l Meârifi’in-Nizâmiyye, 1325-1327.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân b. Ahmed el-Büstî. es-Siḳāt. C. 7. 9 c. Haydarabad: Dâiratü’l-Maârifi’l-Osmâniyye, 1401/1981.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî. es-Sünen. 5 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’r-Risâleti’l-’Âlemiyye, 1430/2009.
  • İbn Sa’d, Ebû Abdillâh Muhammed b. Sa‘d b. Menî‘ el-Hâşimî el-Basrî el-Bağdâdî. eṭ-Ṭabaḳātü’l-kübrâ. 2. bs. 8 c. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1418/1997.
  • ———. eṭ-Ṭabaḳātü’l-kübrâ. 9 c. Beyrut: Dâru Sâdır, 1388/1968.
  • İbn Seydinnâs, Muhammed b. Muhammed b. Muhammed el-Ya’murî. en-Nefḥu’ş-şeẕî fî şerḥi Câmiʿi’t-Tirmiẕî. Riyâd: Dâru’l-Âsime, 1409.
  • İbnu’l-Arabî, Ebû Bekr Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed el-Meâfirî. el-ʿAvâṣım mine’l-ḳavâṣım. 6. bs. el-Kâhire, t.y.
  • İbnu’s-Salâh, Ebû Amr Takıyyüddîn Osmân b. Abdurrahmân. ʿUlûmü’l-ḥadîs (Muḳaddimetü İbni’ṣ-Ṣalâḥ). Editör Nûreddîn ʿItr. 3. bs. Dımaşk; Beyrut: Dâru’l-Fikr; Dâru’l-Fikri’l-Muʿâsır, 1423/2002. İbnü’l-Esîr, Ebu’l-Hasen İzzuddîn Alî b. Muhammed b. Muhammed el-Cezerî. Üsdü’l-ġābe fî maʿrifeti’ṣ-ṣaḥâbe. 8 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1424/2003.
  • İshâk b. İbrâhîm b. Hânî en-Nisâbûrî. Mesâilu’l-İmâm Aḥmed b. Hanbel. 2 c. Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî, 1394-1400.
  • Juynboll, G. H. A. Hadis Tarihinin Yeniden İnşası. Çeviren Salih Özer. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Kandemir, M. Yaşar. Mevzû Hadisler Menşe’i Tanıma Yolları Tenkidi. İstanbul: M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1997.
  • Kāsım Ali Sa‘d. Mebâḥis fî ʿilmi’l-cerḥ ve’t-taʿdîl. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 1408/1988.
  • Kutlay, Halil İbrahim. İbn Şihâb ez-Zührî Hayatı, İmî Kişiliği, Hadisçiliği ve Hakkındaki Eleştiriler. İstanbul: Ravza, 2022.
  • Mizzî, Ebu’l-Haccâc Cemâlüddîn Yûsuf b. Abdirrahmân b. Yûsuf. Tehẕîbü’l-Kemâl fî esmâʾi’r-ricâl. 2. bs. 35 c. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1403/1983.
  • Moğultây, Ebû Abdillâh Moğultây b. Kılıc el-Bekcerî. İkmâlu Tehẕîbi’l-Kemâl fî esmâî’r-ricâl. 12 c. Kahire: el-Fârûku’l-Hadîse, 1422/2001.
  • Munyâvî, Ebu’l-Münzir Mahmud b. Muhammed b. Mustafa. Şerhu’l-mûkiza fî ilmi mustalahi’l-hadîs li’l-hâfizi’l-muhaddisi’l-muerrih Şemsiddin Muhammed b. Ahmed ez-Zehebî. el-Mektebetu’ş-Şâmile, 1432/2011.
  • Nesâî, Ebû ʿAbdirrahmân Ahmed b. Şuʿayb b. Alî el-Horâsânî. Sünenü’n-Nesâî. 9 c. Halep: Mektebetü’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, ts.
  • Özkan, Halit. “Tedvîn Tarihinde Emevî Sarayı ve Zührî’nin Mirasına Bir Örnek: Şuayb b. Ebû Hamza Nüshası” , Dîvân, 17, sy 32 (Ocak 2012): 1-37.
  • Özpınar, Ömer. “Hadis ve Fıkıh Edebiyatında Ortak Bir Kavram: Mürûet”. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy 32 (2011): 107-42.
  • Sehâvî, Ebu’l-Hayr Şemsüddîn Muhammed b. Abdirrahmân b. Muhammed. Fetḥu’l-Muġīs bi-şerḥi Elfiyyeti’l-ḥadîs li’l-ʿIrâḳī. 5 c. Kahire: Mektebetü’s-Sünne, 2003.
  • Sibâî, Mustafa. es-Sünne ve mekânetühâ fi’t-teşrîʿi’l-İslâmî. Beyrut: el Mektebetü’l-İslâmî, 1421/2000.
  • Subhî es-Sâlih. ʿUlûmu’l-ḥadîs ve muṣṭalaḥuh. 25. bs. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, 2002.
  • Taberî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd el-Âmülî el-Bağdâdî. Târîḫuṭ-Ṭaberî Târîḫu’r-rusul ve’l-mulûk. 2. bs. 11 c. Mısır: Dâru’l-Meârif, t.y.
  • Tehânevî, Zafer Ahmed el-Osmânî. Ḳavâʿid fî ʿulûmi’l-ḥadîs. Mektebetu’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, t.y.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre b. Mûsa b. ed-Dahhâk. el-Câmiʿu’l-kebîr. 6 c. Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1996.
  • Ukaylî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Amr b. Mûsâ b. Hammâd. Kitâbu’ḍ-Ḍuʿafâʾi’l-kebîr. 4 c. Beyrut-Lübnân: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1984.
  • Yahyâ b. Maîn, Ebû Zekeriyya Yahyâ b. Maîn b. Avn b. Ziyâd b. Bistâm b. Abdurrahman. et-Târîḫ. 4 c. Mekke: Merkezu’l-Baḥsi’l ʿilmî ve İḥyâu’t-Turâsi’l-İslâmî, 1399/1979.
  • ———. Maʿrifetü’r-ricâl. 2 c. Dımaşk, 1985/1405.
  • Zehebî, Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osmân et-Türkmânî el-Fârikî ed-Dımaşkî. el-Kâşif fî maʿrifeti men lehû rivâye fi’l-Kütübi’s-sitte. 2 c. Cidde: Dâru’l-Kıble, 1413/1992. ———. el-Muġnî fi’ḍ-ḍuʿafâʾ. 2 c. Katar: İdâretü İhyâi’t-Türâsi’l-İslâmî, 1987.
  • ———. Mîzânü’l-İ’tidâl fî nakdi’r-ricâl veylühü Zeylü Mîzân’il-İ’tidâl. 1. bs. 4 c. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1995.
  • ———. Mîzânü’l-İʿtidâl fî naḳdi’r-ricâl. 4 c. Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 1382/1963.
  • ———. Siyeru aʿlâmi’n-nübelâʾ. 3. bs. 25 c. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1405/1985. ———. Târîḫu’l-İslâm ve vefeyâtü’l-meşâhîr ve’l-aʿlâm. 17 c. Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 2003.
Year 2024, Volume: 22 Issue: 2, 281 - 305, 31.12.2024

Abstract

References

  • Accâc el-Hatîb, Muhammed. es-Sünne kablet’-tedvîn. 3. bs. Lübnan/Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1400/1980.
  • Ahmed b. Hanbel, Ebû Abdillâh Ahmed b. Muhammed b. Hanbel eş-Şeybânî. el-Müsned. thk. Şuayb el-Arnavud, Adil Mürşid. Müessesetü’r Risâle, 1988.
  • ———. el-ʿİlel ve maʿrifeti’r-ricâl ʿani’l-İmâm Aḥmed b. Muḥammed b. Ḥanbel raḥimehullâh rivâyetü’l-Merveẕî ve ġayrihî. Hind: Dâru’s-Selefiyye, 1408/1988.
  • Ahmed Muhammed Nur Seyf. “Havârimu’l-murûe ve eseruha fî adâleti’r-ruvât”. Mecelletu’l-Bahsi’l-İlmî, sy 5 (h 1402): 71-91.
  • Ali el-Kârî, Ebu’l-Hasan Alî b. Muhammed. Şerḥu Şerḥi Nuḫbeti’l-fiker fî mustalehâti ehli’l-eser. Beyrut -Lübnân: Dâru’L-Erkâm b. Erkâm, t.y.
  • Âşıkkutlu, Emin. Hadiste Ricâl Tenkidi. İstanbul: Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları (İFAV), 1997.
  • Atçeken, İsmail Hakkı. “Hz. Osman Dönemi İç Olaylarında Mervan b. Hakemin Rolü”. Necmettin Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 9, sy 9 (Ekim 1999): 315-48.
  • Aydınlı, Abdullah. Hadis Istılahları Sözlüğü. İstanbul: Hadisevi, 2006.
  • Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Alî b. Sâbit el-Hatîb. Târîḫu Medîneti’s-selâm ve aḫbâru muḥadisîhâ ve ẕikru kuṭṭânihe’l-’ulemâi min ġayri ehliha ve vâridîha (Târîḫu Baġdâd). Beyrut: Dâru’l-Ğarbi’l-İslâmî, 1422/2001.
  • Buhârî, Ebû ʿAbdullah Muḥammed b. İsmâʿîl b. İbrâhîm. Ṣaḥîḥu’l-Buḫârî el-müsemmâ el-Câmiʿu’l-musnedi’ṣ-ṣaḥîḥi’l-muḫtaṣar min umûri Rasûlillah sallallâhu ʿaleyhi ve sellem ve sunenihi ve eyyâmihi. Beyrut -Lübnân: Şeriketü Dâri’l-Erkâm bin Ebi’l-Erkâm, 1416/1995.
  • Cezâirî, Tâhir b. Muhammed Sâlih b. Ahmed es-Sem‘ûnî el-Hasenî. Tevcîhü’n-naẓar ilâ uṣûli’l-eser. 2 c. Beyrut, 1995.
  • Cudey‘, Abdullah b. Yusuf. Tahrîru ’Ulûmi’l-hadîs. Beyrut -Lübnân: Müessesetu’r-Reyyât, 1424/2003.
  • Cûzcânî, Ebû İshâk İbrâhîm b. Ya‘kūb b. İshâk es-Sa‘dî. Aḥvâlü’r-ricâl. Beyrut: Müesssesetu’r-Risâle, 1405/1985.
  • Çağrıcı, Mustafa. “Müdâhene”. Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Ansiklopedisi, 31/460. İstanbul: TDV Yayınları, 2006.
  • ———. “Mürüvvet”. İçinde TDV İslâm Ansiklopedisi, 32/61-63. İstanbul: Türkiye Diyanet Vakfı, 2006.
  • Dârekutnî, Ebu’l-Hasen Alî b. Ömer b. Ahmed. eḍ-Ḍuʿafâʾ ve’l-metrûkîn. Riyâd: Mektebetü’l-Meʿârif, 1404/1984.
  • Ebû Bekir Kâfî. Menhecü’l-İmâmi’l-Buḫârî fî taṣḥîḥi’l-eḥâdîs ve taʿlîliha. Beyrut: Dâru İbn Hazm, 1421/2000.
  • Ebû Dâvûd, Süleymân b. el-Eş‘as b. İshâk el-Ezdî es-Sicistânî. Sünenu Ebî Dâvûd. 7 c. Beyrut: Dâru’r-Risâleti’l-Âlemiyye, 1430/2009.
  • Ebû İshâk İbrahim b. Abdullah el-Huttelî, İbnu’l-Cuneyd. Su’âlâtu İbni’l-Cuneyd. Medîne: Mektebetu’d-Dâr bi’l-Medîneti’l-Münevvere, 1988/1407.
  • Ebû Nuaym, Ahmed b. Abdillâh b. İshâk el-İsfahânî. Ḥilyetü’l-evliyâ ve ṭabaḳātü’l-asfiyâ. 10 c. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1416/1996.
  • Ebu’l-Muâtî en-Nûrî vdğr. Mevsûʿa aḳvâli’l-İmâm Aḥmed b. Ḥanbel fî ricâli’l-ḥadîs ve ʿilelih. 4 c. Beyrut -Lübnân: Âlemu’l-kütüb, 1417/1997.
  • Kâdî Abdülcebbâr. Fażlü’l-iʿtizâl ve Ṭabaḳātü’l-Muʿtezile. Beyrut: Dâru’l-Farâbî, t.y.
  • Emîr es-San‘ânî, Ebû İbrâhîm İzzüddîn Muhammed b. el-İmâm el-Mütevekkil-Alellāh İsmâîl. Tavżîḥu’l-efkâr li-meʿânî Tenḳīḥi’l-enẓâr. 4 c. Riyad: Mektebetü’r-Rüşd, 1432.
  • Emîr es-San‘ânî, Muhammed b. İsmail. Semeratü’n-nazar fî ilmi’l-eser. Editör Râid b. Sabri b. Ebî Ulfe. Riyâd: Dâru’l-Âsime, 1417/1996.
  • Enes Salahuddin Hasen Sabrî. “İbrahim b. el-Münzir ve İshâmâtuhu el-Hadîsiyye”. Mecelletü Külliyyeti’d-Dirâsâti’l-İslâmiyye li’l-Benâti bi’l-İskenderiyye, sy 38 (2022): 57-134.
  • Goldziher, Ignaz. İslam Kültürü Araştırmaları. Çev. Mehmet Sait Hatipoğlu. 2 c. Ankara: OTTO, 2019.
  • Hansu, Hüseyin. Mutezile ve Hadis. 2. bs. Ankara: Otto Yayınları, 2012.
  • Hatîb el-Bağdâdî, Ebû Bekr Ahmed b. Alî b. Sâbit. el-Kifâye fî ilmi’r-rivâye, t.y.
  • İbn Abdilber, Ebû Ömer Cemâlüddîn Yûsuf b. Abdillâh b. Muhammed b. Abdilberr en-Nemerî el-Kurtubî. el-İstîʿâb fî maʿrifeti’l-aṣḥâb. 4 c. Beyrut: Dârü’l-Cîl, 1412/1992.
  • İbn Adî, Ebû Ahmed Abdullah b. Adî b. Abdillah el-Cürcânî. el-Kâmil fî ḍuʿafâʾi’r-ricâl. 9 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, t.y.
  • İbn Asâkir, Ebul-Kāsım Alî b. el-Hasen b. Hibetillâh b. Abdillâh b. el-Hüseyn. ez-Zührî. Beyrut: Müessesetu’r-Risale, 1402/1982.
  • ———. Târîhu Medîneti Dımeşk. 80 c. Beyrut-Lübnan: Dârü’l-Fikr, 1415/1995.
  • İbn Ebû Hâtim, Ebû Muhammed Abdurrahmân b. Muhammed b. İdrîs er-Râzî. el-Cerḥ ve’t-taʿdîl. 9 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1372/1953.
  • İbn Hacer, Ebu’l-Fazl Şihâbuddîn Ahmed b. Alî b. Muhammed el-Askalânî. el-İṣâbe fî temyîzi’ṣ-ṣaḥâbe. 8 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1415/1995.
  • ———. Hedyü’s-sârî Muḳaddimetu Fetḥi’l-bârî. 3. bs. Riyâd, 1432/2011.
  • ———. Taḳrîbü’t-Tehẕîb. Halep: Dâru’r-Ruşeyd, 1411/1991.
  • ———. Tehzîbu’t-Tehzîb. 12 c. ; Hindistan: Dâiratü’l Meârifi’in-Nizâmiyye, 1325-1327.
  • İbn Hibbân, Ebû Hâtim Muhammed b. Hibbân b. Ahmed el-Büstî. es-Siḳāt. C. 7. 9 c. Haydarabad: Dâiratü’l-Maârifi’l-Osmâniyye, 1401/1981.
  • İbn Mâce, Ebû Abdillâh Muhammed b. Yezîd el-Kazvînî. es-Sünen. 5 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’r-Risâleti’l-’Âlemiyye, 1430/2009.
  • İbn Sa’d, Ebû Abdillâh Muhammed b. Sa‘d b. Menî‘ el-Hâşimî el-Basrî el-Bağdâdî. eṭ-Ṭabaḳātü’l-kübrâ. 2. bs. 8 c. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1418/1997.
  • ———. eṭ-Ṭabaḳātü’l-kübrâ. 9 c. Beyrut: Dâru Sâdır, 1388/1968.
  • İbn Seydinnâs, Muhammed b. Muhammed b. Muhammed el-Ya’murî. en-Nefḥu’ş-şeẕî fî şerḥi Câmiʿi’t-Tirmiẕî. Riyâd: Dâru’l-Âsime, 1409.
  • İbnu’l-Arabî, Ebû Bekr Muhammed b. Abdillâh b. Muhammed el-Meâfirî. el-ʿAvâṣım mine’l-ḳavâṣım. 6. bs. el-Kâhire, t.y.
  • İbnu’s-Salâh, Ebû Amr Takıyyüddîn Osmân b. Abdurrahmân. ʿUlûmü’l-ḥadîs (Muḳaddimetü İbni’ṣ-Ṣalâḥ). Editör Nûreddîn ʿItr. 3. bs. Dımaşk; Beyrut: Dâru’l-Fikr; Dâru’l-Fikri’l-Muʿâsır, 1423/2002. İbnü’l-Esîr, Ebu’l-Hasen İzzuddîn Alî b. Muhammed b. Muhammed el-Cezerî. Üsdü’l-ġābe fî maʿrifeti’ṣ-ṣaḥâbe. 8 c. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1424/2003.
  • İshâk b. İbrâhîm b. Hânî en-Nisâbûrî. Mesâilu’l-İmâm Aḥmed b. Hanbel. 2 c. Beyrut: el-Mektebetü’l-İslâmî, 1394-1400.
  • Juynboll, G. H. A. Hadis Tarihinin Yeniden İnşası. Çeviren Salih Özer. Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2002.
  • Kandemir, M. Yaşar. Mevzû Hadisler Menşe’i Tanıma Yolları Tenkidi. İstanbul: M.Ü. İlâhiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, 1997.
  • Kāsım Ali Sa‘d. Mebâḥis fî ʿilmi’l-cerḥ ve’t-taʿdîl. Beyrut-Lübnan: Dâru’l-Beşâiri’l-İslâmiyye, 1408/1988.
  • Kutlay, Halil İbrahim. İbn Şihâb ez-Zührî Hayatı, İmî Kişiliği, Hadisçiliği ve Hakkındaki Eleştiriler. İstanbul: Ravza, 2022.
  • Mizzî, Ebu’l-Haccâc Cemâlüddîn Yûsuf b. Abdirrahmân b. Yûsuf. Tehẕîbü’l-Kemâl fî esmâʾi’r-ricâl. 2. bs. 35 c. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1403/1983.
  • Moğultây, Ebû Abdillâh Moğultây b. Kılıc el-Bekcerî. İkmâlu Tehẕîbi’l-Kemâl fî esmâî’r-ricâl. 12 c. Kahire: el-Fârûku’l-Hadîse, 1422/2001.
  • Munyâvî, Ebu’l-Münzir Mahmud b. Muhammed b. Mustafa. Şerhu’l-mûkiza fî ilmi mustalahi’l-hadîs li’l-hâfizi’l-muhaddisi’l-muerrih Şemsiddin Muhammed b. Ahmed ez-Zehebî. el-Mektebetu’ş-Şâmile, 1432/2011.
  • Nesâî, Ebû ʿAbdirrahmân Ahmed b. Şuʿayb b. Alî el-Horâsânî. Sünenü’n-Nesâî. 9 c. Halep: Mektebetü’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, ts.
  • Özkan, Halit. “Tedvîn Tarihinde Emevî Sarayı ve Zührî’nin Mirasına Bir Örnek: Şuayb b. Ebû Hamza Nüshası” , Dîvân, 17, sy 32 (Ocak 2012): 1-37.
  • Özpınar, Ömer. “Hadis ve Fıkıh Edebiyatında Ortak Bir Kavram: Mürûet”. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, sy 32 (2011): 107-42.
  • Sehâvî, Ebu’l-Hayr Şemsüddîn Muhammed b. Abdirrahmân b. Muhammed. Fetḥu’l-Muġīs bi-şerḥi Elfiyyeti’l-ḥadîs li’l-ʿIrâḳī. 5 c. Kahire: Mektebetü’s-Sünne, 2003.
  • Sibâî, Mustafa. es-Sünne ve mekânetühâ fi’t-teşrîʿi’l-İslâmî. Beyrut: el Mektebetü’l-İslâmî, 1421/2000.
  • Subhî es-Sâlih. ʿUlûmu’l-ḥadîs ve muṣṭalaḥuh. 25. bs. Beyrut: Dâru’l-İlm li’l-Melâyîn, 2002.
  • Taberî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Cerîr b. Yezîd el-Âmülî el-Bağdâdî. Târîḫuṭ-Ṭaberî Târîḫu’r-rusul ve’l-mulûk. 2. bs. 11 c. Mısır: Dâru’l-Meârif, t.y.
  • Tehânevî, Zafer Ahmed el-Osmânî. Ḳavâʿid fî ʿulûmi’l-ḥadîs. Mektebetu’l-Matbûâti’l-İslâmiyye, t.y.
  • Tirmizî, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ b. Sevre b. Mûsa b. ed-Dahhâk. el-Câmiʿu’l-kebîr. 6 c. Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 1996.
  • Ukaylî, Ebû Ca‘fer Muhammed b. Amr b. Mûsâ b. Hammâd. Kitâbu’ḍ-Ḍuʿafâʾi’l-kebîr. 4 c. Beyrut-Lübnân: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1984.
  • Yahyâ b. Maîn, Ebû Zekeriyya Yahyâ b. Maîn b. Avn b. Ziyâd b. Bistâm b. Abdurrahman. et-Târîḫ. 4 c. Mekke: Merkezu’l-Baḥsi’l ʿilmî ve İḥyâu’t-Turâsi’l-İslâmî, 1399/1979.
  • ———. Maʿrifetü’r-ricâl. 2 c. Dımaşk, 1985/1405.
  • Zehebî, Ebû Abdillâh Şemsüddîn Muhammed b. Ahmed b. Osmân et-Türkmânî el-Fârikî ed-Dımaşkî. el-Kâşif fî maʿrifeti men lehû rivâye fi’l-Kütübi’s-sitte. 2 c. Cidde: Dâru’l-Kıble, 1413/1992. ———. el-Muġnî fi’ḍ-ḍuʿafâʾ. 2 c. Katar: İdâretü İhyâi’t-Türâsi’l-İslâmî, 1987.
  • ———. Mîzânü’l-İ’tidâl fî nakdi’r-ricâl veylühü Zeylü Mîzân’il-İ’tidâl. 1. bs. 4 c. Beyrut: Dârü’l-Kütübi’l-İlmiyye, 1995.
  • ———. Mîzânü’l-İʿtidâl fî naḳdi’r-ricâl. 4 c. Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 1382/1963.
  • ———. Siyeru aʿlâmi’n-nübelâʾ. 3. bs. 25 c. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 1405/1985. ———. Târîḫu’l-İslâm ve vefeyâtü’l-meşâhîr ve’l-aʿlâm. 17 c. Beyrut: Dâru’l-Garbi’l-İslâmî, 2003.
There are 68 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Hadith
Journal Section Articles
Authors

Ömer Faruk Yıldırım This is me 0009-0009-9694-8421

Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 2, 2024
Acceptance Date December 31, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, Ö. F. (2024). Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi, 22(2), 281-305.
AMA Yıldırım ÖF. Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine. HTD. December 2024;22(2):281-305.
Chicago Yıldırım, Ömer Faruk. “Cerh Ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 22, no. 2 (December 2024): 281-305.
EndNote Yıldırım ÖF (December 1, 2024) Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine. Hadis Tetkikleri Dergisi 22 2 281–305.
IEEE Ö. F. Yıldırım, “Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine”, HTD, vol. 22, no. 2, pp. 281–305, 2024.
ISNAD Yıldırım, Ömer Faruk. “Cerh Ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi 22/2 (December 2024), 281-305.
JAMA Yıldırım ÖF. Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine. HTD. 2024;22:281–305.
MLA Yıldırım, Ömer Faruk. “Cerh Ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine”. Hadis Tetkikleri Dergisi, vol. 22, no. 2, 2024, pp. 281-05.
Vancouver Yıldırım ÖF. Cerh ve Ta‘dîl İlminde Muhaddis-İdareci İrtibatı Üzerine. HTD. 2024;22(2):281-305.

İlmî Tedrîsâtın Tertîbi Üzerine…

    Her düşünce ve tasavvur, kendi iç bütünlüğü içerisinde bir ilim telâkkîsine sahiptir. İslâmî ilim geleneği de kendi bütünlüğü içerisinde bu telâkkîyi önce inşâ sonra ikmâl etmiştir. Hayatın tabi akışı içerisinde ihtiyaçlar zuhûr ettikçe önce ilmî geleneğinin alt yapısını teşkil edecek ve istidlâle medâr olacak davranış ve deliller cem‘ ve tasnif edilmiş, sonra bunlar konularına göre taksime tabi tutulmuştur. İslâmî ilimlerin teşekkülünün ilk merhalesini teşkil eden cem‘ dönemi diyebileceğimiz bu sürecin ardından yeni bir telif sürecine intikâl edilmiştir.
    İlim dallarının birbirinden ayrışmaya başladığı, konularının kendine haslığı göz önünde bulundurularak hususî eserlerde toplanmaya başlandığı birkaç yüzyıl devam eden bir sürecin ardından, özellikle farklı medeniyetlere ve dinlere mensup kişilerin Müslüman olmaları ile birlikte, onların sahip olduğu birikim ile İslâmî ilimlerin her birinin sahip olduğu kazanımlar mezcedilmeye başlandı. Dolayısıyla tasnif dönemi diyebileceğimiz bu süreci ikinci bir adım, imtizâcın hâsıl ettiği müktesebâtı ise tefekküre doğru atılan ilk adım olarak değerlendirmek mümkündür.
    İlim dallarının, malumâta dayalı inşâdan tefekküre dayalı tasavvura geçişinde söz konusu ara merhale çok önemli bir tesir icra etmiştir. Bugün İslâmî düşüncenin tefekkür temellerinin sağlamlaştırıldığı merhale ve her türlü adımın atıldığ süreç ‘öteki ile karşılaşmanın kazanımlarının’ bize ait tasavvura uygun bir dönüşüme tabi tutulmasından sonra kurgulanmıştır. Öteki ile karşılaşma dönemi diyebileceğimiz bu merhalede mevcut kazanımları edinip üstlenmek, bir ilmi ilim yapan cihet-i vahdesini tespit, konu ve mesâilindeki farklılaşma dolayısıyla yeni ilim dallarının teşekkülü ve küllî tefekkür geleneğinin vazgeçilmez bir parçası olması şeklinde tezâhür etmiştir.
Tefekkür geleneğimizin içinde yer alan ilim ehlinin, bu küllî tasavvuru idrâk etmesi ve tasavvuru teşkil eden bir duruşa sahip olması, mensuplarından söz konusu tasavvuru üstlenecek insanları/ilim ehlini yetiştirmesine bağlıdır. Bu da, içinde doğulan tasavvurun, hâli hazırda ve gelecekte üstlenilip sürdürülmesi için atılması gereken doğru adımları tespit ve tatbik ile mümkündür.
    Geleceği kurgulayacak ilim ehlinin, içinden geldiği toplumdan edindiği ortalama müktesebâtla yetinmeksizin, tedrîs ve ta‘lîm sürecinde işaret edilen ilim dallarından her birinin ‘içselleştirerek’ elde edilmesi umulan kazanımlarını ikmâl etmesi gerekir. Dil, mantık ve irfân birlikteliğinin hâsıl ettiği usûlün kazanımlarının özümsemesi, kendisinde bir küllî tasavvur ve duruşun zâtında vücut bulması bize ait tasavvurun hâsıl olmasının vazgeçilmez yoludur.
Bütünüyle Batı esaslı eğitim-öğretim değerler manzûmesinin kurgulayıp kontrol ettiği dinî eğitim; her şeyden önce bize ait tasavvuru terk etmeyi öncelemiş, ikinci olarak bidâyetten itibaren tedrîs sürecini izleyip kâmil manada içselleştirerek bir tasavvur oluşumunu imkânsız hâle getirmiştir. Bugün, gerek yaygın gerekse örgün din tasavvurunun teşekkülünü sağlayan diyanet, ilâhiyat ve kendine ait tasavvuru keşfedip sürdürememiş medrese-dergâh camiası, farkında olmadan Batı değerler manzûmesi üzerinden ve müsaade edilen sınırlar içerisinde kalan bir tasavvur üretmektedir. Üretilen ‘yeni tasavvurun’ i‘tikâdî, amelî ve zihnî anlamda ilim geleneğimize aykırı bir mahiyet arz etmesi, ötekine ait değerleri destekleyici vasfından kaynaklanmaktadır.
    İşaret edilen hususların farkında olarak yayın faaliyetlerini sürdüren Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) aracılığı ile kendi duruşumuzu ve müşterek tasavvurumuzu keşfe gayret gösteren arayışlara imkân sunmayı önemsiyoruz. Bir başka deyişle, tereddüt ve sapmaların farkına vararak seyrimize devam etmenin mutlak ihtiyacımız olduğunun idrâki içerisindeyiz. Dolayısıyla aklî, kalbî ve zihnî tekâmülü hâsıl eden usûl tasavvurumuzun öncelenmesi, malûmâtın bu tasavvura göre yorumlanması gerektiğini müdrikiz.
Yayın hayatımızın ikinci yirmi yılı içerisinde, faaliyetlerimizi kesintisiz sürdürerek geride bıraktığımız yirmi iki yılın ardından, Hadis Tetkikleri Dergisi’nin bu sayısında; hadis ilimlerinin muhtelif alanlarında ilmî, irfânî ve nazarî alanlara ta‘alluk eden ilginizi çekecek tetkiklere yer verdik. Araştırmacı ve akademisyenlerimizin müktesebâtını yansıtan tetkikler, araştırma notları, bilimsel etkinlik ve kitap tanıtımları bu sayımızda sizlerin ilgisine arz ettiğimiz içeriğimizdir.
    Makaleleriniz ve araştırmalarınızla sağladığınız destekleriniz sayesinde muhteviyâtı daha da zenginleşecek olan Hadis Tetkikleri Dergisi (HTD) kendini keşif gayreti içerisinde olan ilim ehlince bize iletilen her türlü talebe açık olup bütün imkânlarımızı kullanarak talepte bulunanları desteklemeye çalışacağımızın bilinmesini isteriz.
Geride bıraktığımız kesintisiz yirmi iki yıl ve kırk üç sayı boyunca Hadis Tetkikleri Dergisi’ne (HTD) destek olan, sahip çıkan, bizleri cesaretlendiren, yazılarıyla bizi onurlandıran bütün hoca ve kardeşlerimize şükranlarımızı sunarken bundan sonra da HTD’nin imkânlarının, araştırmacılarımızın hizmetinde olduğunu te’yîden ifade istiyoruz.
    Gelecek sayılarımızda görüşmek dileğiyle...
    Saygılarımızla...

İbrahim HATİBOĞLU