As a result of the military defeats at the beginning of the 18th century, Ottoman Empire felt an urgent need to make reforms in the military education system in line with modern European education methods and techniques. In this respect, foreign experts were officially requested and new military reforms were made in accordance with the views and suggestions of them. In this period, the French and Germans were dominant in the structuring process of the Ottoman army. Furthermore, in this modernization process, new military schools in European style were established to fulfil the need of military officers. These schools are; engineering schools, Military Academy, Medicine School, military secondary and high schools. During the 19th century, these military schools were modernized through reforms in their structures, curriculums and staff. The purpose of this study is to present the reforms in military education in Ottoman Empire in the 19th century. In this study, the 19th century were divided into periods and developments from the period of Selim III to the second constitutional period were discussed.
18. yüzyıldan itibaren Osmanlı Devleti, peş peşe aldığı yenilgiler sonucunda askerî eğitim sistemini Avrupa’nın çağdaş eğitim yöntem ve tekniklerine göre ıslah etme ihtiyacı hissetmiştir. Bu doğrultuda yurt dışından yabancı uzmanlar getirtilerek bu uzmanların görüş ve önerileri doğrultusunda askerî alanda yeni düzenlemeler yapılmıştır. Bu dönemde Osmanlı askerî yapılanmasında Fransız ve Alman etkisi yoğun olarak hissedilmiştir. Ordunun modernleştirilme çalışmaları kapsamında subay ihtiyacını karşılamak üzere batılı tarzda yeni askerî okullar açılmıştır. Bu okullar; Kara ve Deniz Mühendishaneleri, Mekteb-i Tıbbiye, Mekteb-i Harbiye, askerî rüştiyeler ve idadilerdir. 19. yüzyıl boyunca bu okulların yapılarında, öğretim programlarında ve öğretim kadrolarında değişiklik yapılarak askerî kurumlar çağa uygun hale getirilmeye çalışılmıştır. Bu araştırmanın amacı, 19. yüzyılda Osmanlı Devleti’nde askerî eğitim alanındaki gelişmeleri ortaya koymaktır. Bu bağlamda, mevcut araştırmada 19. yüzyıl dönemlere ayrılmış ve III. Selim döneminin sonlarından başlayarak 2. Meşrutiyet Dönemi’ne kadar askerî eğitim alanındaki gelişmeler ele alınmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Late Modern Military History, Late Modern History (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 7 |