Bu çalışma Ruh Sağlığı ve Hastalıkları
Hemşireliği dersi klinik uygulamasında hemşirelik öğrencilerinin Yaşam
Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Model’ine göre belirledikleri 2015-2017 Uluslararası
Kuzey Amerikan Hemşirelik Tanıları
Birliği (North American Nursing Diagnosis
Association-International) tanılarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada
03.11.2017-12.01.2018 tarihleri arasında bir vakıf üniversitesinde Ruh Sağlığı
ve Hastalıkları Hemşireliği dersi klinik uygulamasındaki hemşirelik
öğrencilerinin, Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli doğrultusunda
tanıladıkları veriler ile hazırlamış oldukları 93 bakım planının retrospektif
olarak incelenmesi ile yürütülmüştür. Çalışmada “Yaşam
Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli Hasta Tanılama Formu” ve “Bakım
Planı Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin bakım planlarındaki hemşirelik
tanıları incelendiğinde 93 hastaya, 50 farklı, toplamda 601 hemşirelik tanısı
belirledikleri saptanmıştır. Araştırma kapsamında hemşirelik öğrencileri
tarafından iletişim aktivitesi (%39,60) ile güvenli
çevre sağlama ve sürdürme (%26,28) aktivitesine ilişkin en fazla, cinselliği
ifade etme (%1,99) aktivitesine ilişkin ise en az oranda tanı konulmuştur.
Belirlenen hemşirelik tanıları değerlendirildiğinde en fazla; uyku örüntüsünde bozulma (%7,82), bozulmuş sosyal
etkileşim (%7,32), kendini ihmal etme (%7,15) ve anksiyete (%5,65) olduğu
görülmüştür. Öğrencilerin Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli doğrultusunda
bakım planı hazırlarken en çok kullandıkları hemşirelik tanılarının iletişim,
güvenli çevre sağlama ve sürdürme, uyku ve dinlenme, beslenme ve hareket
aktivitelerinde olduğu belirlenmiştir. Genellikle Ruh Sağlığı ve Hastalıkları
Kliniği’nde psikososyal gereksinimlerin tanılandığı aynı zamanda biyofizyolojik
gereksinimlerin de göz ardı edilmediği görülmektedir.
The aim of this descriptive study
was to evaluate the North American Nursing Diagnosis Association-International
nursing diagnoses of mental health and nursing students for the patients they
undertook the care of and to determine the nursing diagnoses. The study was
carried out by reviewing 93 care plans retrospectively, which was prepared
between 03.11.2017-01.01.2018 by the data collected by nursing students who
applied mental health and diseases nursing lesson in a foundation university in
terms of life activity model. In the study, Patient Identification with Life
Activities Form and Care Plan Forms were used. The students determined 50
different diagnoses in 12 domains of NANDA-I. A total of 601 nursing diagnoses
were used. Within the
scope of the research, the nursing diagnoses most
frequently favored by the students, were in the activity of communication (39,60%) and the activity of maintaining a safe
environment (26,28%). On the other hand the students
diagnosed expressing sexuality (1,99%) at least. The nursing diagnoses that the
students used most in these domains were disturbed sleep pattern (7,82%), impaired social interaction (7,32%),
self-neglect (7,15%) and anxiety (5,65%). It has been determined that
the nursing diagnoses most used by the students in preparing the care plan in
the direction of Nursing Models based on Life Activities are in communication,
maintaining a safe environment, sleeping, eating and drinking and mobilization activities.
At the same time, the biophysical requirements are not overlooked at the same
time as psychosocial needs are generally recognized in the Mental Health and
Diseases Clinic.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 26 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 2 Sayı: 2 |