Bu çalışma Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi klinik uygulamasında hemşirelik öğrencilerinin Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Model’ine göre belirledikleri 2015-2017 Uluslararası Kuzey Amerikan Hemşirelik Tanıları Birliği (North American Nursing Diagnosis Association-International) tanılarını değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada 03.11.2017-12.01.2018 tarihleri arasında bir vakıf üniversitesinde Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği dersi klinik uygulamasındaki hemşirelik öğrencilerinin, Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli doğrultusunda tanıladıkları veriler ile hazırlamış oldukları 93 bakım planının retrospektif olarak incelenmesi ile yürütülmüştür. Çalışmada “Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli Hasta Tanılama Formu” ve “Bakım Planı Formu” kullanılmıştır. Öğrencilerin bakım planlarındaki hemşirelik tanıları incelendiğinde 93 hastaya, 50 farklı, toplamda 601 hemşirelik tanısı belirledikleri saptanmıştır. Araştırma kapsamında hemşirelik öğrencileri tarafından iletişim aktivitesi (%39,60) ile güvenli çevre sağlama ve sürdürme (%26,28) aktivitesine ilişkin en fazla, cinselliği ifade etme (%1,99) aktivitesine ilişkin ise en az oranda tanı konulmuştur. Belirlenen hemşirelik tanıları değerlendirildiğinde en fazla; uyku örüntüsünde bozulma (%7,82), bozulmuş sosyal etkileşim (%7,32), kendini ihmal etme (%7,15) ve anksiyete (%5,65) olduğu görülmüştür. Öğrencilerin Yaşam Aktivitelerine Dayalı Hemşirelik Modeli doğrultusunda bakım planı hazırlarken en çok kullandıkları hemşirelik tanılarının iletişim, güvenli çevre sağlama ve sürdürme, uyku ve dinlenme, beslenme ve hareket aktivitelerinde olduğu belirlenmiştir. Genellikle Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Kliniği’nde psikososyal gereksinimlerin tanılandığı aynı zamanda biyofizyolojik gereksinimlerin de göz ardı edilmediği görülmektedir.
The aim of this descriptive study was to evaluate the North American Nursing Diagnosis Association-International nursing diagnoses of mental health and nursing students for the patients they undertook the care of and to determine the nursing diagnoses. The study was carried out by reviewing 93 care plans retrospectively, which was prepared between 03.11.2017-01.01.2018 by the data collected by nursing students who applied mental health and diseases nursing lesson in a foundation university in terms of life activity model. In the study, Patient Identification with Life Activities Form and Care Plan Forms were used. The students determined 50 different diagnoses in 12 domains of NANDA-I. A total of 601 nursing diagnoses were used. Within the scope of the research, the nursing diagnoses most frequently favored by the students, were in the activity of communication (39,60%) and the activity of maintaining a safe environment (26,28%). On the other hand the students diagnosed expressing sexuality (1,99%) at least. The nursing diagnoses that the students used most in these domains were disturbed sleep pattern (7,82%), impaired social interaction (7,32%), self-neglect (7,15%) and anxiety (5,65%). It has been determined that the nursing diagnoses most used by the students in preparing the care plan in the direction of Nursing Models based on Life Activities are in communication, maintaining a safe environment, sleeping, eating and drinking and mobilization activities. At the same time, the biophysical requirements are not overlooked at the same time as psychosocial needs are generally recognized in the Mental Health and Diseases Clinic.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Sciences and Services |
Journal Section | Articles |
Authors |
|
Publication Date | June 30, 2019 |
Application Date | January 9, 2019 |
Acceptance Date | February 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019, Volume 2, Issue 2 |