Dünyayı kasıp kavuran COVID-19 pandemisi, tüm dünyanın eğitim sistemini sarmıştır. COVID-19 pandemisinden önce de üniversite hayatları boyunca tükenmişlik düzeylerini artıracak birçok faktörle karşı karşıya gelen öğrenciler COVID-19 pandemisi ile beraber daha fazla stresörle baş etmek durumunda kalmışlardır. Bu çalışma sağlık programında eğitim gören önlisans öğrencilerinin karantina ve uzaktan eğitim sürecinde tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkiyi değerlendirmek amacıyla planlanmıştır. Tanımlayıcı tarzda planlanan çalışmanın örneklemini 143 sağlık önlisans programı öğrencisi oluşturmuştur. Araştırmacılara, pandemi sürecini ve online eğitimi değerlendiren Tanımlayıcı Bilgi Formu, Tükenmişlik Envanteri- Öğrenci Formu ve Çok Boyutlu Algılanan Sosyal Destek Ölçeği elektronik ortamda uygulanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonucuna göre; algılanan sosyal destek ile tükenme arasındaki neden sonuç ilişkisini belirlemek üzere yapılan regresyon analizi anlamlı bulunmuştur (p=0,016<0.05). Tükenme düzeyindeki toplam değişim %3.4 oranında algılanan sosyal destek tarafından açıklanmaktadır. Algılanan sosyal destek toplam tükenme düzeyini azaltmaktadır. Aileden (p=0.790>0.05) ve arkadaştan (p=0.513>0.05) algılanan sosyal destek tükenme düzeyini etkilemezken, özel insandan algılanan sosyal destek ise tükenme düzeyini azaltmaktadır. Bu çalışmada; önlisans sağlık programında eğitim gören öğrenci popülasyonuna yönelik COVID-19 pandemisinin ve karantina sürecinde uzaktan eğitimin etkileri ortaya koyulmuştur. Çalışmamızın karantina ve uzaktan eğitim sürecinde sağlık alanında eğitim gören öğrencilerin tükenmişlik ve sosyal destek düzeyleri arasındaki ilişkiyi aydınlatacağı düşünülmektedir.
The COVID-19 pandemic, which swept the world, has gripped the education system of the entire world. Before the COVID-19 pandemic, students who faced many factors that would increase their burnout levels during their university life had to cope with more stressors with the COVID-19 pandemic. This study was planned to evaluate the relationship between burnout and social support levels in the quarantine and distance education process of associate degree students studying in the health program. The sample of the study, which was planned in a descriptive style, consisted of 143 health associate degree students. Descriptive Information Form, Burnout Inventory-Student Form and Multidimensional Perceived Social Support Scale, which evaluate the pandemic process and online education, were applied to the researchers in electronic environment. The data obtained in the research were evaluated in computer environment through SPSS 22.0 statistical program. According to the results of the research; the regression analysis performed to determine the cause-effect relationship between perceived social support and burnout was found to be significant (p=0,016<0.05). The total change in the level of burnout is explained by the perceived social support at a rate of 3.4%. Perceived social support reduces the level of total exhaustion. While perceived social support from family (p=0.790>0.05) and friend (p=0.513>0.05) does not affect the level of burnout, perceived social support from a special person reduces the level of exhaustion. In this study; the effects of the COVID-19 pandemic and distance education during the quarantine period for the student population studying in the associate degree health program have been revealed. It is thought that our study will illuminate the relationship between burnout and social support levels of students studying in the field of health during the quarantine and distance education process.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 4 Mayıs 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 14 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 6 Sayı: 1 |