Objectives: This study aims to determine the consistency between similar measurements performed within or beyond the knowledge of staff during performance evaluation in the health sector.
Materials and Methods: This study was conducted at a university hospital. The performance forms being known by the employee and the supervisor is called “mutual knowledge of results.” Initially, general performance forms were asked to be completed by all employees in and the results would be known mutually. Among the selected subgroup of employees, the performance forms were asked to be completed again within two months after the completion of the initial forms only within the knowledge of the supervisor. The differences between the mutual knowledge of results and results only known to supervisor were analyzed.
Findings: Performance form completed as mutual knowledge of results were available for 3476 individuals. 683 (19.6%) had a repeated questionnaire completed that only supervisors would see. In the first evaluation, the great majority of the employees had an A score. Changes that may be considered important occurred in certain topics (critical approach). While the variations between evaluations were more prominent in some groups (health technician), they were much less in other groups (nursing).
Conclusion: This study investigated the effect of the healthcare employees knowing or not knowing the results of performance evaluation on the outcomes of the evaluation. It is observed that the evaluations are far from the actual situation in some areas (such as critical approach, problem solving) when the performance survey is known and signed by the supervisor and the employee.
Amaç: Bu çalışma, kamuda sağlık sektöründe performans değerlendirmenin personelin bilgisi dahilinde ve bilgisi dışında yapılan benzer ölçümler arasındaki tutarlılığı belirlemeyi amaçlamaktadır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma bir üniversite hastanesinde yürütülmüştür. Performans formlarının çalışanların ve değerlendiricilerin bilgisi dahilinde olması “sonuçların karşılıklı olarak bilinmesi” olarak isimlendirilmiştir. İlk önce genel performans formları tüm çalışanlarda doldurulmuştur. Seçilmiş bir grupta iki ay içerisinde, yalnızca değerlendiricinin bilgisi dahilinde aynı çalışan tekrar değerlendirilmiştir. Sonuçlara ilişkin karşılıklı bilgi ile yalnızca amirlerin sonuçlara ilişkin bilgiyi içeren formlar arasındaki farklar analiz edilmiştir.
Bulgular: 3476 kişi için sonuçların karşılıklı olarak bilindiği performans formları mevcuttu. Bu formların 683'ü (%19,6) sonuçları yalnızca amirlerin göreceği şekilde yeniden doldurulmuştur. İlk performans anketinde, çalışanların büyük çoğunluğu A puanına sahipti. Bazı konularda önemli sayılabilecek değişiklikler meydana geldi (eleştirel yaklaşım). Değerlendirmeler arası değişim bazı gruplarda (sağlık teknisyeni) daha belirgin iken, diğer gruplarda (hemşirelik) çok daha azdır.
Sonuç: Bu çalışmada sağlık çalışanının performans değerlendirme sonuçlarını bilmesi veya bilmemesinin değerlendirme sonuçları üzerindeki etkisi araştırılmıştır. Performans formunun yönetici ve çalışan tarafından bilinip imzalanması durumunda bazı alanlarda (eleştirel yaklaşım, problem çözme gibi) değerlendirmelerin gerçek durumdan uzak olduğu görülmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | March 23, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | August 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 |