Aim: In this study, it is aimed to determine the
accessibility problems of disabled university students on different aspects and
propose feasible solutions for the future.
Materials and method: This descriptive study was carried out in
quantitative and qualitative research type among university students. In the
quantitative part, the research population consisted of students with physical,
hearing and visual impairment studying at the university in the 2017-2018
academic year. The total number of the students were 81, and 20 students
participated in this part. Students were asked to fill in the data collection
forms. For the qualitative part of research, 6 people responded to the call and
in-depth-interviews were conducted with each of them seperately in 2019.
Results: Mean age of the 20 students who
participated in the qualitative part of the study was 22.6±3.7. 12 students
were males and 8 were females. 14 of the students had visual disability. 15
students were using some kinds of aid. Classrooms, banks, cafeteria/dining hall
are the most frequently mentioned places where the students had difficulty to
access. 12 students were aware of the fascilitating applications such as
Tactile paving surfaces, handrails, ramps, lift, disabled-free library, library
screening system, braille printer and menu. In-depth interviews
revealed information supportive of the qualitative data.
Conclusion: The results of this study gave contributed to the
subject as it has raised important issues related with disability and accessibility.
Different institutional and volunteer units of the university working on the same
issue have demonstrated their collaborative capacity. Elimination of the limitations
of the study like participation rate, difficulty to contact the students to interview
is thought to be a considerable step to generalize the results.
--
Amaç: Bu araştırmada yeti yitimi olan üniversite öğrencilerinin yaşadıkları
erişim sorunlarının saptanması ve sonuçlardan yararlanarak çözüm önerileri
üretilebilmesi amaçlanmıştır.
Gereç
ve yöntem: Tanımlayıcı tipteki bu araştırma üniversite öğrencileri arasında
niceliksel ve niteliksel olmak üzere iki bölümde sürdürülmüştür. Araştırmanın niceliksel bölümü için çalışma evrenini 2017-2018
öğretim yılında üniversitede okuyan fiziksel, işitme ve görme yeti yitimi olan
öğrenciler oluşturmuştur. Ulaşılması gereken 81 öğrencinin 20’sine
ulaşılmıştır. Araştırmanın niteliksel bölümü için ise yapılan çağrıya altı kişi
yanıt vermiş ve derinlemesine görüşmelere katılmaya gönüllü olan öğrencilerle
bu bölüm 2019 yılında tamamlanmıştır.
Bulgular: Araştırmanın
niceliksel bölümüne katılan 20 öğrencinin yaş ortalaması 22,6±3,7’dir. Öğrencilerin
12’si erkek ve 8’i kadındır. Öğrencilerin 14’ünde görme yeti yitimi
bulunmaktadır, 15’i yardımcı cihaz kullandığını belirtmiştir. Derslikler,
banka, kafeterya/yemekhane öğrenciler tarafından zorluk yaşandığı belirtilen en
sık alanlar olmuştur. Öğrencilerin 12’sinin kılavuz yollar, trabzan, asansör,
rampa, engelsiz kütüphane, kütüphane tarama sistemi, akran öğrenci desteği,
braille yazıcı ve menu gibi kolaylaştırıcı uygulamalarla ilgili farkında olduğu
belirlenmiştir. Yapılan derinlemesine görüşmelerde niceliksel verileri
destekleyici bilgiler edinilmiştir.
Öneriler: Bu araştırma, yeti yitimi ve erişilebilirlik ile ilgili önemli konuları
gündeme getirdiği için literatüre katkı yapmıştır. Üniversite içindeki aynı
konuda çalışan farklı kurumsal yapılar ve gönüllü birimler ortak çalışma
kapasitelerini göstermişlerdir. İleriki çalışmalarda, sınırlı katılım,
öğrencilerle görüşmelerde yaşanılan zorluklar gibi kısıtlılıkların giderilmesinin
çalışmanın sonuçlarının genellenebilmesi açısından önemli bir adım olabileceği
düşünülmektedir
--
--
Veri toplama aşamasındaki destekleri için HÜ Engelsiz Hacettepe Topluluğu önceki ve halen görevlerini sürdüren yönetici ve üyelerine, HÜ Engelliler Uygulama ve Araştırma Merkezi yönetimine, YÖK Engelli Öğrenci Birimine, çalışmanın yapılmasına olanak sağlayan Hacettepe Üniversitesi Yönetim Birimlerine ve Yöneticilerine, araştırmaya katılarak geleceğe önerilerini açıklıkla taşıma gayreti içinde olan öğrencilere teşekkür ederiz.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | -- |
Publication Date | December 30, 2019 |
Submission Date | May 21, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |