Obezite,
genetik ve genetik olmayan faktörlerden etkilenen, her yaş grubunda küresel
sorun oluşturan multifaktöriyel bir durumdur. Günümüzde önlenebilir ölümler
arasında sigaradan sonra ikinci sırada obezite yer almaktadır. Son 30 yılda
çocuk ve ergenlerde obezite oranları dünya genelinde artış göstermektedir. Bu
artışın en önemli sebebi ise, gelişen teknoloji ile birlikte çocukların fiziksel
aktivite sürelerinin azalması, beslenme alışkanlıklarının ve besin
tercihlerinin olumsuz yönde değişmesidir. Obezite ilerleyen yaşlarda ise pek
çok kronik, metabolik ve psikolojik sağlık sorununu tetikleyen ve toplumların
sağlık bütçeleri üzerinde büyük yük oluşturan bir problemdir. Bu derleme
çalışmasında çocukluk çağı obezitesi, güncel literatürler eşliğinde
değerlendirilerek obeziteye ait risk faktörleri ve obezite riskini azaltmaya
yönelik önlemler hakkında bilgi verilmiştir. Sağlık eğitimi, sağlıklı yaşam
tarzı davranışlarını hedefleyen aile ve okul sistemlerinde öğretilebilir. Bu şekilde
çocuk ve ergenler, fiziksel aktivite ve sağlıklı beslenme ile ilgili yapmaları
gereken seçimler hakkında daha iyi bir bilgi tabanına sahip olabilirler.
Obezite, genetik
ve genetik olmayan faktörlerden etkilenen, her yaş grubunda küresel sorun
oluşturan multifaktöriyel bir durumdur. Günümüzde önlenebilir ölümler arasında
sigaradan sonra ikinci sırada obezite yer almaktadır. Son 30 yılda çocuk ve ergenlerde
obezite oranları dünya çapında artış göstermektedir. Bu artışın en önemli
sebebi ise, gelişen teknoloji ile birlikte çocukların fiziksel aktivite
sürelerinin azalması, beslenme alışkanlıklarının ve besin tercihlerinin
değişmesidir. İlerleyen zamanlarda ise tip 2 diyabet başta olmak üzere
serebrovasküler hastalık, çeşitli kanserler, uyku-apne sendromu, karaciğer
yağlanması, polikistik over sendromu, osteoartroz ve depresyon gibi birçok
sağlık sorununu tetikleyen ve toplumların sağlık bütçeleri üzerinde büyük yük oluşturan
uluslarası bir durumdur. Bu derleme çalışması çocuklarda aşırı kilo ve
obeziteyi azaltmaya yönelik yeni girişimlerin etkinliğinin arttırılması
gerektiğini ortaya koymak için yapılmıştır. Sağlık eğitimi, sağlıklı yaşam
tarzı davranışlarını hedefleyen aile ve okul sistemlerinde öğretilebilir. Bu
nedenle çocuk ve ergenler, fiziksel aktivite ve sağlıklı beslenme ile ilgili yapmaları
gereken seçimler hakkında daha iyi bir bilgi tabanına sahip olabilirler.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Submission Date | November 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 1 |