PDF Zotero Mendeley EndNote BibTex Cite

Düşük Sosyoekonomik Düzeydeki Çocukların Alıcı Dil ve Hikaye Anlama Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Kitap Okuma Müdahale Programı

Year 2015, Volume , Issue , 24.06.2015

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, düşük sosyoekonomik düzeyden gelen okul öncesi çocukların alıcı dil ve hikaye

anlama becerilerinin geliştirilmesidir.

 

Gereç ve Yöntem: Çocukların dil becerilerini arttırmak için okul öncesi 16 çocuğa beş seans süren kitap okuma müdahale programı çerçevesinde hikaye kitapları okunmuştur. Ancak çalışmanın sonunda yalnızca 11 çocuktan son-test ölçümleri alınabilmiştir. Çocuklar alıcı dil ve hikaye anlama becerileri açısından ön-test ve son-testte değerlendirilmişlerdir. Çocukların alıcı dil becerileri hikaye kitaplarında geçen kelimelerden oluşan bir kelime testi ile değerlendirilirken, hikaye anlama becerileri hikayeyi anlamayla ilişkili sorular ve hikaye kartları ile ölçülmüştür.

 

Bulgular: Araştırmada yapılan bağımlı gruplar için t-test sonuçlarına göre, ön-test ölçümleriyle kıyaslandığında son-test ölçümlerinde çocukların alıcı dil ve hikaye anlama becerilerinde anlamlı bir artış olduğu bulunmuştur.

 

Sonuç: Kitap okuma müdahale programının düşük sosyoekonomik düzeyden gelen okul öncesi çocukların dil gelişimlerini artırmak için etkili olduğu bulunmuştur.

 

Anahtar kelimeler: kitap okuma müdahale programı, alıcı dil, hikaye anlama becerisi, düşük sosyoekonomik

düzey

References

  • Biemiller, A., & Boote, C. (2006). An effective method for building meaning vocabulary in primary grades.
  • Journal of Educational Psychology, 98(1), 44–62. doi: 10.1037/0022-0663.98.1.44
  • Duncan, G.J., Brooks-Gunn, J., & Klebanov, P.K. (1994). Economic deprivation and early childhood development.Child Development, 65, 296-318. doi: 10.1111/j.1467-8624.1994.tb00752.x
  • Fricke, S., Bowyer-Crane, C., Haley, A.J., Hulme, C., & Snowling, M.J. (2013). Efficacy of language intervention in the early years. Journal of Child Psychology and Psychiatry 54(3), 280–290. doi:10.1111/jcpp.12010
  • Hargrave, A.C., & Sènèchal, M. (2000). A book reading intervention with preschool children who have limited vocabularies: The benefits of regular reading and dialogic reading. Early Childhood Research Quarterly,
  • (1), 75–90. doi:10.1016/S0885-2006(99)00038-1
  • Henning, C., McIntosh, B., Arnott, W., & Dod, B. (2010).Long-term outcome of oral language and phonological awareness intervention with socially disadvantaged preschoolers: the impact on language and literacy. Journal of Research in Reading, 33(3), 231–246. doi: 10.1111/j.1467-9817.2009.01410.x
  • Hoff, E. (2003). The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 74(5), Pages 1368–1378.doi: 10.1111/1467-
  • 00612
  • Justice, L.M. (2002). Word exposure conditions and preschoolers’ novel word learning during shared storybook reading. Reading Psychology, 23, 87-106.doi:10.1080/027027102760351016
  • Kleeck, A.V. (2008). Providing preschool foundations for later reading comprehension: The importance of and ideas for targeting inferencing in storybook-sharing interventions. Psychology in the Schools, 45(7), 627-
  • doi: 10.1002/pits.20314
  • Moschovaki, E. (1999). Home background and young children’s literacy development. Early Child Development and Care, 158, 11-19. doi:10.1080/0300443991580102
  • Nielsen, D.C., & Friesen, L.D. (2012). A study of the effectiveness of a small-group intervention on the vocabulary and narrative development of at-risk kindergarten children. Reading Psychology, 33, 269–299. doi: 10.1080/02702711.2010.508671
  • Pollard-Durodola, S.D., Gonzalez, J.E., Simmons, D.C., Kwok, O., Taylor, A.B., Davis, M.J., & diğerleri. (2011). The effects of an intensive shared book-reading intervention for preschool children at risk for vocabulary delay. Exceptional Children, 77(2), 161-183. doi: 10.1177/001440291107700202
  • Smith, S.S., & Dixon, R.G. (1995). Literacy concepts of low- and middle-class four-year-olds entering preschool. The Journal of Educational Research, 88(4),243-253.doi:10.1080/00220671.1995.9941305
  • Trivette, C.M., Simkus, A., Dunst, C.J., & Hamby, D.W. (2012). Repeated book reading and preschoolers’ early literacy development. Center for Early Literacy Learning, 5(5), 1-13.http://www.earlyliteracylearning.org/ cellreviews/cellreviews_v5_n5.pdfadresinden elde edildi.
  • Valdez-Menchaca, M.C., & Whitehurst, G.J. (1992). Accelerating language development through picture book reading: A systematic extension to Mexican day care. Developmental Psychology, 28(6),1106-1114.http:// www.apa.org/pubs/journals/dev/ adresinden elde edildi.
  • Vally, Z. (2012). Dialogic reading and child language growth – combating developmental risk in South Africa.
  • South African Journal of Psychology, 42(4), 617-627.doi: 10.1177/008124631204200415
  • Wasik, B.A., & Bond, M.A. (2001). Beyond the pages of a book: interactive book reading and language development in preschool classrooms. Journal of Educational Psychology, 93(2), 243-250. doi:
  • 1037//0022-O663.93.2.243
  • Wasik, B.A., Bond, M.A., & Hindman, A. (2006).The effects of a language and literacy intervention on head start children and teachers. Journal of Educational Psychology, 98(1), 63–74. doi: 10.1037/0022-0663.98.1.63
  • Whitehurst, G.J., Falco, F.L., Lonigan, C.J., Fischel, J.E., DeBaryshe, B.D., Valdez-Menchaca, M.C. ve diğerleri. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental psychology,
  • (4), 552-559.doi: 10.1037/0012-1649.24.4.552
  • Zevenbergen, A.A., Whitehurst, G.J., & Zevenbergen, J.A. (2003). Effects of a shared-reading intervention on the inclusion of evaluative devices in narratives of children from low-income families. Journal of Applied Developmental Psychology, 24(1), 1-15.doi:10.1016/S0193-3973(03)00021-2

-

Year 2015, Volume , Issue , 24.06.2015

Abstract

Amaç: Bu çalışmanın amacı, düşük sosyoekonomik düzeyden gelen okul öncesi çocukların alıcı dil ve hikaye anlama becerilerinin geliştirilmesidir.Gereç ve Yöntem: Çocukların dil becerilerini arttırmak için okul öncesi 16 çocuğa beş seans süren kitap okuma müdahale programı çerçevesinde hikaye kitapları okunmuştur. Ancak çalışmanın sonunda yalnızca 11 çocuktan son-test ölçümleri alınabilmiştir. Çocuklar alıcı dil ve hikaye anlama becerileri açısından ön-test ve son-testte değerlendirilmişlerdir. Çocukların alıcı dil becerileri hikaye kitaplarında geçen kelimelerden oluşan bir kelime testi ile değerlendirilirken, hikaye anlama becerileri hikayeyi anlamayla ilişkili sorular ve hikaye kartları ile ölçülmüştür. Bulgular: Araştırmada yapılan bağımlı gruplar için t-test sonuçlarına göre, ön-test ölçümleriyle kıyaslandığında son-test ölçümlerinde çocukların alıcı dil ve hikaye anlama becerilerinde anlamlı bir artış olduğu bulunmuştur.Sonuç: Kitap okuma müdahale programının düşük sosyoekonomik düzeyden gelen okul öncesi çocukların dil gelişimlerini artırmak için etkili olduğu bulunmuştur

References

  • Biemiller, A., & Boote, C. (2006). An effective method for building meaning vocabulary in primary grades.
  • Journal of Educational Psychology, 98(1), 44–62. doi: 10.1037/0022-0663.98.1.44
  • Duncan, G.J., Brooks-Gunn, J., & Klebanov, P.K. (1994). Economic deprivation and early childhood development.Child Development, 65, 296-318. doi: 10.1111/j.1467-8624.1994.tb00752.x
  • Fricke, S., Bowyer-Crane, C., Haley, A.J., Hulme, C., & Snowling, M.J. (2013). Efficacy of language intervention in the early years. Journal of Child Psychology and Psychiatry 54(3), 280–290. doi:10.1111/jcpp.12010
  • Hargrave, A.C., & Sènèchal, M. (2000). A book reading intervention with preschool children who have limited vocabularies: The benefits of regular reading and dialogic reading. Early Childhood Research Quarterly,
  • (1), 75–90. doi:10.1016/S0885-2006(99)00038-1
  • Henning, C., McIntosh, B., Arnott, W., & Dod, B. (2010).Long-term outcome of oral language and phonological awareness intervention with socially disadvantaged preschoolers: the impact on language and literacy. Journal of Research in Reading, 33(3), 231–246. doi: 10.1111/j.1467-9817.2009.01410.x
  • Hoff, E. (2003). The specificity of environmental influence: Socioeconomic status affects early vocabulary development via maternal speech. Child Development, 74(5), Pages 1368–1378.doi: 10.1111/1467-
  • 00612
  • Justice, L.M. (2002). Word exposure conditions and preschoolers’ novel word learning during shared storybook reading. Reading Psychology, 23, 87-106.doi:10.1080/027027102760351016
  • Kleeck, A.V. (2008). Providing preschool foundations for later reading comprehension: The importance of and ideas for targeting inferencing in storybook-sharing interventions. Psychology in the Schools, 45(7), 627-
  • doi: 10.1002/pits.20314
  • Moschovaki, E. (1999). Home background and young children’s literacy development. Early Child Development and Care, 158, 11-19. doi:10.1080/0300443991580102
  • Nielsen, D.C., & Friesen, L.D. (2012). A study of the effectiveness of a small-group intervention on the vocabulary and narrative development of at-risk kindergarten children. Reading Psychology, 33, 269–299. doi: 10.1080/02702711.2010.508671
  • Pollard-Durodola, S.D., Gonzalez, J.E., Simmons, D.C., Kwok, O., Taylor, A.B., Davis, M.J., & diğerleri. (2011). The effects of an intensive shared book-reading intervention for preschool children at risk for vocabulary delay. Exceptional Children, 77(2), 161-183. doi: 10.1177/001440291107700202
  • Smith, S.S., & Dixon, R.G. (1995). Literacy concepts of low- and middle-class four-year-olds entering preschool. The Journal of Educational Research, 88(4),243-253.doi:10.1080/00220671.1995.9941305
  • Trivette, C.M., Simkus, A., Dunst, C.J., & Hamby, D.W. (2012). Repeated book reading and preschoolers’ early literacy development. Center for Early Literacy Learning, 5(5), 1-13.http://www.earlyliteracylearning.org/ cellreviews/cellreviews_v5_n5.pdfadresinden elde edildi.
  • Valdez-Menchaca, M.C., & Whitehurst, G.J. (1992). Accelerating language development through picture book reading: A systematic extension to Mexican day care. Developmental Psychology, 28(6),1106-1114.http:// www.apa.org/pubs/journals/dev/ adresinden elde edildi.
  • Vally, Z. (2012). Dialogic reading and child language growth – combating developmental risk in South Africa.
  • South African Journal of Psychology, 42(4), 617-627.doi: 10.1177/008124631204200415
  • Wasik, B.A., & Bond, M.A. (2001). Beyond the pages of a book: interactive book reading and language development in preschool classrooms. Journal of Educational Psychology, 93(2), 243-250. doi:
  • 1037//0022-O663.93.2.243
  • Wasik, B.A., Bond, M.A., & Hindman, A. (2006).The effects of a language and literacy intervention on head start children and teachers. Journal of Educational Psychology, 98(1), 63–74. doi: 10.1037/0022-0663.98.1.63
  • Whitehurst, G.J., Falco, F.L., Lonigan, C.J., Fischel, J.E., DeBaryshe, B.D., Valdez-Menchaca, M.C. ve diğerleri. (1988). Accelerating language development through picture book reading. Developmental psychology,
  • (4), 552-559.doi: 10.1037/0012-1649.24.4.552
  • Zevenbergen, A.A., Whitehurst, G.J., & Zevenbergen, J.A. (2003). Effects of a shared-reading intervention on the inclusion of evaluative devices in narratives of children from low-income families. Journal of Applied Developmental Psychology, 24(1), 1-15.doi:10.1016/S0193-3973(03)00021-2

Details

Primary Language English
Journal Section Oral Presentation
Authors

Merve GÖLCÜK


Şükran OKUR


Sibel BERUMENT

Publication Date June 24, 2015
Application Date June 19, 2015
Acceptance Date September 21, 2021
Published in Issue Year 2015, Volume , Issue

Cite

APA Gölcük, M. , Okur, Ş. & Berument, S. (2015). Düşük Sosyoekonomik Düzeydeki Çocukların Alıcı Dil ve Hikaye Anlama Becerilerini Geliştirmeye Yönelik Kitap Okuma Müdahale Programı . Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal , 3rd National Congress of Child Development and Education (International Participations) (Congress Book) , . Retrieved from https://dergipark.org.tr/en/pub/husbfd/issue/7893/103875