İnsanın doğumu aynı zamanda acılarınında başlangıcı olur. Bizler hayatımız boyunca birçok kayıplar ardından da acılar yaşayacağız. Hayatımıza sağlıklı bir şekilde devam edebilmemiz için kayıplarımızı kabullenerek duygularımızla yüzleşerek ve kayıplarımızı geçmişte bırakarak yolumuza devam edebilmeyi öğrenmemiz gerekiyor.
Ölüm kavramınının psikoloji ve psikiyatride ele alınışı 2. Dünya savaşının sonlarına doğru uzanmaktadır.Otto Frank, Karen Horney,Erich Fromm gibi psikoanalistlerin her biri farklı zamanlarda bu konudaki görüşlerini ifade etmişlerdir.
Ölüm kavramına bakış açısı gelişim dönemi özelliklerine bağlı olarak farklılık göstermektedir. Örneğin psikoanalitik araştırmacılara göre küçük çocukların ölümü anlama ve kabullenme kapasiteleri onların bilişsel ve duygusal olgunluk düzeyi ile sınırlıdır. Bu noktada ölüm kavramının birey tarafından farklı gelişim evrelerinde algılanışı ve konunun bireye açıklama biçiminin önemi ortaya çıkmaktadır.
Okulöncesi dönemde çocuklar bilişsel olarak işlem öncesi dönemdedirler, dolaysıyla egosantrik ve büyüsel düşünce ölüm kavramını açıklamada kullanılır.Bilişsel olarak süreklilik kavramı gelişmediği için ölümün geri dönülmez ve sürekli olduğunu kavrayamazlar.Çocuk için ölüm günlük yaşamda varolan birisinin bundan sonra olmaması kadar basit olup ayrılığın süresi kaygı vericidir.
Okulöncesi dönemde bu durumla karşılaşan çocuk yas sürecinde en büyük desteği öğretmeninden almaktadır.Sonuç olarak normal yas sürecinin öğretmenin doğru tutum ve yaklaşımlaeı bu sürecin sağlıklı bir şekilde atlatılmasını sağlayacaktır.
Anahtar kelime: Ölüm, yas, Okulöncesi, çocuk, öğretmen
İnsanın doğumu aynı zamanda acılarınında başlangıcı olur.Bizler hayatımız boyunca birçok kayıplar ardından da acılar yaşayacağız.Hayatımıza sağlıklı bir şekilde devam edebilmemiz için kayıplarımızı kabullenerek duygularımızla yüzleşerek ve kayıplarımızı geçmişte bırakarak yolumuza devam edebilmeyi öğrenmemiz gerekiyor
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Oral Presentation |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2015 |
Submission Date | June 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 3rd National Congress of Child Development and Education (International Participations) (Congress Book) |