Aile, toplumsallaşma sürecinde bireyi en çok ve en yakından etkileyen gruptur. Bireyin gelişim ve toplumsallaşma sürecinde, içinde doğup büyüdüğü ailenin yapısal özellikleri, aile içi işlevlerin gerçekleşip gerçekleşmemesi ve aile içi ilişkilerdeki çatışmalar gibi etkenler bireyin suça yönelmesinde etkili olabilmektedir. Çalışmalarda çocukların suça itilmesinde en büyük etkenin aile olduğu vurgulanmaktadır. Ailenin suçluluk üzerinde tek yönlü etkisi olduğu söylenemez. Ailenin içinde bulunduğu sosyo-ekonomik koşulların, yaşanılan çevrenin, bireysel, kalıtımsal ve psikolojik etkenlerin, suçluluk üzerinde dolaylı etkileri vardır. Bu çalışmada çocukları suça iten ailesel etkilere odaklanılmıştır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde suç işlemiş çocukların ölüm, boşanma ve terk gibi nedenlerle dağılmış ve kardeş sayısı ortalama beş olmakla birlikte çok çocuklu ailelerden geldiği görülmektedir. Suç işlemiş çocukların ailelerinde ya da yakın çevrelerinde suç işlemiş kişilerin olması dikkat çekici bulgulardan biridir. Suç işlemiş çocukların ölüm, boşanma, terk gibi nedenlerden dolayı ailelerinden ayrı yaşadıkları, büyürken ailelerinden ayrı kaldıkları ve kendisini ebeveyninin değil başkasının büyüttüğü araştırmalarla ortaya konmuştur. Çocukların suça sürüklenmesindeki en önemli sorunlardan biri de aile içi şiddet yaşama, ihmal ve istismar edilmedir. Ebeveynlerin düşük eğitim düzeyinde olmasının da çocukların suça sürüklenmesinde etkili olduğu düşünülmektedir. Ebeveynlerin kendi arasındaki iletişim ile ebeveyn çocuk iletişiminin kötü olması da suça iten nedenler arasında yerini almıştır. Araştırmalardan elde edilen bulgularla ortaya konduğu üzere çocukların suça itilmesine engel olmak için, aileler ile profesyonel olarak çalışılması gerekmektedir. Ailelere ve topluma yönelik olarak çocukların suça itilmesini önlemek amacıyla farkındalık kazandırma ve bilinçlendirme çalışmaları yapılmalıdır.
Anahtar Kelimeler: çocuk, suç, aile, çocuk suçluluğu
Aile, toplumsallaşma sürecinde bireyi en çok ve en yakından etkileyen gruptur. Bireyin gelişim ve toplumsallaşma sürecinde, içinde doğup büyüdüğü ailenin yapısal özellikleri, aile içi işlevlerin gerçekleşip gerçekleşmemesi ve aile içi ilişkilerdeki çatışmalar gibi etkenler bireyin suça yönelmesinde etkili olabilmektedir. Çalışmalarda çocukların suça itilmesinde en büyük etkenin aile olduğu vurgulanmaktadır. Ailenin suçluluk üzerinde tek yönlü etkisi olduğu söylenemez. Ailenin içinde bulunduğu sosyo-ekonomik koşulların, yaşanılan çevrenin, bireysel, kalıtımsal ve psikolojik etkenlerin, suçluluk üzerinde dolaylı etkileri vardır. Bu çalışmada çocukları suça iten ailesel etkilere odaklanılmıştır. Yapılan çalışmalar incelendiğinde suç işlemiş çocukların ölüm, boşanma ve terk gibi nedenlerle dağılmış ve kardeş sayısı ortalama beş olmakla birlikte çok çocuklu ailelerden geldiği görülmektedir. Suç işlemiş çocukların ailelerinde ya da yakın çevrelerinde suç işlemiş kişilerin olması dikkat çekici bulgulardan biridir. Suç işlemiş çocukların ölüm, boşanma, terk gibi nedenlerden dolayı ailelerinden ayrı yaşadıkları, büyürken ailelerinden ayrı kaldıkları ve kendisini ebeveyninin değil başkasının büyüttüğü araştırmalarla ortaya konmuştur. Çocukların suça sürüklenmesindeki en önemli sorunlardan biri de aile içi şiddet yaşama, ihmal ve istismar edilmedir. Ebeveynlerin düşük eğitim düzeyinde olmasının da çocukların suça sürüklenmesinde etkili olduğu düşünülmektedir. Ebeveynlerin kendi arasındaki iletişim ile ebeveyn çocuk iletişiminin kötü olması da suça iten nedenler arasında yerini almıştır. Araştırmalardan elde edilen bulgularla ortaya konduğu üzere çocukların suça itilmesine engel olmak için, aileler ile profesyonel olarak çalışılması gerekmektedir. Ailelere ve topluma yönelik olarak çocukların suça itilmesini önlemek amacıyla farkındalık kazandırma ve bilinçlendirme çalışmaları yapılmalıdır
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Poster Presentation |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2015 |
Submission Date | June 24, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 3rd National Congress of Child Development and Education (International Participations) (Congress Book) |