BibTex RIS Cite

Erken Müdahalede Uygulama Basamakları

Year 2015, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 14, 26.02.2016

Abstract

Erken müdahale, kendi yaş grubundan beklenen gelişim düzeyinden daha farklı bir gelişim göstererek risk
grubunda olan veya gelişim geriliği/yetersizliği tanısı almış 0-3 yaş grubu çocuk ve ailelerine yönelik
geliştirilen, çocukların gelişimlerini maksimum düzeye çıkarmak için birçok disiplinin transdisipliner bir
yaklaşım içinde katkı sağladığı programları ifade etmektedir. Erken müdahale, 3-5 yaş gelişimsel destek
gereksinimi olan çocuklar için “erken çocukluk özel eğitimi veya okul öncesi özel eğitimi”, daha
sonrasında ise “özel eğitim” adı altında devam eden bir süreçtir. Erken müdahale süreci belirli
basamaklardan oluşmaktadır. Yürütülen çalışmaların en etkili sonuçlara ulaşması için, çalışmaların
basamaklar doğrultusunda sistematik olarak yürütülmesi önemlidir. Erken müdahale çalışmalarına
rehberlik edecek basamaklar (1) Müracaat, (2) Değerlendirme, (3) Tanılama, (4)
Bilgilendirme/Yönlendirme, (5) Bireyselleştirilmiş Aile Hizmet Planı (BAHP) Toplantısı, (6) Hizmet
Koordinatörlüğü, (7) BAHP 6 Aylık Gözden Geçirme, (8) Yıllık BAHP Güncelleme, (9) Geçiş Süreci
olarak sıralanabilir. Her bir basamakta yürütülen çalışmaların ailenin ekibin en önemli üyesi olduğu
bilinciyle yürütülmesi ve transdisipliner bir yaklaşımın benimsenmesi etkili sonuçlara ulaşılmasını
sağlayacaktır. Bu makalede, her bir erken müdahale uygulama basamağında nasıl çalışmalar
yürütülebileceğine değinilmiştir. 

Early Intervention Steps

Year 2015, Volume: 2 Issue: 2, 1 - 14, 26.02.2016

Abstract

Early intervention refers to a transdisciplinary program which is developed for to maximize the
development of the children between 0 to 3 years of age whose development is different than expected
developmental level of their age, children at risk, or children who are diagnosed with developmental
disability or delay. Early intervention is a continued process for 3 to 5 years of age children who needs
developmental support under the name of “early childhood special education or preschool special
education” than continued under the name of “special education”. Early intervention process consists of
several steps. It is essential to keep a systematic progress according to these steps in order to receive most
effective results. The steps that guides to the early intervention process are (1) Application, (2) Assessment,
(3) Diagnosis, (4) Information/ reference, (5) Individualized Family Service Plan (IFSP), (6) Service
Coordination, (7) 6 months IFSP Review, (8) Annual IFSP Update, (9) Transition Process. It is most
beneficial to keep in mind that the family is the most important member of the early intervention team and
to use transdisciplinary approach in every step. This article explains what kind of work can be done in each
step of the early intervention process. 

There are 0 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Health Care Administration
Journal Section Articles
Authors

Çiğdem Aytekin

Pınar Bayhan This is me

Publication Date February 26, 2016
Submission Date December 11, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 2 Issue: 2

Cite

APA Aytekin, Ç., & Bayhan, P. (2016). Early Intervention Steps. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 2(2), 1-14.