Research Article
BibTex RIS Cite

Dil ve Konuşma Terapisi ve Odyoloji Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 576 - 589, 31.12.2023
https://doi.org/10.21020/husbfd.1229002

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı, dil ve konuşma terapisi ve odyoloji bölümlerinde öğrenim gören öğrencilerin öğrenme stillerini belirlemek ve karşılaştırmaktır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın örneklemini çeşitli üniversitelerin Sağlık Bilimler fakültelerine bağlı olan dil ve konuşma terapisi (n=125) ve odyoloji bölümünde (n=56) 1. ve 2. Sınıflarda öğrenime devam eden 181 öğrenci oluşturmuştur. Öğrencilere Kolb (1985) tarafından geliştirilen, Aşkar ve Akkoyunlu (1993) tarafından Türkçeye adaptasyonu yapılan Kolb Öğrenme Stili Envanteri (KÖSE) uygulanmış ve öğrencilerin öğrenme stilleri tespit edilmiştir. Elde edilen veriler SPSS 22 paket programı ile analiz edilmiştir.
Bulgular: Öğrenim görülen sınıfların karşılaştırılması için tek yönlü ANOVA testi, bölümler arasında ise tüm sınıfları kapsayacak şekilde bağımsız gruplarda T-testi ile gerçekleştirilen analizler sonucunda istatistiksel olarak anlamlı fark olmadığı görülmüştür. Öğrenme stillerini belirlemek için kullanılan puanlamalara bakıldığında Kolb tarafından belirlenen öğrenme stilinden tümünün temsil edildiği; dil ve konuşma terapisi öğrenci grubu için “değiştiren” ve “yerleştiren” öğrenme stilleri baskınken Odyoloji Bölümü öğrencilerinin öğrenme stillerine bakıldığında “yerleştiren” öğrenme stilinin daha baskın olduğu görülmüştür.
Sonuç: Sonuç olarak araştırmaya katılan bireylerin baskın öğrenme stillerinin belirlenmesi sağlanmıştır. Bulgular, dil ve konuşma terapisi ve odyoloji bölümü programlarının düzenlenmesinde öğrencilerin öğrenme stillerinin belirlenmesi ve tüm öğrenme stillerinin dikkate alınması gerektiğini göstermektedir.

Supporting Institution

-

Project Number

-

Thanks

-

References

  • Arseven, A. (2016). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Öğrenme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3).
  • Aşkar, P., & Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim, 17(87).
  • Bedford, T. Learning styles: A review of English-language literature. In R.R. Sims & J. S.J. Sims (Eds.), Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education (pp. 19–42). New York, NY: Nova Science Publishers, Inc., 2006.
  • Bozkurt, O., & Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve Dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 1-14.
  • Brown, T., Cosgriff, T., & French, G. (2008). Learning style preferences of occupational therapy, physiotherapy and speech pathology students: a comparative study. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 6(3), 7.
  • Cevher, A. Y., & Yıldırım, S. (2020). Öğrenme stilleri konusunda yapılmış akademik çalışmaların incelenmesi: Sistematik derleme. Hayef: journal of education (Online), 17(1), 20-50.
  • Cavanagh, S. J., & Coffin, D. A. (1994). Matching instructional preference and teaching styles: a review of the literature. Nurse Education Today, 14(2), 106-110.
  • Choudhary, R., Dullo, P., & Tandon, R. V. (2011). Gender differences in learning style preferences of first year medical students. Pak J Physiol, 7(2), 42-45.
  • Conner, M. L. Introduction to learning styles. Ageless Learner, 2007. [Online] http://agelesslearner.com/intros/lstyleintro.html, Accessed on 01.11.2022).
  • Dikmen, Y. (2015). Kolb’un öğrenme stilleri modeline göre hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stillerinin incelenmesi. Journal of Human Rhythm, 1(3), 100-106.
  • Dikmen, M., Tuncer, M. ve Şimşek, M. (2018). Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 388-400).
  • Dikmen, M., Bahadır, F., & Akmençe, E. (2018). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Educational Reflections, 2(1), 24-37.
  • Doğan, M., KILINÇ, M., & YILDIRIM, S. A. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri ve Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(3), 738-754.
  • Durukan, E. (2013). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki”, Turkish Studies, S.8(1), ss.1307-1319.
  • Gencel, İ. E. (2007). Kolb'un deneyimsel öğrenme kuramına dayalı öğrenme stilleri envanteri-III'ü Türkçeye uyarlama çalışması.).
  • Karadağ, M., Alparslan, Ö., & İşeri, Ö. P. (2018). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Çukurova Medical Journal, 43(1), 13-21.
  • Karademir, E., & Tezel, Ö. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stillerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 129-145.
  • Katz, N., & Heimann, N. (1991). Learning style of students and practitioners in five health professions. The occupational therapy journal of research, 11(4), 238-244.
  • Kiriş Avaroğulları, A., & Şaman, B. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri İle Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 411-434.
  • Kolb, D. A. (1985). Learning style inventory: Self-scoring inventory and interpretation booklet. Boston: McBer and Company.
  • Kolb, D.A. (1976). Learning style inventory technical manual. Boston: McBer and Company.
  • Kolb, D. (1999). The Kolb learning style inventory, version 3. Hay Group.
  • Kolb, A., & Kolb, D. (2018). Eight important things to know about the experiential learning cycle. Australian educational leader, 40(3), 8-14.
  • Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2009). Experiential learning theory: A dynamic, holistic approach to management learning, education and development. The SAGE handbook of management learning, education and development, 42, 68.).
  • Kolb, D.A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall,1984.)
  • Kolb, D.A. Learning style inventory technical manual. Boston: McBer and Company, 1976.
  • Kolb, D.A. The Kolb Learning Style Inventory Version 3. Boston: Hay Resources Direct, 1999. 12.
  • Linares, A. Z. (1999). Learning styles of students and faculty in selected health care professions. Journal of nursing education, 38(9), 407-414.
  • Landrum, T. J., & McDuffie, K. A. (2010). Learning styles in the age of differentiated instruction. Exceptionality, 18(1), 6-17.
  • McLeod, S., Lincoln, M., McAllister, L., Maloney, D., Purcell, A., & Eadie, P. (1995). A longitudinal investigation of reported learning styles of speech pathology students. Australian Journal of Human Communication Disorders, 23(2), 13-25.
  • Murawski, W. W., & Hughes, C. E. (2009). Response to intervention, collaboration, and co-teaching: A logical combination for successful systemic change. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 53(4), 267-277.
  • Okur, M., Bahar, H. H., & Sülün, A. (2019). Öğrenme stiline göre öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1235-1244.
  • Regan, K. S. (2009). Improving the way we think about students with emotional and/or behavioral disorders. Teaching Exceptional Children, 41(5), 60–65. https://doi.org/10.1177/004005990904100507
  • Sims, R., Sims, S. Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education. Hauppauge, NY: Nova Publishers, 2006.
  • Şimşek, N. (2002). BİG 16 öğrenme biçemleri envanteri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 33-47.
  • Titiloye, V.M. & Scott, A.H. “Occupational therapy students' learning styles and application to professional academic training.” Occupational Therapy in Health Care 2001, 15(1/2): 145–155).
  • Tomlinson, C. A. 2003. Fulfilling the promise of the differentiated classroom., Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Turan, İ. (2015). Sınıf öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin coğrafya dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarıları üzerine etkileri. Education Sciences, 9(5), 1-16
  • Ünal, K., Alkan, G. D., Özdemir, F. B., & Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 56-76.
  • Veznedaroğlu, R.L., & Özgür, A. O. (2005). Öğrenme Stilleri: Tanımlamalar, Modeller Ve İşlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.
  • Wessel, J., Loomis, J., Rennie, S., Brook, P., Hoddinott, J., & Aherne, M. (1999). Learning styles and perceived problem-solving ability of students in a baccalaureate physiotherapy programme. Physiotherapy theory and practice, 15(1), 17-24.

Determining the Learning Styles of the Students of the Department of Speech and Language Therapy and Audiology

Year 2023, Volume: 10 Issue: 3, 576 - 589, 31.12.2023
https://doi.org/10.21020/husbfd.1229002

Abstract

Objectives: The aim of this research is to determine and compare the learning styles of students studying in speech and language therapy and audiology departments.
Materials and Methods: The Kolb Learning Style Inventory was applied as the data collection tool. The sample of the study consisted of 181 students attending the 1st and 2nd grades in the departments of speech and language therapy (n=125) and audiology (n=56) affiliated with the Health Sciences faculties of various universities. The Kolb Learning Style Inventory (KLSE), which was developed by Kolb (1985) and adapted into Turkish by Aşkar and Akkoyunlu (1993), was applied to the students and their learning styles were determined. The obtained data were analyzed with SPSS 22 program.
Results: As a result of the analyzes performed with the one-way ANOVA test to compare the grades of the students and the T-test for independent groups covering all classes between departments, it was seen that there was no statistically significant difference. Considering the scores used to determine learning styles, it is seen that all of the learning styles determined by Kolb are represented; While the "diverger" and "accommodator" learning styles were dominant for the speech and language therapy student group, it was seen that the "accommodator" learning style was more prevalent when the learning styles of the Audiology Department students were examined.
Conclusion: As a result, the dominant learning styles of the research participants were determined. Findings show that students' learning styles should be determined and all learning styles should be considered in the organization of speech and language therapy and audiology department programs.

Project Number

-

References

  • Arseven, A. (2016). Üstün Yetenekli Öğrencilerin Öğrenme Stillerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 11(3).
  • Aşkar, P., & Akkoyunlu, B. (1993). Kolb öğrenme stili envanteri. Eğitim ve Bilim, 17(87).
  • Bedford, T. Learning styles: A review of English-language literature. In R.R. Sims & J. S.J. Sims (Eds.), Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education (pp. 19–42). New York, NY: Nova Science Publishers, Inc., 2006.
  • Bozkurt, O., & Aydoğdu, M. (2009). İlköğretim 6. sınıf fen bilgisi dersinde Dunn ve Dunn öğrenme stili modeline dayalı öğretim ile geleneksel öğretim yönteminin öğrencilerin akademik başarı düzeyleri ve tutumlarına etkisinin karşılaştırılması. İlköğretim Online, 8(3), 1-14.
  • Brown, T., Cosgriff, T., & French, G. (2008). Learning style preferences of occupational therapy, physiotherapy and speech pathology students: a comparative study. Internet Journal of Allied Health Sciences and Practice, 6(3), 7.
  • Cevher, A. Y., & Yıldırım, S. (2020). Öğrenme stilleri konusunda yapılmış akademik çalışmaların incelenmesi: Sistematik derleme. Hayef: journal of education (Online), 17(1), 20-50.
  • Cavanagh, S. J., & Coffin, D. A. (1994). Matching instructional preference and teaching styles: a review of the literature. Nurse Education Today, 14(2), 106-110.
  • Choudhary, R., Dullo, P., & Tandon, R. V. (2011). Gender differences in learning style preferences of first year medical students. Pak J Physiol, 7(2), 42-45.
  • Conner, M. L. Introduction to learning styles. Ageless Learner, 2007. [Online] http://agelesslearner.com/intros/lstyleintro.html, Accessed on 01.11.2022).
  • Dikmen, Y. (2015). Kolb’un öğrenme stilleri modeline göre hemşirelik öğrencilerinin öğrenme stillerinin incelenmesi. Journal of Human Rhythm, 1(3), 100-106.
  • Dikmen, M., Tuncer, M. ve Şimşek, M. (2018). Öğrenme stilleri ile öğrenmeye yönelik tutum arasındaki ilişki. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(57), 388-400).
  • Dikmen, M., Bahadır, F., & Akmençe, E. (2018). Öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Educational Reflections, 2(1), 24-37.
  • Doğan, M., KILINÇ, M., & YILDIRIM, S. A. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri, Yaşam Boyu Öğrenme Yeterlikleri ve Harmanlanmış Öğrenmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Hacettepe Üniversitesi Örneği. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 9(3), 738-754.
  • Durukan, E. (2013). “Türkçe Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri ve Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki”, Turkish Studies, S.8(1), ss.1307-1319.
  • Gencel, İ. E. (2007). Kolb'un deneyimsel öğrenme kuramına dayalı öğrenme stilleri envanteri-III'ü Türkçeye uyarlama çalışması.).
  • Karadağ, M., Alparslan, Ö., & İşeri, Ö. P. (2018). Ebelik ve hemşirelik öğrencilerinin eleştirel düşünme eğilimleri ve öğrenme stilleri. Çukurova Medical Journal, 43(1), 13-21.
  • Karademir, E., & Tezel, Ö. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının öğrenme stillerinin demografik değişkenler açısından incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(28), 129-145.
  • Katz, N., & Heimann, N. (1991). Learning style of students and practitioners in five health professions. The occupational therapy journal of research, 11(4), 238-244.
  • Kiriş Avaroğulları, A., & Şaman, B. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Öğrenme Stilleri İle Eleştirel Düşünme Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (53), 411-434.
  • Kolb, D. A. (1985). Learning style inventory: Self-scoring inventory and interpretation booklet. Boston: McBer and Company.
  • Kolb, D.A. (1976). Learning style inventory technical manual. Boston: McBer and Company.
  • Kolb, D. (1999). The Kolb learning style inventory, version 3. Hay Group.
  • Kolb, A., & Kolb, D. (2018). Eight important things to know about the experiential learning cycle. Australian educational leader, 40(3), 8-14.
  • Kolb, A. Y., & Kolb, D. A. (2009). Experiential learning theory: A dynamic, holistic approach to management learning, education and development. The SAGE handbook of management learning, education and development, 42, 68.).
  • Kolb, D.A. Experiential learning: Experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall,1984.)
  • Kolb, D.A. Learning style inventory technical manual. Boston: McBer and Company, 1976.
  • Kolb, D.A. The Kolb Learning Style Inventory Version 3. Boston: Hay Resources Direct, 1999. 12.
  • Linares, A. Z. (1999). Learning styles of students and faculty in selected health care professions. Journal of nursing education, 38(9), 407-414.
  • Landrum, T. J., & McDuffie, K. A. (2010). Learning styles in the age of differentiated instruction. Exceptionality, 18(1), 6-17.
  • McLeod, S., Lincoln, M., McAllister, L., Maloney, D., Purcell, A., & Eadie, P. (1995). A longitudinal investigation of reported learning styles of speech pathology students. Australian Journal of Human Communication Disorders, 23(2), 13-25.
  • Murawski, W. W., & Hughes, C. E. (2009). Response to intervention, collaboration, and co-teaching: A logical combination for successful systemic change. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 53(4), 267-277.
  • Okur, M., Bahar, H. H., & Sülün, A. (2019). Öğrenme stiline göre öğretmen adaylarının ders çalışma yaklaşımlarının incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1235-1244.
  • Regan, K. S. (2009). Improving the way we think about students with emotional and/or behavioral disorders. Teaching Exceptional Children, 41(5), 60–65. https://doi.org/10.1177/004005990904100507
  • Sims, R., Sims, S. Learning styles and learning: A key to meeting the accountability demands in education. Hauppauge, NY: Nova Publishers, 2006.
  • Şimşek, N. (2002). BİG 16 öğrenme biçemleri envanteri. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 1(1), 33-47.
  • Titiloye, V.M. & Scott, A.H. “Occupational therapy students' learning styles and application to professional academic training.” Occupational Therapy in Health Care 2001, 15(1/2): 145–155).
  • Tomlinson, C. A. 2003. Fulfilling the promise of the differentiated classroom., Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.
  • Turan, İ. (2015). Sınıf öğretmen adaylarının öğrenme stillerinin coğrafya dersine yönelik tutumlarına ve akademik başarıları üzerine etkileri. Education Sciences, 9(5), 1-16
  • Ünal, K., Alkan, G. D., Özdemir, F. B., & Çakır, Ö. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğrenme stil ve stratejilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (Mersin Üniversitesi Örneği). Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(3), 56-76.
  • Veznedaroğlu, R.L., & Özgür, A. O. (2005). Öğrenme Stilleri: Tanımlamalar, Modeller Ve İşlevleri. İlköğretim Online, 4(2), 1-16.
  • Wessel, J., Loomis, J., Rennie, S., Brook, P., Hoddinott, J., & Aherne, M. (1999). Learning styles and perceived problem-solving ability of students in a baccalaureate physiotherapy programme. Physiotherapy theory and practice, 15(1), 17-24.
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Speech Pathology, Audiology
Journal Section Articles
Authors

Şadiye Bacık Tırank 0000-0002-3378-0862

Ayşe İlayda Mutlu This is me 0000-0001-6662-1553

Mustafa Yüksel This is me 0000-0002-9092-7541

Project Number -
Early Pub Date October 21, 2023
Publication Date December 31, 2023
Submission Date January 6, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 10 Issue: 3

Cite

APA Bacık Tırank, Ş., Mutlu, A. İ., & Yüksel, M. (2023). Dil ve Konuşma Terapisi ve Odyoloji Bölümü Öğrencilerinin Öğrenme Stillerinin Belirlenmesi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 10(3), 576-589. https://doi.org/10.21020/husbfd.1229002