Objectives: The aim of this study was to investigate the e-Health literacy (e-HL) levels of physiotherapy and rehabilitation department students and to examine its relationship with quality of life.
Materials and Methods: In the cross-sectional study carried out between March-June 2021, data were collected by sending an online questionnaire form to a total of 167 students, aged 146 females(87.42%) and 21(12.57%) males. The e-HL level was evaluated with the e-HL Scale and the quality of life was evaluated by the 12-item version of the quality of life questionnaire (SF-12).
Results: 146 (87.40%) of the participants were female and 21 (12.60%) were male students and their ages were between 18-27.The median value of the e-HL scale was 30 points and this result was interpreted as 'relatively high'. The e-HL levels did not show a significant difference in terms of gender, class, chronic disease in himself and his family (p>0.05).While there was a low, positive and significant correlation between e-HL and the SF-12 physical component score(rho: 0.307, p<0.001), no correlation was found between the mental component score (p>0.05).
Conclusion: It was found that students' e-HL was relatively high and it was related to quality of life. Although the e-HL level seems relatively high, it is thought that the improvement of this level may be related to the improvement in the quality of life, especially considering that the students receive education in the field of health.
Bulunmamaktadır.
Amaç: Bu çalışmanın amacı fizyoterapi ve rehabilitasyon bölümü öğrencilerinin e-Sağlık okuryazarlığı (eSOY) düzeylerinin araştırılması ve yaşam kalitesi ile ilişkisinin incelenmesidir.
Gereç ve Yöntem: Mart-Haziran 2021 tarihleri arasında yürütülen kesitsel araştırmaya 18-27 yaşları arasında, 146’sı kadın (%87,42 ve 21'i (%12,57) erkek toplam 167 öğrenciye online anket formu gönderilerek veriler toplandı. e- SOY düzeyi e-SOY Ölçeği ile yaşam kalitesi ise yaşam kalitesi anketinin 12 maddelik versiyonu (SF-12) ile değerlendirildi.
Bulgular: Katılımcıların 146’sı kadın (%87,40) ve 21'i (%12,60) erkek öğrenci idi ve yaşları 18-27 arasındaydı. e-SOY ölçeği ortanca değeri 30 puan idi ve bu sonuç ‘nispeten yüksek’ şeklinde yorumlandı. Öğrencilerin eSOY düzeyleri cinsiyet, sınıf, kendisinde ve ailesinde kronik hastalık olup olmama durumu açısından anlamlı bir farklılık göstermedi(p>0,05). Çalışmada e-SOY ile SF-12 fiziksel bileşen puanı arasında düşük düzeyde, pozitif ve anlamlı korelasyon bulunurken (rho:0,307, p<0,001), mental bileşen puanı arasında korelasyon bulunmadı (p>0,05).
Sonuç: Öğrencilerin e-SOY düzeyinin nispeten yüksek olduğu ve yaşam kalitesi ile ilişkili olduğu görüldü. eSOY düzeyi nispeten yüksek görünse de öğrencilerin özellikle sağlık alanında eğitim aldığı düşünüldüğünde bu düzeyin geliştirilmesinin yaşam kalitesindeki iyileşme ile ilişkili olabileceği düşünülmektedir.
Bulunmamaktadır.
Bulunmamaktadır.
Bulunmamaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Physiotherapy |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Project Number | Bulunmamaktadır. |
Early Pub Date | February 19, 2024 |
Publication Date | April 30, 2024 |
Submission Date | April 7, 2023 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 1 |