Objectives: The study was planned to examine the physical activity levels, exercise barriers, sleep, and life quality of young people receiving distance education during the COVID-19 pandemic period. It also aims to determine the correlation between physical activity levels and these factors.
Methods: Physical activity level was assessed with the International Physical Activity Questionnaire-Short Form (IPAQ-SF); exercise barriers were evaluated with the Barrier Scale of the Benefits/Barriers Scale of Exercise (EBBS); sleep quality was assessed with the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI); and quality of life was analyzed with the Short Form Health Questionnaire 36 (SF-36). Variables were analyzed with the Kolmogorov-Smirnov test.
Results: Three hundred and thirty-nine students aged between 18-24 years and studying in health sciences were included in the study. 25.7% of individuals were inactive; the biggest exercise barriers were environmental factors. The PSQI score was found to be 6 (4-8), 70.8% had poor sleep quality, and the emotional role difficulty domain in quality of life had the lowest score, 33.3 (0-100). Physical activity level was correlated with the total exercise-barrier score, sleep duration, and physical function (p<0.05).
Conclusion: According to the results of the study, it is necessary to take measures to improve the physical activity level, sleep, and quality of life of university students as they may have sustained problems. It is also important to be ready for increasing healthy life in possible shutdown or immobilization period.
Amaç: Çalışma, COVID-19 döneminde uzaktan eğitim alan gençlerin fiziksel aktivite düzeylerini, egzersiz bariyerlerini, uyku ve yaşam kalitelerini incelemek amacıyla planlanmıştır. Ayrıca fiziksel aktivite düzeyinin bu faktörlerle ilişkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Yöntemler: Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi-Kısa Form (IPAQ-SF) ile fiziksel aktivite düzeyi; Egzersizin Faydaları/Bariyerleri Ölçeğinin (EBBS) Bariyer Ölçeği ile egzersiz bariyerleri; Pittsburgh Uyku Kalitesi İndeksi (PSQI) ile uyku kalitesi; Yaşam kalitesi ise Kısa Form Sağlık Anketi 36 (SF-36) ile değerlendirilerek analiz edildi. Değişkenler Kolmogorov-Smirnov testi ile analiz edildi.
Bulgular: Araştırmaya sağlık bilimleri alanında öğrenim gören 18-24 yaş arası 339 öğrenci dahil edildi. Bireylerin %25,7'sinin inaktif olduğu ve egzersiz yapmaya en büyük engelin çevresel faktörler olduğu belirlendi. PUKİ puanı 6 (4-8) olarak bulundu ve %70,8'inin uyku kalitesinin kötü olduğu ve yaşam kalitesinde duygusal rol zorluğu 33,3 (0-100) alanının en düşük puana sahip olduğu tespit edildi. Fiziksel aktivite düzeyinin toplam egzersiz bariyer puanı, uyku süresi ve fiziksel fonksiyon ile anlamlı ilişkisi olduğu belirlendi (p<0.05).
Sonuç: Araştırmanın sonuçlarına göre üniversite öğrencilerinin fiziksel aktivite düzeyi, uyku kalitesi ve yaşam kalitelerini arttırmak için önlemlerin alınması gerekmektedir. Önümüzdeki yıllarda olası bir kapanma veya hareketsizlik döneminde gençlere sağlıklı yaşam koşullarını sağlayabilmek önemlidir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Physiotherapy, Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | December 6, 2024 |
Publication Date | |
Submission Date | August 24, 2022 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 11 Issue: 3 |