Abstract
Türkçenin yabancı dil
olarak öğretimi son yıllarda üzerinde çalışmaların yoğunlaştığı ve gelişmekte
olan bir alan olarak dikkat çekmektedir. Dil öğretiminin en önemli malzemesi
olan ders kitapları da artan ihtiyaçla çeşitlilik göstermeye başlamıştır. Özellikle
temel düzeyde yabancı bir dili öğrenirken ya da öğretirken motivasyonun
etkisini göz ardı etmemek gerekir. Dil öğretiminde en önemli malzeme olan ders
kitaplarında dil becerilerini geliştirmek için hazırlanan etkinliklerin beceri
alanlarına göre dağılımı bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Temel düzey,
dil kullanıcısının dille tanıştığı önemli bir eşiktir. Dil kullanıcısının bu
eşiği geçerek yabancı dili öğrenme konusunda sebat göstermesi, kendini bu yeni
dünyada anlamlandırma ve üretme aşamalarında başarılı hissetmesi belirli ölçüde
dil öğretiminde kullanılan malzemelerin özelliklerine bağlıdır. Farklı dil
öğretim yaklaşımlarının ve insan beyninin çalışma prensiplerinin yabancı dilde
anlamlandırma ve üretim aşamalarına yer verdiği görülmektedir. Dil öğretiminde
her ne kadar tüm beceri alanlarının birbirini tamamladığı görüşünde birleşilse
de temel düzey için görsel ve işitsel malzemelerden yola çıkılarak
dinleme-anlama becerilerinden konuşma ve yazmaya doğru gidilmesi dil
kullanıcısının bu eşiği daha sağlıklı bir şekilde geçmesini sağlayabilir. Bu
aşamada motivasyon sağlanamaz ve dil öğretimi beceri alanlarına yönelik doğru
hazırlanmış materyallerle desteklenmezse başarısızlıkla sonuçlanabilir.
Çalışmada belirtilen nedenlerden yola çıkılarak Türkçenin yabancı dil olarak
öğretiminde kullanılan temel düzey (A1) ders kitapları (Yedi İklim, Yeni Hitit,
Gazi TÖMER, İzmir ve İstanbul A1 Ders Kitapları) etkinliklerin beceri
alanlarına göre dağılımı açısından incelenmiştir.