Research Article
BibTex RIS Cite

YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE TEMEL DÜZEY DERS KİTAPLARINDA ETKİNLİKLERİN BECERİ ALANLARINA DAĞILIMI

Year 2018, Issue: 4, 43 - 57, 16.10.2018

Abstract

Türkçenin yabancı dil
olarak öğretimi son yıllarda üzerinde çalışmaların yoğunlaştığı ve gelişmekte
olan bir alan olarak dikkat çekmektedir. Dil öğretiminin en önemli malzemesi
olan ders kitapları da artan ihtiyaçla çeşitlilik göstermeye başlamıştır. Özellikle
temel düzeyde yabancı bir dili öğrenirken ya da öğretirken motivasyonun
etkisini göz ardı etmemek gerekir. Dil öğretiminde en önemli malzeme olan ders
kitaplarında dil becerilerini geliştirmek için hazırlanan etkinliklerin beceri
alanlarına göre dağılımı bu çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Temel düzey,
dil kullanıcısının dille tanıştığı önemli bir eşiktir. Dil kullanıcısının bu
eşiği geçerek yabancı dili öğrenme konusunda sebat göstermesi, kendini bu yeni
dünyada anlamlandırma ve üretme aşamalarında başarılı hissetmesi belirli ölçüde
dil öğretiminde kullanılan malzemelerin özelliklerine bağlıdır. Farklı dil
öğretim yaklaşımlarının ve insan beyninin çalışma prensiplerinin yabancı dilde
anlamlandırma ve üretim aşamalarına yer verdiği görülmektedir. Dil öğretiminde
her ne kadar tüm beceri alanlarının birbirini tamamladığı görüşünde birleşilse
de temel düzey için görsel ve işitsel malzemelerden yola çıkılarak
dinleme-anlama becerilerinden konuşma ve yazmaya doğru gidilmesi dil
kullanıcısının bu eşiği daha sağlıklı bir şekilde geçmesini sağlayabilir. Bu
aşamada motivasyon sağlanamaz ve dil öğretimi beceri alanlarına yönelik doğru
hazırlanmış materyallerle desteklenmezse başarısızlıkla sonuçlanabilir.
Çalışmada belirtilen nedenlerden yola çıkılarak Türkçenin yabancı dil olarak
öğretiminde kullanılan temel düzey (A1) ders kitapları (Yedi İklim, Yeni Hitit,
Gazi TÖMER, İzmir ve İstanbul A1 Ders Kitapları) etkinliklerin beceri
alanlarına göre dağılımı açısından incelenmiştir.

References

  • Ankara Üniversitesi TÖMER. (2011). Yeni Hitit 1 Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Barın, E. ve Çobanoğlu, Ş. (2015). Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı A1-A2. Ankara: TDV Yayınları.
  • DEDAM. (2014). İzmir Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A1-A2. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • Demircan, Ö. (2013). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı Dil Öğretimi İlkeler, Yöntemler, Teknikler. Ankara: Usem Yayınları.
  • Demirel, Ö., Erdem, E., Koç, F., Köksal, N. ve Şendoğdu, M. C. (2002). Beyin Temelli Öğrenmenin Yabancı Dil Öğretiminde Yeri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 123-136. 10.01.2017 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/2138 adresinden erişilmiştir.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013). Dinleme Eğitimi. M. Durmuş ve A. Okur (Yay. Haz.), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde (ss. 259-276). Ankara: Grafiker.
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi. Ankara: Grafiker.
  • Dörnyei, Z. (2005). The Psiychology of the Language Learner (Individual Differences in Second Language Acquisition). London: LEA.
  • Günday, R. (2015). Yabancı Dil Öğretiminde Yaklaşımlar, Yöntemler, Teknikler ve Multimedya Araç ve Materyalleri. Ankara: Favori Yayınları.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurt, M. ve Temur, N. (Yay. Haz.). (2013). Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı A1-A2. Ankara: Gazi TÖMER.
  • Küçükahmet, L. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayınları.
  • MEB. (2009). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni Öğrenme-Öğretme-Değerlendirme. 12.11.2016 tarihinde http://www.dilbilimi.net/ab_diller_icin_ortak_avrupa_basvuru_metni_meb_ tarafindan.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Pınar, Y., Kubilay Pınar, N. ve Çetintaş, B. (2015). Dilbilim, Sinirdilbilim ve Beyin Araştırmaları Bulguları Işığında Çocuklarda İlk ve İkinci Dil Gelişimi ve İkidillilik, İdil, 4(18), 1-23. DOI: 10.7816/idil-04-18-01.
  • Oruç, Ş. (2016). Ana Dili, İkinci Dil, İki Dillilik, Yabancı Dil. The Journal of Academic Social Science Studies. 45(3), ss. 279-290. Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3411.
  • Razı, S. ve Razı, N. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Okuma Öğretimi. A. Şahin (Yay. Haz.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. (ss. 281-301). Ankara: Pegem.
  • Schmidtt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schunk, D. (2014). Öğrenme Teorileri (M. Şahin, çev. ed.). Ankara: Nobel.
Year 2018, Issue: 4, 43 - 57, 16.10.2018

Abstract

References

  • Ankara Üniversitesi TÖMER. (2011). Yeni Hitit 1 Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı. Ankara: Ankara Üniversitesi Yayınları.
  • Barın, E. ve Çobanoğlu, Ş. (2015). Yedi İklim Türkçe Öğretim Seti Ders Kitabı A1-A2. Ankara: TDV Yayınları.
  • DEDAM. (2014). İzmir Yabancılar İçin Türkçe Ders Kitabı A1-A2. İstanbul: Papatya Yayıncılık.
  • Demircan, Ö. (2013). Yabancı Dil Öğretim Yöntemleri. İstanbul: Der Yayınları.
  • Demirel, Ö. (1993). Yabancı Dil Öğretimi İlkeler, Yöntemler, Teknikler. Ankara: Usem Yayınları.
  • Demirel, Ö., Erdem, E., Koç, F., Köksal, N. ve Şendoğdu, M. C. (2002). Beyin Temelli Öğrenmenin Yabancı Dil Öğretiminde Yeri. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 15, 123-136. 10.01.2017 tarihinde http://dergipark.gov.tr/download/article-file/2138 adresinden erişilmiştir.
  • Dilidüzgün, Ş. (2013). Dinleme Eğitimi. M. Durmuş ve A. Okur (Yay. Haz.), Yabancılara Türkçe Öğretimi El Kitabı içinde (ss. 259-276). Ankara: Grafiker.
  • Durmuş, M. (2013). Yabancılara Türkçe Öğretimi. Ankara: Grafiker.
  • Dörnyei, Z. (2005). The Psiychology of the Language Learner (Individual Differences in Second Language Acquisition). London: LEA.
  • Günday, R. (2015). Yabancı Dil Öğretiminde Yaklaşımlar, Yöntemler, Teknikler ve Multimedya Araç ve Materyalleri. Ankara: Favori Yayınları.
  • Halis, İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kurt, M. ve Temur, N. (Yay. Haz.). (2013). Yabancılar için Türkçe Ders Kitabı A1-A2. Ankara: Gazi TÖMER.
  • Küçükahmet, L. (2003). Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Kılavuzu. Ankara: Nobel Yayınları.
  • MEB. (2009). Diller için Avrupa Ortak Başvuru Metni Öğrenme-Öğretme-Değerlendirme. 12.11.2016 tarihinde http://www.dilbilimi.net/ab_diller_icin_ortak_avrupa_basvuru_metni_meb_ tarafindan.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Pınar, Y., Kubilay Pınar, N. ve Çetintaş, B. (2015). Dilbilim, Sinirdilbilim ve Beyin Araştırmaları Bulguları Işığında Çocuklarda İlk ve İkinci Dil Gelişimi ve İkidillilik, İdil, 4(18), 1-23. DOI: 10.7816/idil-04-18-01.
  • Oruç, Ş. (2016). Ana Dili, İkinci Dil, İki Dillilik, Yabancı Dil. The Journal of Academic Social Science Studies. 45(3), ss. 279-290. Doi: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS3411.
  • Razı, S. ve Razı, N. (2012). Yabancı Dil Olarak Türkçe Okuma Öğretimi. A. Şahin (Yay. Haz.), Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi. (ss. 281-301). Ankara: Pegem.
  • Schmidtt, N. (2000). Vocabulary in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Schunk, D. (2014). Öğrenme Teorileri (M. Şahin, çev. ed.). Ankara: Nobel.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Sezgi Dalioğlu This is me 0000-0003-1923-6526

Publication Date October 16, 2018
Published in Issue Year 2018 Issue: 4

Cite

APA Dalioğlu, S. (2018). YABANCI DİL OLARAK TÜRKÇE TEMEL DÜZEY DERS KİTAPLARINDA ETKİNLİKLERİN BECERİ ALANLARINA DAĞILIMI. Hacettepe Üniversitesi Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi, -(4), 43-57.

Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü
06532 Beytepe / Ankara
Tel: +90 312 297 67 71 / +90 312 297 67 72
Belgeç: +90 0312 297 71 71

H.Ü. Yabancı Dil Olarak Türkçe Araştırmaları Dergisi (HÜYDOTAD)

Tel: +90 312 297 71 82
huydotad@hacettepe.edu.tr