Research Article
BibTex RIS Cite

Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması

Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 9, 31.12.2021

Abstract

Bu çalışma, Türkiye’deki üniversitelerde yer alan beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin kopya çekmeye yönelik tutumlarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma modeli olarak karma yöntem kullanılmıştır. Türkiye’nin farklı illerinde yer alan ve kümeleme örnekleme yöntemi ile seçilmiş Malatya, Van, Muş, Bingöl, Elazığ, Sivas İllerinde bulunan üniversitelerde beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören ve gönüllük esasına göre araştırmaya katılan öğrenciler oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kopya Çekme Ölçeği” kullanılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgulara ilişkin nicel verilerde T testi ve Anova testi ve nitel verilerde betimsel analiz kullanılmıştır.
Sonuç olarak, üniversitelerde beden eğitimi ve spor öğretmenliği bölümünde öğrenim gören öğrencilerin kopya çekmeye yönelik tutumlarının sınıf kademelerine göre değiştiği sonucuna ulaşılmıştır. Birinci sınıftan okulun son sınıfına doğru bir azalma olduğu görülmüştür. Okulun ilk yıllarında okula oryantasyon, burs alan öğrencilerin burslarının ileriki öğrenim yılında kesilme kaygısı, daha önceki öğrenim kademlerinde kopya çekmeye yönelik tutumlarının olması gibi nedenlerinin olduğu düşünülmektedir.

Anahtar kelimeler: Üniversite, Beden Eğitimi ve Spor, Kopya çekme.

References

  • Akdağ, M., ve Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 330-343.
  • Alkan, Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin kopya çekmeye ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi SBE, Elazığ.
  • Arslantaş, C.C. ve Acar, G. (2008). Son sınıf öğrencilerinin akademik yaşamdaki ve iş hayatındaki sahtekârlığa ilişkin algılamaları. Yönetim. 19(60), 32-49.
  • Ay, M. F., ve Çakmak, A. (2015). Kopya çekmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi İlâhiyât Tetkikleri Dergisi, (43), 140-155.
  • Baird, J. S. (1980). Current trends in college cheating. Psychology in the Schools,17, 515–522.
  • Bjorklund, M., ve Wenestam, C. G. (1999). Academic cheating: frequency, methods and causes, European Conference on Educational Research, Lahti, Finland, 22-25 September.
  • Boyacı, Ş.D.B., Babadağ, G., ve Güner, M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları temel değerler ile akademik sahtekârlık eğilimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1762-1793.
  • Cochran, J. K., Wood, P. B., Sellers, C. S., Wilkerson, W. ve Chamlin, M. B. (1998). Academic dishonesty and low self-control: An empirical test of a general theory of crime. Deviant Behavior: An Interdisciplinary Journal, 19, 227–255.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Çetin, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175,129-142, Ankara. Davis, S. F., Grover, C. A., Becker, A. H. ve McGregor, L. N. (1992). Academic dishonesty: Prevalence, determinants, techniques, and punishments. Teaching of Psychology, 19, 16–20.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 77-97.
  • Eraslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim. 36(160), 52-64.
  • Er, K.O., ve Gürgan, U. (2011). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ve kopya çekmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 1-18.
  • Evans S. F., Grover C. A., Becker A. H. and McGregor L.N. (1992). Academic dishonesty: Prevalence determinants techniques and punishments. Teaching Psychology, 9:16-20.
  • Graham, M. A., Monday, J., O’Brien, K. ve Steffen, S. (1994). Cheating at small colleges: An examination of student and faculty attitudes and behaviors. Journal of College Student Development, 35, 255–260.
  • Kapıkıran, Ş. (2005). Üniversite öğrencilerinde kopya çekme ve dürüstlüğün etik davranışla ilişkisi. IV. Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30. Karabenick, S. A. ve Srull, T. K. (1978). Effects of personality and situational variation in locus of control on academic cheating: Determinants of then‘‘congruence effect.’’ Journal of Personality, 46, 72–95.
  • Karasar, N. (2001). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(5).
  • Kelly, J. A. ve Worell, L. (1978). Personality Characteristics, parents behaviors, and s of subject in relation to cheating. Journal of Research in Personality, 12, 179–188.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Trans. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Mert, E. L. (2012). Cheatıng at some department whose basıc functıon ıs to traın academıcıan. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 1813-1829.
  • Özden, M., Baştürk, A. U., ve Demir, M. (2015). Kopya çektim, çünkü…: bir olgu bilim çalışması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(4), 57-89.
  • Özgüngör, S. (2010). Üniversite öğrencilerinde öğretmene ilişkin algıların ve öğrenci özelliklerinin kopya çekme davranışlarıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 68-79.
  • Özgür, S. (2015). Üniversite öğrencilerinden kopya çekme davranışını meşrulaştırmada kullandıkları açıklayıcı repertuarlar ve konum alışlar. İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Roth, N. L. ve Mc Cabe, D. L. (1995). Communication strategies for addressing academic dishonesty. Journal of College Student Development, 36, 531–541.
  • Schab,F. (1991). Schooling without learning: Thirty years of cheating in high school. Adolescence. 26(104), 839-847.
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik sorunu: Okullarda kopya çekme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 397-418.
  • Semerci, Ç. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 139-146.
  • Seven, M. A., ve Engin, A. O. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 121-136.
  • Şimşek H, Yıldırım, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tan, Ş. (2001). Sınavlarda kopya çekmeyi önlemeye yönelik önlemler. Eğitim ve Bilim, 26(122).
  • TDK. (2015). Türk Dil Kurumu: www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır. Erişim tarihi.15.06.2020)
  • Tibbetts, S. G. ve Myers, D. L. (1999). Low self-control, rational choice, and student test cheating, American Journal of Criminal Justice, 23, 179–200.
  • Tonga, D. (2015). Eğitimde tartışılması ve çözülmesi gereken güncel sorunlar: şike, kopya, torpil ve doping. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 313-328.
  • Topçu, Y. ve Uzundumlu, A.S. (2011). Yükseköğretimde öğrencilerin kopya çekme motivasyonu ile ilgili tutum ve davranışları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 302-313.
  • Ünlü, H., ve Eroğlu, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları. Spormetre: Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,(3), 101-106.
  • Ward, D. A. ve Beck, W. L. (1990). Gender and dishonesty. Journal of Social Psychology, 130(3), 333–339.
  • Yangın, S., ve Kahyaoğlu, M. (2009). İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 46-55.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2021, Volume: 3 Issue: 2, 1 - 9, 31.12.2021

Abstract

References

  • Akdağ, M., ve Güneş, H. (2002). Kopya çekme davranışları ve kopya çekmeye ilişkin tutumlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 8(3), 330-343.
  • Alkan, Ş. (2008). İlköğretim ikinci kademe ile ortaöğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin kopya çekmeye ilişkin görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi SBE, Elazığ.
  • Arslantaş, C.C. ve Acar, G. (2008). Son sınıf öğrencilerinin akademik yaşamdaki ve iş hayatındaki sahtekârlığa ilişkin algılamaları. Yönetim. 19(60), 32-49.
  • Ay, M. F., ve Çakmak, A. (2015). Kopya çekmeye yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Atatürk Üniversitesi İlâhiyât Tetkikleri Dergisi, (43), 140-155.
  • Baird, J. S. (1980). Current trends in college cheating. Psychology in the Schools,17, 515–522.
  • Bjorklund, M., ve Wenestam, C. G. (1999). Academic cheating: frequency, methods and causes, European Conference on Educational Research, Lahti, Finland, 22-25 September.
  • Boyacı, Ş.D.B., Babadağ, G., ve Güner, M. (2017). Sınıf öğretmeni adaylarının sahip oldukları temel değerler ile akademik sahtekârlık eğilimlerinin incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 1762-1793.
  • Cochran, J. K., Wood, P. B., Sellers, C. S., Wilkerson, W. ve Chamlin, M. B. (1998). Academic dishonesty and low self-control: An empirical test of a general theory of crime. Deviant Behavior: An Interdisciplinary Journal, 19, 227–255.
  • Creswell, J.W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri (5.Baskı). Ankara: Siyasal Kitapevi
  • Çetin, Ş. (2007). Üniversite öğrencilerinin kopya çekme davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 175,129-142, Ankara. Davis, S. F., Grover, C. A., Becker, A. H. ve McGregor, L. N. (1992). Academic dishonesty: Prevalence, determinants, techniques, and punishments. Teaching of Psychology, 19, 16–20.
  • Durmuşçelebi, M. (2011). Lise öğrencilerinin ve öğretmen adaylarının kopya çekme davranışlarına ilişkin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Egitim Yönetimi Dergisi, 17(1), 77-97.
  • Eraslan, A. (2011). Matematik öğretmeni adayları ve kopya: Hiç çekmedim desem yalan olur!. Eğitim ve Bilim. 36(160), 52-64.
  • Er, K.O., ve Gürgan, U. (2011). Öğretmen adaylarının öz-yeterlilik algıları ve kopya çekmeye ilişkin tutumları arasındaki ilişki. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), 1-18.
  • Evans S. F., Grover C. A., Becker A. H. and McGregor L.N. (1992). Academic dishonesty: Prevalence determinants techniques and punishments. Teaching Psychology, 9:16-20.
  • Graham, M. A., Monday, J., O’Brien, K. ve Steffen, S. (1994). Cheating at small colleges: An examination of student and faculty attitudes and behaviors. Journal of College Student Development, 35, 255–260.
  • Kapıkıran, Ş. (2005). Üniversite öğrencilerinde kopya çekme ve dürüstlüğün etik davranışla ilişkisi. IV. Eğitim Bilimleri Kongresi, 28-30. Karabenick, S. A. ve Srull, T. K. (1978). Effects of personality and situational variation in locus of control on academic cheating: Determinants of then‘‘congruence effect.’’ Journal of Personality, 46, 72–95.
  • Karasar, N. (2001). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Kaymakcan, R. (2002). İlahiyat öğrencilerinin kopya çekmeye karşı yaklaşımları. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(5).
  • Kelly, J. A. ve Worell, L. (1978). Personality Characteristics, parents behaviors, and s of subject in relation to cheating. Journal of Research in Personality, 12, 179–188.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (Trans. S. Turan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Mert, E. L. (2012). Cheatıng at some department whose basıc functıon ıs to traın academıcıan. International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 7(3), 1813-1829.
  • Özden, M., Baştürk, A. U., ve Demir, M. (2015). Kopya çektim, çünkü…: bir olgu bilim çalışması. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 6(4), 57-89.
  • Özgüngör, S. (2010). Üniversite öğrencilerinde öğretmene ilişkin algıların ve öğrenci özelliklerinin kopya çekme davranışlarıyla ilişkisi. Eğitim ve Bilim, 33(149), 68-79.
  • Özgür, S. (2015). Üniversite öğrencilerinden kopya çekme davranışını meşrulaştırmada kullandıkları açıklayıcı repertuarlar ve konum alışlar. İstanbul Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. Yüksek Lisans Tezi.
  • Roth, N. L. ve Mc Cabe, D. L. (1995). Communication strategies for addressing academic dishonesty. Journal of College Student Development, 36, 531–541.
  • Schab,F. (1991). Schooling without learning: Thirty years of cheating in high school. Adolescence. 26(104), 839-847.
  • Selçuk, Z. (1995). Bir eğitim ve rehberlik sorunu: Okullarda kopya çekme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3(3), 397-418.
  • Semerci, Ç. (2004). Tıp fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye ilişkin tutum ve görüşleri. Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 18(3), 139-146.
  • Seven, M. A., ve Engin, A. O. (2008). Eğitim fakültesi öğrencilerinin kopya çekmeye duydukları ihtiyaç ve kopya çekme sebepleri. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11(1), 121-136.
  • Şimşek H, Yıldırım, A. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Tan, Ş. (2001). Sınavlarda kopya çekmeyi önlemeye yönelik önlemler. Eğitim ve Bilim, 26(122).
  • TDK. (2015). Türk Dil Kurumu: www.tdk.gov.tr adresinden alınmıştır. Erişim tarihi.15.06.2020)
  • Tibbetts, S. G. ve Myers, D. L. (1999). Low self-control, rational choice, and student test cheating, American Journal of Criminal Justice, 23, 179–200.
  • Tonga, D. (2015). Eğitimde tartışılması ve çözülmesi gereken güncel sorunlar: şike, kopya, torpil ve doping. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(1), 313-328.
  • Topçu, Y. ve Uzundumlu, A.S. (2011). Yükseköğretimde öğrencilerin kopya çekme motivasyonu ile ilgili tutum ve davranışları. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 8(2), 302-313.
  • Ünlü, H., ve Eroğlu, C. (2012). Beden eğitimi öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutumları. Spormetre: Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi,(3), 101-106.
  • Ward, D. A. ve Beck, W. L. (1990). Gender and dishonesty. Journal of Social Psychology, 130(3), 333–339.
  • Yangın, S., ve Kahyaoğlu, M. (2009). İlköğretim öğretmen adaylarının kopya çekmeye yönelik tutum ve görüşleri. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 12(21), 46-55.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 39 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Other Fields of Education
Journal Section Articles
Authors

Savaş Aydın 0000-0003-2224-3997

Mehmet Güllü 0000-0002-0930-7178

Early Pub Date December 31, 2021
Publication Date December 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Aydın, S., & Güllü, M. (2021). Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Kopya Çekmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Bir Karma Yöntem Araştırması. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 3(2), 1-9.

International Sport Science Student Studies © 2019 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International