Teknolojide yaşanan değişim hareketleri, beraberinde insanlığın dijital kültürle tanışmasına olanak sağlamış, toplum dahilinde var olan bireye göreceli açıdan yeni ve keşfedilmeye hazır bir dünyanın kapısını aralamıştır. 21. yüzyılın karakteristik özelliklerinden ağlaşma, dijitalleşme, yakınsama, küreselleşme ve etkileşimde yaşanan teknolojik dönüşümlerde, yeni medya ve iletişim teknolojilerin rolü oldukça büyüktür. Nitekim günümüz dünyasında birey, her şeyin hızla yer değiştirdiği, anlamını yitirdiği ve/veya yeniden anlamlandırıldığı, bitmek bilmeyen çok boyutlu bir ortamda hayatını sürdürmeye, dijitalleşen dünyaya bilinçli ya da bilinçsiz bir şekilde adapte olmaya çalışmaktadır. Bu adaptasyon aynı zamanda bireyin satın alma davranışlarını da doğrudan etkilemektedir. Şüphesiz yaşanan her teknolojik dönüşüm beraberinde yeni anlayışların, alışkanlıkların ve hatta davranış kalıplarını ortaya çıkartmakla kalmayıp, aynı zamanda ekonomiden, sağlığa, iş yaşantısından, eğitime, sanattan, modaya, mimariden, pazarlamaya ve pek tabi sosyolojiye kadar hayatın her alanında etkinliğini göstermektedir. Bu etkinlik karşısında markalar da yeni tasarım anlayışları geliştirmekte, etkileşim tabanlı iletişim teknolojileri ve tasarımları sayesinde hedef kitlenin ihtiyaçlarına cevap vermek maksadıyla yeni arayışlar içine girerek, rakipleri arasından sıyrılarak öne çıkmayı hedeflemekte ve en nihayetinde tercih edilen olmaya gayret göstermektedir. Etkileşimli iletişim ve dahiliyet bağlamında son birkaç yıl içinde adından sıkça söz ettiren oyunlaştırma (gamification) ise, markaların kullandığı en etkin pazarlama yöntemlerinden biridir. Bu bağlamda ortaya çıkan bu çalışma, oyunlaştırma kavramı üzerinden betimsel bir analiz yapmaktadır. Oyunlaştırma ile markalar tarafından hayata geçirilen reklam tasarımlarını ele alan çalışmada, reklam tasarımlarında kullanılan oyunlaştırma yöntemlerinin teknik ve fonksiyonel özelliklerine de yer verilmektir. Ayrıca çalışma markaların kullandığı yöntemler üzerinden hedef kitleyi oluşturan genç kuşakların ihtiyaç ve beklentilerine değinerek, birtakım önerilere yer vermektedir. Anahtar Kelimeler: Oyunlaştırma, Reklam Tasarımları, Kuşak, Dijitalleşme, Teknoloji, Dijital Kültür, Etkileşimli İletişim.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 13 Sayı: 1 |