Although communication in crisis periods always points to an important challenge for organizations, it has become more complex and critical during the Covid-19 outbreak. Effective communication is particularly needed with respect to food supply and production, access to healthy food and food safety. In this context, the aim of our research is to understand the main crisis communication approached the largest food companies has developed in the epidemic process in Turkey. For this purpose, communication messages of 12 food producers were analyzed in a comparative manner based on their textual features, topics and crisis response strategies. For this review, two prominent crisis communication approaches have been utilized. Findings point to significant differences among firms in terms of communication effectiveness. While the most used strategy is showing goodwill / giving confidence, the food producers’ communication approaches can be regarded inadequate in providing feedback and showing concrete support for stakeholders during the crisis period.
Covid-19 crisis communiation situational crisis communication theory food industry food security organizational communication strategy
Kriz dönemlerindeki iletişim örgütler için her zaman önemli bir noktaya işaret etse de Covid-19 salgını sürecinde daha karmaşık ve kritik hale gelmiştir. Etkin iletişim, özellikle gıda tedariği ve üretimi, sağlıklı gıdaya erişim ve gıda güvenliği meselelerinde farklı bir boyut kazanmıştır. Bu çerçevede araştırmamızın amacı, Türkiye’deki büyük gıda firmalarının salgın sürecinde geliştirdikleri temel kriz iletişimi yaklaşımlarını anlamaktır. Bu amaçla, 12 gıda üreticisine ait iletişim mesajları metinsel özellikleri, konu başlıkları ve kriz yanıt stratejileri bakımından karşılaştırmalı biçimde incelenmiştir. Bu inceleme için yazındaki iki farklı kriz iletişimi yaklaşımından faydalanılmıştır. Analiz bulguları, kriz iletişiminin etkinliği açısından firmalar arasında önemli farklara işaret etmektedir. En yoğun kullanılan strateji iyi niyet gösterme/ güven verme olurken mevcut iletişim anlayışlarının kriz döneminde paydaşlara geribildirim sağlama ve somut destek gösterme boyutlarında hayli yetersiz kaldığı görülmektedir.
Covid-19 kriz iletişimi durumsal kriz iletişimi kuramı gıda sektörü gıda güvenliği örgütsel iletişim stratejisi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 13 Issue: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)