Decision making is a process where an arbitrary person can use in a day so many times. It is also a branch of Management Sciences which refers to the selection of the best alternative between many of them for the interests of the businesses. Moreover, Multicriteria Decision Making (MCDM) processes have been developed to make more scientific decisions since the 1950s by using multiple criteria, even if some of them conflict with each other. One of the most popular and practical MCDM methods is Analytical Hierarchy Process (AHP) which is based on pairwise comparison of the factors of the problem and modelling them on the matrices then gives a compromise ranking of the alternatives according to their weights that are assigned them after the judgments of Decision Makers. In this case, the ranking of online job searching platforms has been done by using AHP which may hold to make a comparison of them for the policy makers on the unemployment problem as well as the job seekers and employers. With the rapid evolution of whole life to online platforms and the huge digitalization era, the struggle with unemployment, one of the most common problems of economic system, has been handled in online platforms also. This process is a part of digitalization in the meaning of adaptation of job searching channels to the internet. The problem handled in 4 main criteria adopted from the literature of the solution of selection problems of social media channels with MCDM methods. The alternatives are determined as the mostly popular online job searching platforms in Turkey as LinkedIn, Instagram, Kariyer.net, and İŞKURweb. According to results the LinkedIn is at the top (48%) followed by Kariyer.net (35%), İŞKURweb (%9) and Instagram (%7) hope to be useful modelling of online job search channels for the all-party users.
: Multicriteria Decision Making Analytical Hierarchy Process Online job searching platforms.
Araştırmada Etik İlkelere riayet edilmiştir. Araştırmada Etik ilkelerin korunması için Karar Vericilere Ön-Bilgilendirilmiş Onam Formları imzalatılmıştır. Formlar tarafımızca korunmaktadır.
Karar verme, bir kişinin bir gün içinde pek çok kez kullandığı bir süreçtir. Aynı zamanda işletmelerin çıkarları için birçok alternatif arasından en iyisinin seçilmesini ifade eden bir Yönetim Bilimleri dalıdır. Ayrıca 1950'lerden bu yana, Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)yöntemleri geliştirilmiştir ki buradaki kriterler kimi zaman birbiriyle çelişebilmektedir. En popüler ve pratik ÇKKV yöntemlerinden biri olan Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP), problemin faktörlerinin ikili olarak karşılaştırılmasına ve bunların matrisler üzerinde modellenmesine dayanır ve daha sonra Karar Vericilerin yargılarına göre kriterlere atanan ağırlıklara göre alternatiflerin uzlaşık bir sıralamasını verir. Çevrimiçi iş arama platformlarının sıralaması, işsizlik sorunuyla ilgili politika yapıcıların yanı sıra iş arayanlar ve işverenlerin karşılaştırma yapabileceği bir ÇKKV problemi olup bu çalışmada AHP kullanılarak değerlendirilmiştir. Tüm yaşamın hızla çevrimiçi platformlara evrilmesi ve devasa dijitalleşme çağıyla birlikte, ekonomik sistemin en yaygın sorunlarından biri olan işsizlikle mücadele de çevrimiçi platformlar üzerinden ele alınmaya başlanmıştır. Bu süreç, iş arama kanallarının internete adaptasyonu anlamında dijitalleşmenin bir parçasıdır. Problem, sosyal medya kanallarının seçim problemlerinin ÇKKV yöntemleri ile çözümüne ilişkin literatürden uyarlanan 4 ana kriterle ele alınmıştır. Alternatifler, Türkiye'de en popüler çevrimiçi iş arama platformları olan LinkedIn, Instagram, Kariyer.net ve İŞKURweb olarak belirlenmiştir. Sonuçlara göre, LinkedIn (%48) ilk sırada yer alırken, onu sırasıyla Kariyer.net (%35), İŞKURweb (%9) ve Instagram (%7) takip etmektedir. Çalışma sonuçlarının tüm kullanıcı taraflar için çevrimiçi iş arama kanallarının seçim probleminin yararlı bir modellemesi olması beklenmektedir.
: Multicriteria Decision Making Analytical Hierarchy Process Online job searching platforms.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ekonometrik ve İstatistiksel Yöntemler, Pazarlama (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Ekim 2025 |
Gönderilme Tarihi | 26 Mayıs 2025 |
Kabul Tarihi | 25 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 17 Sayı: 4 |