Dijitalleşme ve küreselleşmenin etkisiyle şekillenen dönüşüm, siyasetten topluma kadar pek çok alanda bilginin merkezi bir rol oynamasına neden olmuştur. Özellikle seçim süreçlerinde dijital iletişim araçlarının yaygın ve düşük maliyetli yapısı, politikacılara kamuoyunu organize etme ve seçmeni harekete geçirme olanağı sunmuştur. Bu bağlamda dijital propaganda, vatandaşlarla çevrimiçi etkileşim kurma ve kamuoyunu etkileme amacıyla kullanılan bilgisayar ve mobil cihazlara dayalı iletişim biçimi olarak öne çıkmaktadır. Özellikle 2017 Referandumuyla birlikte Türkiye’de Başkanlık Sistemi’ne geçiş yapılmış olması, yürütmenin başı olan Cumhurbaşkanlığı mevkiine iktidar mekanizmasında önem kazandırmıştır. Türkiye’de 2023 Cumhurbaşkanlığı Seçimleri için adaylar Recep Tayyip Erdoğan, Kemal Kılıçdaroğlu, Sinan Oğan ve Muharrem İnce olmuştur. 2023 Genel Seçimleri sürecinde Cumhurbaşkanı adayları arasında güçlü bir rekabet oluşmuş ve bu rekabet zaman zaman kutuplaştırıcı ayrımcı söylemin ortaya çıkmasına yol açmıştır. Bu çalışmada, alan yazınında kutuplaştırıcı ve ayrımcı söylemlerin incelenmesinde kullanılan yöntemlerden biri olan Eleştirel Söylem Çözümlemesi çerçevesinde, Viyana Ekolü tarafından geliştirilen Söylem-Tarihsel Yaklaşım'ın stratejilerinden yararlanılarak, seçim sürecinde Cumhurbaşkanı adaylarının Instagram paylaşımlarında yer alan ayrımcı söylemlerin çözümlenmesi amaçlanmaktadır.
Dijital Propagada 2023 Cumhurbaşlanlığı Seçimleri Instagram Söylem-Tarihsel Yaklaşım Starejiler
The transformation shaped by the impact of digitalization and globalization has caused information to play a central role in many areas from politics to society. The widespread and low-cost structure of digital communication tools, especially in election processes, has provided politicians with the opportunity to organize public opinion and mobilize voters. In this context, digital propaganda stands out as a form of communication based on computers and mobile devices used to interact with citizens online and influence public opinion. The transition to the Presidential System in Turkey, especially with the 2017 Referendum, has given importance to the position of the President, which is the head of the executive branch, in the mechanism of power. The candidates for the 2023 Presidential Elections in Türkiye were Recep Tayyip Erdoğan, Kemal Kılıçdaroğlu, Sinan Oğan and Muharrem İnce. There was a strong competition among the presidential candidates during the 2023 General Elections process, and this competition has occasionally led to the emergence of polarizing and discriminatory discourse. One of the methods used in the literature to identify polarizing and discriminatory discourse is the Discourse-Historical Approach developed by the Vienna School of Critical Discourse Analysis. This study aims to reveal the discriminatory discourse used in the Instagram posts of the Presidential candidates during the election process by using the discourse strategies of the Discourse-Historical Approach.
Digital Propaganda 2023 Presidential Elections Instagram Discourse-Historical Approach Strategies
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Social Media Studies, New Media, Political Advertising |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 9, 2025 |
Publication Date | |
Submission Date | July 5, 2025 |
Acceptance Date | July 21, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 3 |
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International license (CC BY-NC-ND 4.0)