This study aims to critically re-evaluate the approaches to understanding the relationship between youth and media in the digital age. Young people's media practices are often explained through generalized concepts such as Generation Z or social media-addicted youth, which risk obscuring diverse modes of access, digital competencies, and social inequalities. However, digital media functions not only as a communication tool for youth, but also as a space where visibility, belonging, expression, and cultural participation are produced. Based on secondary sources, the study adopts a critical theoretical framework to conduct a conceptual analysis of generational categorizations. In this context, systematically compiled generational definitions are analyzed conceptually, with particular attention to the critique of representing youth as a homogeneous group and the necessity of interpreting digital participation as a symbiotic element of everyday life. Furthermore, the study emphasizes that young people’s use of digital media cannot be explained solely by technological developments, but is shaped by cultural practices, societal expectations, and the need to remain connected in daily life. Rather than reducing youth media experiences to individual choices or technical skills, understanding these experiences within their broader social contexts enables a more inclusive approach in youth and communication studies.
Bu çalışma, dijital çağda gençliğin medya ile kurduğu ilişkileri anlamaya yönelik yaklaşımları eleştirel bir bakış açısıyla yeniden değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Gençlerin medya kullanım pratikleri, sıklıkla Z kuşağı ya da sosyal medya bağımlısı gençlik gibi genelleyici kavramlarla açıklanmakta; bu da farklı erişim biçimlerini, dijital yeterlilikleri ve toplumsal eşitsizlikleri görünmez kılma riski taşımaktadır. Oysa dijital medya, gençler için yalnızca bir iletişim aracı değil, görünürlük, aidiyet, ifade ve kültürel katılımın üretildiği bir deneyim alanı olarak işlev görmektedir. Çalışma, ikincil kaynaklara dayalı olarak, kuşak kavramsallaştırmaları üzerine eleştirel kuramsal bir çözümleme yöntemiyle yapılandırılmıştır. Bu bağlamda, sistematik biçimde derlenen güncel kuşak tanımları kavramsal olarak analiz edilmiş; gençliğin homojen bir topluluk olarak betimlenmesine yönelik eleştiriler ile dijital katılımın gündelik yaşamda simbiyotik bir ilişki olarak okunması gerekliliği üzerine tartışmalar yürütülmüştür. Ayrıca, gençlerin dijital medya kullanımının yalnızca teknolojik gelişmelerle açıklanamayacağı, aynı zamanda kültürel pratikler, toplumsal beklentiler ile gündelik yaşamda ilişkide ve iletişimde kalma ihtiyacıyla şekillendiği vurgulanmaktadır. Gençlerin medya deneyimlerini yalnızca bireysel tercih ya da teknik beceriye indirgemek yerine, bu deneyimleri toplumsal bağlamları içinde anlamlandırmak, gençlik ve iletişim çalışmalarında daha kapsayıcı bir yaklaşımı mümkün kılacaktır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Communication and Media Studies (Other) |
Journal Section | Review Articles |
Authors | |
Early Pub Date | August 9, 2025 |
Publication Date | September 1, 2025 |
Submission Date | July 23, 2025 |
Acceptance Date | August 1, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 5 Issue: 3 |
CC BY-NC-ND 4.0