Research Article
BibTex RIS Cite

SOKAĞIN SESİ, MAKİNENİN SÖZÜ: ALGORİTMİK KÜLTÜRDE SOKAK RÖPORTAJLARI

Year 2026, Volume: 6 Issue: 1, 13 - 29

Abstract

Yeni iletişim teknolojileri gündelik hayattan siyasete, popüler kültüre ve diğer birçok alana etki ederek, yeni bir iletişim ve kültür süreci yaratmıştır. Algoritmik önerilerle çeşitli temalara yönlendirilen kullanıcılar, algoritmaların şekillendirdiği medya tüketicilerine dönüşmüştür. Özellikle yapay zekâyla geliştirilen uygulamalarla hem pratik hem de kolay şekilde üretim yapılmasının önü açılmıştır. İletişim alanında büyük bir dönüşüm yaratan bu teknolojik süreç, medyanın geleneksel kavram ve uygulamalarını da temelden değiştirmiştir. Gazetecilikte önemli bir pratik olan sokak röportajı formatı bu tür içeriklerde yoğun bir talep görmeye başlamıştır. Bu çalışma, algoritmik kültür içerisinde şekillenen yapay zekâyla üretilmiş YouTube’daki sokak röportajları Shorts’larını konu edinmektedir. Google DeepMind tarafından geliştirilen Veo 3 uygulamasıyla YouTube’daki bu tarz içeriklerde büyük bir artış olduğu gözlenmektedir. Bu amaçla, YouTube’da YZ üretimi sokak röportajı formatındaki Shorts’ların yüksek izlenme oranına sahip olanları ele alınıp analiz edilecektir. Çalışmada öncelikle veri analiz tekniği olarak içerik analizi kullanılacaktır. Ardından konuşma analizi (CA) yöntemiyle verilerin konuşma dökümleri analiz edilecektir. Çalışma, bu tür röportajların içeriklerinin neler olduğu ve bu röportajların ne gibi konuşmalardan oluştuğu sorusu üzerinde duracaktır. Çalışma sonucunda ise bu kısa videoların dikkat süresini etkileyen ve şok deneyimi yaratan bir eğilime sahip olduğu bulgusu ortaya çıkmıştır.

References

  • KAYNAKÇA Ai Ajansı (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@aiajansi
  • Arı, S. (2023). Medyanın forum oluşturma işlevinin çevrimiçi haber medyası üzerinden değerlendirilmesi: YouTube sokak röportajları (Tez No.805157) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Basalla, G. (2013). Teknolojinin evrimi (C. Soydemir, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Bauchspies, W.K., Croissant, J. ve Restivo, S. (2006). Science, technology, and society, Blacwell Publishing.
  • Beckerd Beckers, K., Walgrave, S., ve Van den Bulck, H. (2016). Opinion balance in vox pop television news. Journalism Studies, 19(2), 284–296.
  • Beckers, K. (2019). Vox pops, The International Encyclopedia of Journalism Studies, Wiley Blackwell, 1-3.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik olarak yeniden-üretilebilirlik çağında sanat yapıtı (G. Sarı, Çev.) Zeplin Kitap.
  • Benjamin, W. (2016). Parıltılar (Y. Öner, Çev.). Belge Yayınları.
  • BENYUSUF (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@BENYUSUF-b8l
  • Bilgici, C. (2023). Yapay zekâ ve algoritmik kültür bağlamında sosyal medya deneyiminin geleceği üzerine bir değerlendirme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 7 (3), 216-237.
  • Bizim Mikrofon (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@Bizimikrofon/shorts
  • Bostrom, N. (2020). Süper zekâ. Yapay zekâ uygulamaları, tehlikeler ve stratejiler (F. B.Aydar, Çev.). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi (E.Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • DeephumorAI (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@deephumorAI/shorts
  • Dyer-Witheford, N. Kjosen, A. M. ve Steinhoff (2022). Yapay zekâ ve kapitalizmin geleceği (B. Cezar, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Erhan Barış Yiğiz (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@erhanbarisyigiz/shorts
  • Ford, M. (2022). Robotların iktidarı (K.Y.Us, Çev.). Kronik Kitap.
  • Galloway, A. R. (2006). Gaming: essays on algorithmic culture. University of Minnesota Press.
  • Gasset, J. O. (2011). Kitlelerin ayaklanması (N. G. Işık, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Görgülü-Aydoğdu, A. ve İlhan, E. (2019). Alternatif bir ı̇letişim aracı olarak Youtube: 2019 yerel seçimlerinde sokak röportajları yapan siteler üzerine bir ı̇nceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokul Dergisi, 23(2), 433-442.
  • Hallinan, B. and Striphas, T. (2014). Recommended for you: the Netflix prize and the production of algorithmic culture. New Media Society, 18 (1), 1-21.
  • Harvey, D. (2015). On yedi çelişki ve kapitalizmin sonu (E. Soğancılar, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Haton, J.P. and Haton, M.C. (1991). Yapay zekâ. İletişim Yayınları.
  • İşçi, D. ve Uludağ, E. (2019). Sosyal medyada Suriyeliler algısı: YouTube sokak röportajları üzerine bir ı̇nceleme, Ulisa: Journal of International Studies, 3 (1), 1-24.
  • Karacabey-Çelik, S. (2007). Beckett ve estetik şok. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, (23),143-152.
  • Kırpınar, İ. (2021). Bilişsel psikoloji, kognitif yetiler, yapay zeka, epistemoloji, felsefe, dilbilim, matematik, nörobilimler ilişkisi, Psikonet Yayınları.
  • Lovink, G. (2002). Dark fiber: tracking critical internet culture. The MIT Press.
  • Manzerolle, V. (2014). Technologies of immediacy / economies of attention: notes on the commercial development of mobile media and wireless connectivity. In L. Mcguigan & V. Manzerolle (Eds.), The audience commodity in a digital age. (pp.207-226). Peter Lang.
  • McChesney, R. W. (2006). Medyanın sorunu. 21.yüzyılda iletişim politikaları (Ç. Çidamlı & E. Coşkun-E.Usta, Çev.). Kalkedon Yayıncılık.
  • Ne Diyorlar (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@NeDiyorlarNeDiyorlar/shorts
  • Nilsson, N.J. (2018). Yapay Zekâ. Geçmişi ve geleceği (M. Doğan, Çev.). Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Rağbetlı̇, İ. ve Temel, M. (2024). Kamusal alan ve yeni medya: sokak röportajları örnekliğinde eleştirel bir sorgulama. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 12 (3), 1354-1371.
  • RopörtajAi (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@Röportaj-Aİ361
  • Sidnell, J. (2012). Conversation analysis. An introduction. Wiley-Blackwell.
  • Simülasyon X (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@SimülasyonX/shorts
  • SokakYapay (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@sokakyapay
  • Striphas, T. (2015). Algorithmic culture, European Journal of Cultural Studies, 8(4-5), 395–412.
  • Terranova, T. (2004). Network culture, politics for the information age, Pluto Press.
  • Thompson, J. (2008). Medya ve modernite (S. Öztürk, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Turkey Artificial İntelligence (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@TurkeyArtificialintelligence/shorts
  • Violot, C., Bilogrevic, I., Elmas, T. ve Humbert, M. (2024). Shorts vs. regular videos on YouTube: a comparative analysis of user engagement and content creation trends. WEBSCI 24’te sunulan bildiri, Germany, https://dl.acm.org/doi/10.1145/3614419.3644023
  • ViritasBrainTV (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@viritasbrainTV/shorts
  • Wilkie, R. (2011). The Digital condition. Class and culture in the information network. Fordham University Press.
  • XTV (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@xtv000/shorts
  • Yapay Muhabbet (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@yapaymuhabbettr
  • YapayzekAi (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@zekayapayai/shorts
  • Yapay Röportaj (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@yapayröportaj/shorts
  • Yapay Zekanın Mekânı (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@YapayZekaninMekani/shorts

THE VOICE OF THE STREET, THE WORD OF THE MACHINE: STREET INTERVIEWS IN ALGORITHMIC CULTURE

Year 2026, Volume: 6 Issue: 1, 13 - 29

Abstract

New communication technologies have influenced every aspect of life—from daily routines to politics, popular culture, and many other fields—creating new communicative and cultural processes. Users, guided by algorithmic recommendations across various themes, have become media consumers shaped by these algorithms. Applications developed with artificial intelligence have paved the way for faster and more accessible content production. This technological process, which has brought about a major transformation in the field of communication, has also fundamentally altered traditional media concepts and practices. The street interview format, an important journalistic practice, has recently gained considerable popularity in these kinds of content. This study focuses on street interview Shorts on YouTube, generated by artificial intelligence and shaped by algorithmic culture. It is observed that there has been a significant increase in this type of content on YouTube with the Veo 3 application developed by Google DeepMind. To this end, we will identify and analyze AI-generated street interview Shorts on YouTube that have achieved high view counts. This study will first utilize content analysis and then conversation analysis (CA). It will examine the content of these interviews and the types of conversations they contain. The findings indicate that these Shorts tend to shorten attention spans and evoke a sense of shock.

References

  • KAYNAKÇA Ai Ajansı (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@aiajansi
  • Arı, S. (2023). Medyanın forum oluşturma işlevinin çevrimiçi haber medyası üzerinden değerlendirilmesi: YouTube sokak röportajları (Tez No.805157) [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi].
  • Basalla, G. (2013). Teknolojinin evrimi (C. Soydemir, Çev.). Doğu Batı Yayınları.
  • Bauchspies, W.K., Croissant, J. ve Restivo, S. (2006). Science, technology, and society, Blacwell Publishing.
  • Beckerd Beckers, K., Walgrave, S., ve Van den Bulck, H. (2016). Opinion balance in vox pop television news. Journalism Studies, 19(2), 284–296.
  • Beckers, K. (2019). Vox pops, The International Encyclopedia of Journalism Studies, Wiley Blackwell, 1-3.
  • Benjamin, W. (2015). Teknik olarak yeniden-üretilebilirlik çağında sanat yapıtı (G. Sarı, Çev.) Zeplin Kitap.
  • Benjamin, W. (2016). Parıltılar (Y. Öner, Çev.). Belge Yayınları.
  • BENYUSUF (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@BENYUSUF-b8l
  • Bilgici, C. (2023). Yapay zekâ ve algoritmik kültür bağlamında sosyal medya deneyiminin geleceği üzerine bir değerlendirme. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 7 (3), 216-237.
  • Bizim Mikrofon (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@Bizimikrofon/shorts
  • Bostrom, N. (2020). Süper zekâ. Yapay zekâ uygulamaları, tehlikeler ve stratejiler (F. B.Aydar, Çev.). Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Castells, M. (2008). Ağ toplumunun yükselişi (E.Kılıç, Çev.). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • DeephumorAI (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@deephumorAI/shorts
  • Dyer-Witheford, N. Kjosen, A. M. ve Steinhoff (2022). Yapay zekâ ve kapitalizmin geleceği (B. Cezar, Çev.). İletişim Yayınları.
  • Erhan Barış Yiğiz (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@erhanbarisyigiz/shorts
  • Ford, M. (2022). Robotların iktidarı (K.Y.Us, Çev.). Kronik Kitap.
  • Galloway, A. R. (2006). Gaming: essays on algorithmic culture. University of Minnesota Press.
  • Gasset, J. O. (2011). Kitlelerin ayaklanması (N. G. Işık, Çev.). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Görgülü-Aydoğdu, A. ve İlhan, E. (2019). Alternatif bir ı̇letişim aracı olarak Youtube: 2019 yerel seçimlerinde sokak röportajları yapan siteler üzerine bir ı̇nceleme. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokul Dergisi, 23(2), 433-442.
  • Hallinan, B. and Striphas, T. (2014). Recommended for you: the Netflix prize and the production of algorithmic culture. New Media Society, 18 (1), 1-21.
  • Harvey, D. (2015). On yedi çelişki ve kapitalizmin sonu (E. Soğancılar, Çev.). Sel Yayıncılık.
  • Haton, J.P. and Haton, M.C. (1991). Yapay zekâ. İletişim Yayınları.
  • İşçi, D. ve Uludağ, E. (2019). Sosyal medyada Suriyeliler algısı: YouTube sokak röportajları üzerine bir ı̇nceleme, Ulisa: Journal of International Studies, 3 (1), 1-24.
  • Karacabey-Çelik, S. (2007). Beckett ve estetik şok. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, (23),143-152.
  • Kırpınar, İ. (2021). Bilişsel psikoloji, kognitif yetiler, yapay zeka, epistemoloji, felsefe, dilbilim, matematik, nörobilimler ilişkisi, Psikonet Yayınları.
  • Lovink, G. (2002). Dark fiber: tracking critical internet culture. The MIT Press.
  • Manzerolle, V. (2014). Technologies of immediacy / economies of attention: notes on the commercial development of mobile media and wireless connectivity. In L. Mcguigan & V. Manzerolle (Eds.), The audience commodity in a digital age. (pp.207-226). Peter Lang.
  • McChesney, R. W. (2006). Medyanın sorunu. 21.yüzyılda iletişim politikaları (Ç. Çidamlı & E. Coşkun-E.Usta, Çev.). Kalkedon Yayıncılık.
  • Ne Diyorlar (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@NeDiyorlarNeDiyorlar/shorts
  • Nilsson, N.J. (2018). Yapay Zekâ. Geçmişi ve geleceği (M. Doğan, Çev.). Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi.
  • Rağbetlı̇, İ. ve Temel, M. (2024). Kamusal alan ve yeni medya: sokak röportajları örnekliğinde eleştirel bir sorgulama. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (e-gifder), 12 (3), 1354-1371.
  • RopörtajAi (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@Röportaj-Aİ361
  • Sidnell, J. (2012). Conversation analysis. An introduction. Wiley-Blackwell.
  • Simülasyon X (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@SimülasyonX/shorts
  • SokakYapay (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@sokakyapay
  • Striphas, T. (2015). Algorithmic culture, European Journal of Cultural Studies, 8(4-5), 395–412.
  • Terranova, T. (2004). Network culture, politics for the information age, Pluto Press.
  • Thompson, J. (2008). Medya ve modernite (S. Öztürk, Çev.). Kırmızı Yayınları.
  • Turkey Artificial İntelligence (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@TurkeyArtificialintelligence/shorts
  • Violot, C., Bilogrevic, I., Elmas, T. ve Humbert, M. (2024). Shorts vs. regular videos on YouTube: a comparative analysis of user engagement and content creation trends. WEBSCI 24’te sunulan bildiri, Germany, https://dl.acm.org/doi/10.1145/3614419.3644023
  • ViritasBrainTV (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@viritasbrainTV/shorts
  • Wilkie, R. (2011). The Digital condition. Class and culture in the information network. Fordham University Press.
  • XTV (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@xtv000/shorts
  • Yapay Muhabbet (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@yapaymuhabbettr
  • YapayzekAi (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@zekayapayai/shorts
  • Yapay Röportaj (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@yapayröportaj/shorts
  • Yapay Zekanın Mekânı (2025, Eylül 17). https://www.youtube.com/@YapayZekaninMekani/shorts
There are 49 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Journalism
Journal Section Research Article
Authors

Gizem Orçin 0000-0002-2740-7236

Early Pub Date November 29, 2025
Publication Date December 1, 2025
Submission Date October 10, 2025
Acceptance Date November 24, 2025
Published in Issue Year 2026 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Orçin, G. (2025). SOKAĞIN SESİ, MAKİNENİN SÖZÜ: ALGORİTMİK KÜLTÜRDE SOKAK RÖPORTAJLARI. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 13-29.

CC BY-NC-ND 4.0