Research Article
BibTex RIS Cite

ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERE YÖNELİK ÖRNEK RESİM YARIŞMASININ DEĞERLENDİRİLMES

Year 2026, Volume: 6 Issue: 1, 30 - 48

Abstract

Özel gereksinimli öğrencilere yönelik resim yarışmaları, bu öğrencilerin sanatsal yeterliliklerini ortaya koymalarına aynı zamanda kişisel ve sosyal gelişimlerini desteklemeye yönelik önemli bir araçtır. Araştırma kapsamında düzenlenen resim yarışmasının temel amacı, sanat eğitimi sürecinin yalnızca sanatsal beceri geliştirme amaçlı olmadığını, aynı zamanda öğrencilerin özgüven kazanmalarını, yaratıcı düşünme becerilerinin artırmasını ve toplumsal hayata daha aktif bireyler katılmalarını sağlamaktır. Araştırmanın amacı ise özel gereksinimli öğrencilere yönelik düzenlenen örnek bir resim yarışması ile ilgili paydaş görüşlerinin belirlenmesidir. Düzenlenen bu örnek yarışma ile, pozitif ayrımcılık ve kapsayıcı eğitim ilkeleri göz önünde bulundurularak, katılan bütün özel öğrencilerin resimlerinin ödüllendirilmelerinin sağlanması hedeflenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlemiştir. Trabzon'da özel eğitim uygulama okullarına yönelik resim yarışması ve sergisi düzenlenmiştir. Araştırmada, 3 öğrenci, 3 öğretmen, 3 yönetici, 3 veli ve 3 veli olmayan katılımcı yer almıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğrenciler, ödüllerin mutluluk verici ve unutulmaz anılar oluşturduğunu ve yarışmalara tekrar katılma isteklerinin yüksek olduğunu ifade etmiştir.

Ethical Statement

Araştırma önerisi etik açıdan uygun bulunmuştur.

Supporting Institution

T. C. TRABZON ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİK KURULU

References

  • KAYNAKÇA Adan, A. (2009). Görsel sanatlar eğitiminin down sendromlu çocuklar üzerindeki etkileri (Diyarbakır örneği) (Tez No. 240510) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Akkurt, S., & Boratav, O. (2018). Neden Sanat Eğitimi? International Journal of Scholars in Education, 1(1), 54–60.
  • Aydın, A. (2015). Eğitim politikası. Pegem Akademi.
  • Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration / inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129–147.
  • Bayraktar, E. (2007). Görsel sanatlar eğitiminin otistik çocuklar üzerindeki etkileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bolu, H. (2010). Zihinsel engelli çocukların gelişiminde sanat eğitimi derslerinin katkısı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. bs.). Pegem Akademi.
  • Büyükparmaksız, M. A. (2013). Ulusal resim yarışmalarına yönelik öğrenci görüşleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 18(29), 423–440.
  • Cavkaytar, A. (1999). Özel gereksinimlilere öz bakım ve ev içi becerilerinin öğretiminde bir aile eğitimi programının etkililiği. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 40–50.
  • Çağlayan, N. (2018). Türkiye’de zihinsel engellilerde sanat eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 403–418.
  • Çelik, R. (2017). Adalet, kapsayıcılık ve eğitimde hakkaniyetli fırsat eşitliği. Fe Dergi, 9(2), 16–29.
  • Çırak, H. (2001). İlköğretim sürecinde resim yarışmaları. [Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Çiftçi-Tekinarslan, İ. (2010). Aile eğitimi. Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Eisenhauer, J. (2008). Beyond bombing: Creative art as inclusive pedagogy for disability awareness. Disability Studies Quarterly, 28(4).
  • Erdoğan, S. (2020). STEAM ve sanat eğitimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 303–316.
  • Erim, G., & Caferoğlu, M. (2012). Görsel sanatlar eğitimi dersinin zihinsel engelli çocuklara katkısının özel eğitim öğretmenlerinin görüşleriyle belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 321–342. Florian, L. (2014). What counts as evidence of inclusive education? European Journal of Special Needs Education, 29(3), 286–294.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books/Hachette Book Group.
  • Gençöz, F. (1990). Basketbol becerileri eğitiminin zihinsel özürlü çocukların uyumsuz davranışları üzerindeki etkisi, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gökaydın, N. (1996). İlköğretimden yükseköğretime kadar sorunları iyi bilen sanat eğitimcisi yetiştirilmelidir. Milli Eğitim, 131, 28–29.
  • Goodley, D., & Runswick-Cole, K. (2015). Disability and social justice: Reconsidering inclusive education. In S. Grech & K. Soldatic (Eds.), Disability in the Global South (pp. 272–284). Springer.
  • Goodling, M. D., & Asken, M. J. (1987). Sport psychology and physically disabled athlete. In J. R. May & M. J. Asken (Eds.), Sport psychology: The psychological health of the athlete (pp. 102–144). PMA Publishing Corp.
  • Güngür, H. (2021). Kapsayıcı eğitim özel eğitimde bütünleştirme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Güven, N. (1986). Zihinsel Özürlü Çocuklarda Beden Eğitimi, Ya-Pa 4. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları.
  • Karababa, B. (1993). Türkiye’de çocuk resimleri yarışmaları ve yarışmaların çocuğun sanat gelişimine ve eğitimine etkileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kaya, E. (2009). Özel eğitim sınıflarına devam eden zihinsel engelli öğrencilerin sanatsal gelişim düzeylerinde çok alanlı sanat eğitimi yönteminin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Keirstead, C., & Graham, W. (2004). VSA arts research study: Using the arts to help special education students meet their learning goals. RMC Research Corporation.
  • Kuppers, P. (2014). Disability culture and community performance: Find a strange and twisted shape. Palgrave Macmillan.
  • Külahçı, M., & Pehlivan, Z. (1993). Özel eğitime muhtaç gençlere yönelik spor eğitimi. Spor Bilim Dergisi, 6(17), 2–6.
  • Manav, F. (2022). F. Schiller’in Sanat Felsefesinde Oyun, Özgürlük ve Güzellik İlişkisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, (29), 235–245.
  • Pehlivan, S. (2012). Sinema ve fotoğraf: Durağan film karelerinin estetiği. Erciyes Sanat, 3, 57–64. Salderay, B. (2008). Türkiye’deki özel gereksinimliler iş okullarında görsel sanatlar dersinin öğrencilerin beceri, davranış ve meslek edinimindeki katkısına yönelik öğretmen görüşleri. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • San, İ. (2020). Çocuk ve sanat. Yeni İnsan Yayıncılık.
  • Sucuoğlu, B., & Bakkaloğlu, H. (2010). Okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin tutumları ve kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(2), 41–56.
  • Ulutaş, İ., & Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1–12.
  • Yavuzer, H. (2012). Resimleriyle çocuk (5. bs.). Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. bs.). Seçkin Yayıncılık

EVALUATION OF THE SAMPLE PAINTING COMPETITION FOR STUDENTS WITH SPECIAL NEEDS

Year 2026, Volume: 6 Issue: 1, 30 - 48

Abstract

Painting competitions for students with special needs are an important tool for demonstrating their artistic competence and supporting their personal and social development. The primary purpose of the painting competition organized within the scope of the research is not only to develop artistic skills in art education but also to help students gain self-confidence, enhance their creative thinking skills, and foster more active participation in social life. The purpose of the research is to determine stakeholder opinions regarding a sample painting competition organized for students with special needs. This sample competition, taking into account the principles of affirmative action and inclusive education, aims to ensure that all participating students with special needs receive awards for their artwork. The research is designed as a case study using qualitative research methods. A painting competition and exhibition was organized for special education schools in Trabzon. The participants included three students, three teachers, three administrators, three parents, and three non-parents. Data were collected using a Semi-Structured Interview Form developed by the researcher. According to the research results, the students expressed that the awards created happy and unforgettable memories and that their desire to participate in the competitions again was high.

Ethical Statement

Araştırma önerisi etik açıdan uygun bulunmuştur.

Supporting Institution

T. C. TRABZON ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİK KURULU

References

  • KAYNAKÇA Adan, A. (2009). Görsel sanatlar eğitiminin down sendromlu çocuklar üzerindeki etkileri (Diyarbakır örneği) (Tez No. 240510) [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi.
  • Akkurt, S., & Boratav, O. (2018). Neden Sanat Eğitimi? International Journal of Scholars in Education, 1(1), 54–60.
  • Aydın, A. (2015). Eğitim politikası. Pegem Akademi.
  • Avramidis, E., & Norwich, B. (2002). Teachers’ attitudes towards integration / inclusion: A review of the literature. European Journal of Special Needs Education, 17(2), 129–147.
  • Bayraktar, E. (2007). Görsel sanatlar eğitiminin otistik çocuklar üzerindeki etkileri. [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Bolu, H. (2010). Zihinsel engelli çocukların gelişiminde sanat eğitimi derslerinin katkısı. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. bs.). Pegem Akademi.
  • Büyükparmaksız, M. A. (2013). Ulusal resim yarışmalarına yönelik öğrenci görüşleri. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 18(29), 423–440.
  • Cavkaytar, A. (1999). Özel gereksinimlilere öz bakım ve ev içi becerilerinin öğretiminde bir aile eğitimi programının etkililiği. Özel Eğitim Dergisi, 2(3), 40–50.
  • Çağlayan, N. (2018). Türkiye’de zihinsel engellilerde sanat eğitimi ile ilgili lisansüstü tezlerin incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 8(2), 403–418.
  • Çelik, R. (2017). Adalet, kapsayıcılık ve eğitimde hakkaniyetli fırsat eşitliği. Fe Dergi, 9(2), 16–29.
  • Çırak, H. (2001). İlköğretim sürecinde resim yarışmaları. [Yayımlanmamış sanatta yeterlilik tezi]. Marmara Üniversitesi.
  • Çiftçi-Tekinarslan, İ. (2010). Aile eğitimi. Gündüz Eğitim Yayıncılık.
  • Eisenhauer, J. (2008). Beyond bombing: Creative art as inclusive pedagogy for disability awareness. Disability Studies Quarterly, 28(4).
  • Erdoğan, S. (2020). STEAM ve sanat eğitimi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 303–316.
  • Erim, G., & Caferoğlu, M. (2012). Görsel sanatlar eğitimi dersinin zihinsel engelli çocuklara katkısının özel eğitim öğretmenlerinin görüşleriyle belirlenmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(2), 321–342. Florian, L. (2014). What counts as evidence of inclusive education? European Journal of Special Needs Education, 29(3), 286–294.
  • Gardner, H. (1993). Multiple intelligences: The theory in practice. Basic Books/Hachette Book Group.
  • Gençöz, F. (1990). Basketbol becerileri eğitiminin zihinsel özürlü çocukların uyumsuz davranışları üzerindeki etkisi, [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Orta Doğu Teknik Üniversitesi.
  • Gökaydın, N. (1996). İlköğretimden yükseköğretime kadar sorunları iyi bilen sanat eğitimcisi yetiştirilmelidir. Milli Eğitim, 131, 28–29.
  • Goodley, D., & Runswick-Cole, K. (2015). Disability and social justice: Reconsidering inclusive education. In S. Grech & K. Soldatic (Eds.), Disability in the Global South (pp. 272–284). Springer.
  • Goodling, M. D., & Asken, M. J. (1987). Sport psychology and physically disabled athlete. In J. R. May & M. J. Asken (Eds.), Sport psychology: The psychological health of the athlete (pp. 102–144). PMA Publishing Corp.
  • Güngür, H. (2021). Kapsayıcı eğitim özel eğitimde bütünleştirme. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Güven, N. (1986). Zihinsel Özürlü Çocuklarda Beden Eğitimi, Ya-Pa 4. Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları.
  • Karababa, B. (1993). Türkiye’de çocuk resimleri yarışmaları ve yarışmaların çocuğun sanat gelişimine ve eğitimine etkileri [Yayınlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Kaya, E. (2009). Özel eğitim sınıflarına devam eden zihinsel engelli öğrencilerin sanatsal gelişim düzeylerinde çok alanlı sanat eğitimi yönteminin etkisi [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Keirstead, C., & Graham, W. (2004). VSA arts research study: Using the arts to help special education students meet their learning goals. RMC Research Corporation.
  • Kuppers, P. (2014). Disability culture and community performance: Find a strange and twisted shape. Palgrave Macmillan.
  • Külahçı, M., & Pehlivan, Z. (1993). Özel eğitime muhtaç gençlere yönelik spor eğitimi. Spor Bilim Dergisi, 6(17), 2–6.
  • Manav, F. (2022). F. Schiller’in Sanat Felsefesinde Oyun, Özgürlük ve Güzellik İlişkisi. Sanat ve Tasarım Dergisi, (29), 235–245.
  • Pehlivan, S. (2012). Sinema ve fotoğraf: Durağan film karelerinin estetiği. Erciyes Sanat, 3, 57–64. Salderay, B. (2008). Türkiye’deki özel gereksinimliler iş okullarında görsel sanatlar dersinin öğrencilerin beceri, davranış ve meslek edinimindeki katkısına yönelik öğretmen görüşleri. [Yayınlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • San, İ. (2020). Çocuk ve sanat. Yeni İnsan Yayıncılık.
  • Sucuoğlu, B., & Bakkaloğlu, H. (2010). Okul öncesi öğretmenlerin kaynaştırmaya ilişkin tutumları ve kaynaştırma uygulamalarına ilişkin görüşleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 11(2), 41–56.
  • Ulutaş, İ., & Ersoy, Ö. (2004). Okul öncesi dönemde sanat eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 12(1), 1–12.
  • Yavuzer, H. (2012). Resimleriyle çocuk (5. bs.). Remzi Kitabevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. bs.). Seçkin Yayıncılık
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Fine Arts
Journal Section Research Article
Authors

Gülşen Aydemir Epsileli This is me 0009-0003-0641-0836

Şenay Baş 0000-0003-0074-0677

Early Pub Date November 29, 2025
Publication Date December 1, 2025
Submission Date October 12, 2025
Acceptance Date November 24, 2025
Published in Issue Year 2026 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Aydemir Epsileli, G., & Baş, Ş. (2025). ÖZEL GEREKSİNİMLİ ÖĞRENCİLERE YÖNELİK ÖRNEK RESİM YARIŞMASININ DEĞERLENDİRİLMES. İletişim Bilimi Araştırmaları Dergisi, 6(1), 30-48.

CC BY-NC-ND 4.0