Özel gereksinimli öğrencilere yönelik resim yarışmaları, bu öğrencilerin sanatsal yeterliliklerini ortaya koymalarına aynı zamanda kişisel ve sosyal gelişimlerini desteklemeye yönelik önemli bir araçtır. Araştırma kapsamında düzenlenen resim yarışmasının temel amacı, sanat eğitimi sürecinin yalnızca sanatsal beceri geliştirme amaçlı olmadığını, aynı zamanda öğrencilerin özgüven kazanmalarını, yaratıcı düşünme becerilerinin artırmasını ve toplumsal hayata daha aktif bireyler katılmalarını sağlamaktır. Araştırmanın amacı ise özel gereksinimli öğrencilere yönelik düzenlenen örnek bir resim yarışması ile ilgili paydaş görüşlerinin belirlenmesidir. Düzenlenen bu örnek yarışma ile, pozitif ayrımcılık ve kapsayıcı eğitim ilkeleri göz önünde bulundurularak, katılan bütün özel öğrencilerin resimlerinin ödüllendirilmelerinin sağlanması hedeflenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlemiştir. Trabzon'da özel eğitim uygulama okullarına yönelik resim yarışması ve sergisi düzenlenmiştir. Araştırmada, 3 öğrenci, 3 öğretmen, 3 yönetici, 3 veli ve 3 veli olmayan katılımcı yer almıştır. Araştırmanın verileri araştırmacı tarafından geliştirilen Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu aracılığıyla toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre; öğrenciler, ödüllerin mutluluk verici ve unutulmaz anılar oluşturduğunu ve yarışmalara tekrar katılma isteklerinin yüksek olduğunu ifade etmiştir.
Araştırma önerisi etik açıdan uygun bulunmuştur.
T. C. TRABZON ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİK KURULU
Painting competitions for students with special needs are an important tool for demonstrating their artistic competence and supporting their personal and social development. The primary purpose of the painting competition organized within the scope of the research is not only to develop artistic skills in art education but also to help students gain self-confidence, enhance their creative thinking skills, and foster more active participation in social life. The purpose of the research is to determine stakeholder opinions regarding a sample painting competition organized for students with special needs. This sample competition, taking into account the principles of affirmative action and inclusive education, aims to ensure that all participating students with special needs receive awards for their artwork. The research is designed as a case study using qualitative research methods. A painting competition and exhibition was organized for special education schools in Trabzon. The participants included three students, three teachers, three administrators, three parents, and three non-parents. Data were collected using a Semi-Structured Interview Form developed by the researcher. According to the research results, the students expressed that the awards created happy and unforgettable memories and that their desire to participate in the competitions again was high.
Art Education Inclusivity Special Education Students with Intellectual Disabilities Painting Competitions
Araştırma önerisi etik açıdan uygun bulunmuştur.
T. C. TRABZON ÜNİVERSİTESİ SOSYAL VE BEŞERİ BİLİMLER BİLİMSEL ARAŞTIRMA ve YAYIN ETİK KURULU
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Fine Arts |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 29, 2025 |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | October 12, 2025 |
| Acceptance Date | November 24, 2025 |
| Published in Issue | Year 2026 Volume: 6 Issue: 1 |
CC BY-NC-ND 4.0