Çalışma kapsamında, 20. yüzyılın başlarında ortaya çıkan Gerçeküstücülük (Sürrealizm) akımının estetik prensiplerinin, 21. yüzyılın üç boyutlu (3B) dijital sanat pratikleri aracılığıyla nasıl yeni formlara dönüştüğü incelenmektedir. Dijital teknolojilerin gelişimi, sanatçılara geleneksel yöntemlerle mümkün olmayan ifade olanakları sunarak Gerçeküstücülüğün temelini oluşturan rüya benzeri imgeler ve mantık dışı kompozisyonlar için yeni bir zemin hazırlamıştır. Araştırma, dijital sanatın sunduğu olanaklar içerisinde özellikle 3B dijital modelleme, hipergerçekçi görselleştirme (render) ve döngüsel animasyon tekniklerinin, Gerçeküstücü estetiği nasıl yeniden şekillendirdiğini analiz etmektedir. Bu bağlamda, "geometrik özgürlük" ve "dijital tekinsizlik" (digital uncanny) kavramları, tarihsel gerçeküstücülük ile olan bağlantıları üzerinden ele alınmaktadır. Beeple, Filip Hodas ve Andreas Wannerstedt gibi çağdaş 3B sanatçıların eserleri üzerinden yapılan karşılaştırmalı incelemeler, bu yeni dijital formların pratikteki yansımalarını somutlaştırmaktadır. Çalışmada, 3B dijital sanatın, gerçeküstücü mirası hipergerçekçi bir dille yeniden üreten özgün sanatsal ifade biçimlerini araştırmaktadır.
This study examines how the aesthetic principles of Surrealism, which emerged in the early 20th century, have been transformed into new forms through 21st-century three-dimensional (3D) digital art practices. The development of digital technologies has offered artists expressive possibilities unavailable through traditional methods, paving the way for the dreamlike imagery, irrational compositions, and explorations of the unconscious that form the foundation of Surrealism. This research analyzes how technologies such as 3D digital modeling, hyperrealistic rendering, virtual reality (VR), augmented reality (AR), and artificial intelligence (AI) have reshaped Surrealist aesthetics. In this context, concepts such as "geometric freedom," "digital uncanny," and the creation of interactive spaces offered by digital art are examined through their connections to and differences from historical Surrealism. An examination of the works of contemporary 3D artists such as Beeple, Filip Hodas, and Andreas Wannerstedt illustrates the practical implications of these new digital forms. It is examined that 3D digital art not only technologically imitates the surrealist heritage but also reveals original forms of artistic expression that reproduce it with the tools and cultural codes of the digital age.
| Primary Language | Turkish |
|---|---|
| Subjects | Animation, Digital Game Design, Computer Gaming and Animation, Digital and Electronic Media Art, Visual Effects, Interactive Media |
| Journal Section | Research Article |
| Authors | |
| Early Pub Date | November 29, 2025 |
| Publication Date | December 1, 2025 |
| Submission Date | October 18, 2025 |
| Acceptance Date | November 28, 2025 |
| Published in Issue | Year 2026 Volume: 6 Issue: 1 |
CC BY-NC-ND 4.0