Research Article
BibTex RIS Cite

OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 692 - 707, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.425487

Abstract

Kaliteli bir
eğitim

hizmeti sunulmasının en önemli belirleyicilerinden birisi öğretmendir.
Dolayısıyla yüksek nitelikli öğrenmelerin yetiştirilmesi okul öncesi eğitim
amaçlarına ulaşılmasını doğrudan etkileyecektir. Öğretmen yeterlikleri,
“öğretmenlik mesleğini etkili ve verimli bir biçimde yerine getirebilmek için
sahip olmaları gereken bilgi, beceri ve tutumlar” olarak tanımlanmaktadır.
Milli Eğitim Bakanlığı yaptığı çalışmalarla okul öncesi öğretmenlerin sahip
olması gereken nitelikleri; “Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri” ve “Özel
Alan Yeterlikleri” şeklinde belirlemiştir. 2017 yılında güncelleme çalışması
yapılmakla birlikte, belirlenen yeterliklerin öğretmen yetiştiren yükseköğretim
kurumları programlarının düzenlenmesinde yol gösterici olacağı ifade
edilmiştir. Dolayısıyla öğretmen yetiştiren kurumlarda sağlanan eğitimin MEB
tarafından ortaya konulan yeterlikleri karşılaması beklenmektedir. Bu
araştırmada, Yüksek Öğretim Kurumu tarafından belirlenen Okul Öncesi
Öğretmenliği Lisans Programı ders içeriklerinin Okul Öncesi Öğretmeni Özel Alan
Yeterlikleri’ni ne ölçüde karşılayabildiği incelenmiştir. Betimsel nitelikteki
bu araştırmada, lisans programı ders içeriklerinin, yeterliklerle uyumluluğu doküman
incelemesi yöntemi, var-yok tekniği kullanılarak incelenmiştir. Dokümanlar
NVİVO nitel veri analiz paket programı ile analiz edilerek, grafik ve
tablolaştırma yapılmıştır. Araştırma sonunda özel alan yeterliklerinin %79
oranında Okul Lisasns programı kapsamında kazandırılabileceği sonucuna
ulaşılmıştır

References

  • Bağ, C. ve Çeviker Ay, Ş. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğretmen Yeterlikleri ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(1), 289-312.
  • Dereobalı, N. ve Ünver, G. (2014). Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı Derslerinin Öğretim Elemanları Tarafından Genel Bir Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 161-182.
  • Ekinci, N. ve Kaya, D. (2016). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının İncelenmesi: İletişim, Yaratıcılık ve Estetik. Sakarya University Journal of Education, 6/1. 141-157.
  • Kabadayi, A. ve Sapsağlam, Ö. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarinda Çalişan Usta Öğreticilerin Öğretmenlik Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açisindan İncelenmesi: Tokat İli Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (37), 182-201.
  • Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011) Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul öncesi öğretmenliği Örneği) Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15 (1): 169-183
  • MEB, (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara
  • MEB, (2008). İlköğretim Özel Alan Yeterlikleri: Okul Öncesi Öğretmeni
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara
  • MEB, (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri (Güncellenen). Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara
  • Millî Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmî Gazete. Yayım Tarihi: 24.06.1973. Sayısı:14574. Numarası: 1739.
  • UNESCO/UNICEF, (2012). Asia-Pacific end of decade notes in education for All: goal 1 early childhood care and education.
  • YÖK, (2006). Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama.
  • YÖK, (2006). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H, (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Matbaası.
Year 2018, Volume: 3 Issue: 2, 692 - 707, 30.12.2018
https://doi.org/10.21733/ibad.425487

Abstract

References

  • Bağ, C. ve Çeviker Ay, Ş. (2017). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Öğretmen Yeterlikleri ve Hizmet İçi Eğitim İhtiyaçları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 17(1), 289-312.
  • Dereobalı, N. ve Ünver, G. (2014). Okulöncesi Öğretmenliği Lisans Programı Derslerinin Öğretim Elemanları Tarafından Genel Bir Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (3), 161-182.
  • Ekinci, N. ve Kaya, D. (2016). Okul Öncesi Eğitimi Öğretmen Adaylarının Özel Alan Yeterlik Algılarının İncelenmesi: İletişim, Yaratıcılık ve Estetik. Sakarya University Journal of Education, 6/1. 141-157.
  • Kabadayi, A. ve Sapsağlam, Ö. (2014). Okul Öncesi Eğitim Kurumlarinda Çalişan Usta Öğreticilerin Öğretmenlik Yeterliklerinin Çeşitli Değişkenler Açisindan İncelenmesi: Tokat İli Örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 10 (37), 182-201.
  • Kök, M., Çiftçi, M. ve Ayık, A. (2011) Öğretmenlik Mesleği Özel Alan Yeterliklerine İlişkin Bir İnceleme (Okul öncesi öğretmenliği Örneği) Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 15 (1): 169-183
  • MEB, (2006). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara
  • MEB, (2008). İlköğretim Özel Alan Yeterlikleri: Okul Öncesi Öğretmeni
  • MEB, (2013). Okul Öncesi Eğitim Programı. Ankara
  • MEB, (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri (Güncellenen). Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü. Ankara
  • Millî Eğitim Temel Kanunu (1973). Resmî Gazete. Yayım Tarihi: 24.06.1973. Sayısı:14574. Numarası: 1739.
  • UNESCO/UNICEF, (2012). Asia-Pacific end of decade notes in education for All: goal 1 early childhood care and education.
  • YÖK, (2006). Eğitim Fakültelerinde Uygulanacak Yeni Programlar Hakkında Açıklama.
  • YÖK, (2006). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H, (2000). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Matbaası.
There are 14 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Makaleler
Authors

Özlem Çamlıbel Çakmak 0000-0002-5826-416X

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Çamlıbel Çakmak, Ö. (2018). OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), 3(2), 692-707. https://doi.org/10.21733/ibad.425487
AMA Çamlıbel Çakmak Ö. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD). December 2018;3(2):692-707. doi:10.21733/ibad.425487
Chicago Çamlıbel Çakmak, Özlem. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3, no. 2 (December 2018): 692-707. https://doi.org/10.21733/ibad.425487.
EndNote Çamlıbel Çakmak Ö (December 1, 2018) OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3 2 692–707.
IEEE Ö. Çamlıbel Çakmak, “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”, Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), vol. 3, no. 2, pp. 692–707, 2018, doi: 10.21733/ibad.425487.
ISNAD Çamlıbel Çakmak, Özlem. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD) 3/2 (December 2018), 692-707. https://doi.org/10.21733/ibad.425487.
JAMA Çamlıbel Çakmak Ö. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD). 2018;3:692–707.
MLA Çamlıbel Çakmak, Özlem. “OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ”. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD), vol. 3, no. 2, 2018, pp. 692-07, doi:10.21733/ibad.425487.
Vancouver Çamlıbel Çakmak Ö. OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ LİSANS PROGRAMININ ÖZEL ALAN ÖĞRETMEN YETERLİKLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Uluslararası Bilimsel Araştırmalar Dergisi (IBAD). 2018;3(2):692-707.

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences / IBAD

IBAD, EBSCO, SCOPUS, E-SCI ve TÜBİTAK/ULAKBİM(TR) SBVT tarafından DİZİNLENMEK ÜZERE değerlendirme sürecindedir.


           Dergimizin sekreterya ve dizin/indeks takibi işlemleri dergieditoru.com tarafından yürütülmektedir.              


Flag Counter