Ethics has been one of the most discussed topics in moral and religious education in recent years. Especially in the field of formal religious education, the issue of ethical values that should be tought to the pupils forms the basis of these discussions. Among the main goals of Religious Culture and Moral Knowledge (DKAB) courses, students internalize these values and reflect them in their daily lives. This study aims to analyze DKAB curriculums and their achievements by making a critical analysis in the context of normative principles. Within the scope of the survey, 3rd units of the 4-8 grades DKAB curriculum were examined in terms of normative ethics types and their suitability for DKAB curriculum, whose primary purpose is to raise good people, has been discussed. In this framework, it has been tried to evaluate which ethical norms are dominant in each grade considering the teaching process in the textbooks. In the study conducted with a qualitative design the data has been collected with document analysis and analyzed with descriptive analysis. By examining the data obtained, it has been seen that some moral values are emphasized in the achievements by giving a sense of responsibility to the individual within the framework of the orders of the Islamic religion. Based on the findings, suggestions have been made for the DKAB curriculums to be prepared in the future, in accordance with the principles of virtue ethics.
Etik, son yıllarda ahlak ve din eğitiminde en çok tartışılan konulardan biridir. Özellikle örgün din eğitimi alanında bireye kazandırılması gereken etik değerler konusu bu tartışmaların temelini oluşturmaktadır. Öğrencilerin bu etik değerleri içselleştirmeleri ve günlük hayatlarına yansıtmaları Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi derslerinin temel amaçları arasındadır. Bu çalışmanın amacı, normatif ilkeler bağlamında eleştirel bir analiz yaparak DKAB programlarını ve kazanımlarını analiz etmektir. Çalışma kapsamında 4-8. sınıfın 3. üniteleri normatif etik türleri açısından incelenmiş ve temel amacı iyi insan yetiştirmek olan DKAB programlarına uygunluğu tartışılmıştır. Bu çerçevede ders kitabındaki işleyiş dikkate alınarak hangi sınıf düzeyinde hangi etiğin hâkim olduğu değerlendirilmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak elde edilen verilerde İslam dininin emirleri çerçevesinde bireye sorumluluk duygusu yüklenerek bir takım ahlaki değerlerin kazanımlarda vurgulandığı görülmüştür. Elde edilen bulgulara dayalı olarak gelecekte hazırlanacak DKAB programı için erdem etiğinin ilkelerine uygun önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Submission Date | January 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 3 Issue: 1 |
İdrak, is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).