Akademik hayatın vaz geçilmez unsurlarından biri öğrencilerimiz için ders sunumları hazırlamaktır ve bu konuda akademisyenlerin sağ kolu PowerPoint® Microsoft Office programıdır. PowerPoint® sunumları eğitimde kullanımı ile ilgili çalışmalar 1990’ların ortalarında literatürdeki yerlerini almaya başlamıştır. Ders slaytlarının en önemli yapı taşının yazı tipi olduğu belirtilmiştir. Slaytların hızlı okunmasında yazı tipi seçiminin önemli olduğu bildirilmiştir. Bununla birlikte öğrencilerin sunumlarda tercih ettiği yazı tipleri ile ilgili çalışmalar kısıtlı sayıdadır. Yazı tipleri harflerin uçlarındaki dekoratif eklerin olup olmamasına göre ikiye ayrılırlar. “Serif” yazı tipinde harfin uçlarına dekorasyon amaçlı bir çıkıntı eklenmektedir (Times New Roman gibi). Daha sade görünümlü ve bu çıkıntının olmadığı yazı tipleri de “sans serif” yazı tipleridir (Arial gibi). Çalışmamızda sağlıkla ilgili bölümlerde okuyan öğrencilerin derslerdeki PowerPoint® sunumlarında başlık ve metin için tercih ettikleri yazı tipini ve nedenlerini araştırdık. İzmir Demokrasi Üniversitesi Tıp Fakültesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Sağlık Bilimleri Fakültesi ve Sağlık Hizmetleri Meslek Yüksekokulu’nda eğitim gören, 16 sınıfta eğitim gören öğrencilere PowerPoint® sunumlarında başlıklarda ve metinlerde 26 farklı yazı tipi arasından tercihlerini öğrenmek amacıyla Microsoft Office Forms®’da (http://forms.office.com) sekiz soruluk bir anket uyguladık. Öğrenciler tercih nedenlerinden kolay ve açıkça okunabilmesi, estetik olması, aşina gelmesi/popüler olması, daha profesyonel ve ilgi çekici görülmesi yanıtlarından bir veya birden fazla seçebilmekteydi. Anketin ulaştığı 1324 öğrenciden 804’ü anketi yanıtladı. Toplamda anketin yanıtlanma oranı %60.7 idi. Başlıklar ve metin için Arial, Times New Roman ve Calibri olmak üzere ilk üç sıralama aynı olmuştur. Verdana da ilk beşte yer almıştır. Bahnschrift başlıklar, Candara da metin için öğrencilerin ilk beşteki diğer yazı tipleriydi. İlk beş tercihi erkek ve kız öğrencilerde farklılık göstermiştir. Ders sunumlarında öğrencilerin hem başlık hem de metin için sans serif grubundaki yazı tiplerini tercih ettiği görülmüştür. Sans serif yazı tipleri özellikle kolay ve açıkça okundukları için seçilmişlerdi. İlgi çekici görünme kriteri hem sans serif hem de serif yazı tipleri için genel görünümle uyumlu bir şekilde en az öneme sahip kriterdi. Öğrencilere geniş bir spektrumda yazı tipi alternatifi sunulan, cinsiyet ve okula göre sans serif ve serif yazı tiplerinin karşılaştırıldığı öğrencilerin yazı tipi tercihlerinin incelendiği bu çalışma bu sunumları hazırlayan öğretim üyeleri/görevlilerin yazı tipi tercihleri ve nedenleri sorularak tamamlanabilir. Hem bilgisayar ekranında hem de basılı şekilde ders notu olarak çıkartıldığında net olarak okunabilecek Verdana, Arial gibi yazı tiplerinin sunumlarda seçilmesi daha makul gözükmektedir. Times New Roman yazı tipi de serif grubunda olmasına rağmen günümüz teknolojisi ile açık bir şekilde okunması ile tercih edilebilir.
Microsoft Forms’da çevrimiçi anketin hazırlanmasında yardım eden Dr. İstemihan Çoban’a teşekkürlerimi sunarım.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 31, 2022 |
Submission Date | January 31, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |