Amaç: Bu araştırma Tip 1 Diabetes Mellituslu 12- 18 yaş arası adölesanlarda kan şekeri ölçüm becerileri değerlendirme ölçeğini geliştirebilmek için planlanmış bir ölçek geliştirme çalışmasıdır.
Yöntem: Araştırma metodolojik tipte olup Tip 1 Diabetus Mellitus tanılı 12-18 yaş arasında olan ve araştırmaya katılmak için gönüllü olan 309 adölesan ile yapılmıştır. Araştırmada veri toplama yönteminde, 'Tanıtıcı Bilgi Formu' ve geliştirilmiş olan 35 maddelik 'Kan Şekeri Ölçüm Becerileri Taslak Form' kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 25.0 ve Amos paket programları kullanılarak değerlendirilmiştir. 'Kan Şekeri Ölçüm Becerileri Taslak Forumu’nun kapsam geçerliliği ise Davis Tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliği için ise Cronbach Alpha katsayısı, madde toplam puan korelasyonları, açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri uygulanmıştır.
Bulgular: Tip 1 Diabetes Mellituslu 12- 18 Yaş Arası Adölesanlarda Kan Şekeri Ölçüm Becerileri Değerlendirme Ölçeği toplam varyansın %73,558'ini açıklayan 5 alt boyuttan ve 28 maddeden oluşmaktadır. Ölçeğin Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) değeri ise 0.888, Bartlett's küresellik Testi ise X2=7207,466 olarak istatistiksel ileri düzeyde anlamlı bulunmuştur. Ölçek maddelerinin kapsam geçerlilik indeksi ise 0,85-1,00; faktör yükleri ise 0,61-0,96; madde toplam puan korelasyonları 0,427- 0,653 ve alt boyutların Cronbach Alpha Güvenirlik Katsayısı= 0,895- 0,946 olup yüksek güvenirliktedir.
Sonuç: Araştırmamızda geliştirilmiş olan Tip 1 Diabetes Mellituslu 12- 18 Yaş Arası Adölesanlarda Kan Şekeri Ölçüm Becerilerini Değerlendirme Ölçeği beşli likert tipte bir ölçek olup 28 madde ve 5 alt boyuttan oluşan geçerli ve güvenilir ölçektir.
Objective: The aim of this study is to develop a blood glucose measurement skills assessment scale in adolescents aged 12-18 years with Type 1 Diabetes Mellitus.
Method: The study is of methodological type and was conducted with 309 adolescents aged 12-18 years who were diagnosed with Type-1 Diabetes Mellitus and volunteered to participate in the study. The 'Descriptive Information Form' and the developed 'Blood Glucose Measurement Skills Draft Form' consisting of 35 items were used in the research. SPSS 25.0 and Amos package programs were used for data analysis. Content validity of the 'Blood Glucose Measurement Skills Draft Forum' Davis Technique was used. Cronbach Alpha coefficient, item-total score correlations, explanatory and confirmatory factor analyzes were used for the validity and reliability of the scale.
Results: Factor analysis results supported the 28-item as multidimensional with five domains. In adolescents with type 1 diabetes mellitus between the ages of 12 and 18, the Kaiser-Meyer-Olkin value of the Blood Glucose Measurement Skills Assessment Scale was 0.888, and the result of the Bartlett's Test was found to be statistically highly significant (X2 = 7207.466). The content validity index of the scale items was between 0.85 and 1.00, factor loadings were between 0.61 and 0.96, item-total score correlations were between 0.427 and 0.653 and the Cronbach's alpha reliability coefficient of the sub-dimensions was between 0.895 and 0.946 indicating high reliability.
Conclusion: The 'Scale for Evaluation of Blood Glucose Measurement Skills in Adolescents aged 12-18 with Type 1 Diabetes Mellitus (BGMS-A)' developed in our study is a five-point Likert type, and it is a valid and reliable scale consisting of 28 items and 5 sub-dimensions.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2022 |
Submission Date | August 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |