Bu çalışmada, Beta Talasemi Majörlü 12-18 yaş çocukların hastalık süreci ile ilgili gereksinimlerinin belirlenmesi ve bu gereksinimlere yönelik verilen bireyselleştirilmiş güçlendirme eğitiminin etkinliğinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma karma tipte bir çalışmadır. İlk aşamada BTM'li çocukların hastalık süreci ile ilgili sorunlarının ve ihtiyaçlarının belirlenmesi amaçlanmış olup, fenomenolojik yöntem kullanılmıştır. İkinci aşamada, tek grupta ön/son test kontrollü yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Verilerin toplanmasında, "Tanıtıcı Bilgi Formu", "Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu" ve “Beta Talasemi Majörlü Çocukların Gereksinimlerini Belirleme Soru Formu” kullanılmıştır. İlk aşamada: tedavi süreci, aile süreci ve sosyal yaşam olmak üzere üç tema oluşturulmuştur. Çocuklar eritrosit transfüzyonu öncesi yorgunluk, baş ağrısı, halsizlik gibi sağlık sorunları yaşadıklarını belirtmişlerdir. Ayrıca çocuklar hastalıkla ilgili damgalanma nedeniyle kendilerini mutsuz, üzgün ve öfkeli hissettiklerini ifade etmiştir. Güçlendirme eğitiminin etkinliğinin değerlendirildiği ikinci aşamada ise güçlendirme eğitimi ön test, birinci son test ve ikinci son test toplam puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur(X 2 =26.00, p<.001). Yapılan çalışmanın sonucunda, bireyseeştirilmiş güçlendirme eğitiminin çocukların hastalık bilgisi, tedavi süreci, anne/baba ilişkisi ve sosyal hayata yönelik gereksinimleri üzerine olumlu etkisi olduğu belirlenmiştir.
In this study, it was aimed to identify the problems related to the disease process of 12-18 years old children with Beta-Thalassemia Major and to examine the effectiveness of individualized empowerment education regarding these needs. This research is a mixed-type study. In the first stage, it is aimed to determine the problems and needs of children with BTM in relation to the disease process; the phenomenological method was used. In the second stage, the pre/post-test controlled quasi-experimental method was used in a single group. "Descriptive Information Form", "Semi-Structured Interview Form" and "Questionnaire for Determining the Needs of Children with Beta Thalassemia Major" were used to collect data. The first stage, three themes were formed: treatment process, family process, and social life. Children stated that they had health problems such as fatigue, headache, weakness before erythrocyte transfusion. Also, the children felt unhappy, sad, and angry because of disease-related stigma. In the second stage, a statistically significant difference was found between the total mean scores of the empowerment education pre-test, first post-test and second post-test(X 2 =26.00, p<.001). As a result of the study, it was determined that individualized empowerment education had a positive effect on children's knowledge of the disease, treatment process, mother/father relationship and social life needs.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 26, 2022 |
Submission Date | November 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 |