ÖZ
Amaç:
Çalışmamızda bronşial astımlı çocuklarda denetimli, ev programı şeklinde
verilen pulmoner rehabilitasyon programının solunum fonksiyonu, egzersiz
toleransı ve yaşam kalitesi üzerine etkilerini incelemektir
Gereç ve Yöntem:
Çalışmaya 8-12 yaş arası hafif ve orta şiddetli bronşial astımı olan 27 hasta
alınmıştır. Hastaların denetimli ev programı öncesi ve sonrası semptom skorları
belirlendi. Egzersiz toleransı 6 dk yürüme testi ile, solunum fonksiyonu
Ekspiratuvar zirve akış hızı değerleri ve yaşam kalitesi ‘’Nasılsın ?’’ yaşam
kalitesi anketi ile değerlendirilmiştir.
Bulgular: Olguların
denetimli, ev programı sonrasında öksürme, sekresyon atımı şikayetlerinde
istatistiksel olarak anlamlı, göğüste sıkışma hissi ve efor sırasında dispne şikayetlerinde
ileri düzeyde anlamlı bir azalma saptandı. Ekspiratuvar zirve akış hızı sabah
ve akşam değerleri,6 dk yürüme testi mesafesinde istatistiksel olarak ileri
düzeyde anlamlı bir artış saptandı.
Ev programı sonrasında ‘’Nasılsın?’’
yaşam kalitesi anketinin çocuk formunun genel ve hastalığa özel bölümlerinde;
fiziksel aktiviteler ve astım semptomları bölümlerinin toplam skorunda
istatistiksel olarak ileri düzeyde anlamlı, diğer tüm bölümlerde ise anlamlı
bir artış bulundu. Anketin ebeveyn formunda
genel bölümü oluşturan tüm alt bölümlerin ve hastalığa özel
bölümün toplam skorunda istatistiksel olarak anlamlı, hastalığa özel bölümün
birinci alt bölümünde ise ileri düzeyde anlamlı bir artış saptandı.
Yorum:
Çalışmanın sonunda progresif gevşeme eğitimi, Aktif Solunum Teknikleri Döngüsü
ve endurans eğitimini içeren denetimli, ev programı şeklinde uygulanan pulmoner
rehabilitasyon programının literatürdeki inpatient(hastane içi) ve
outpatient(hastane dışı) pulmoner rehabilitasyon programlarının etkinliğiyle
benzer olduğu görüldü.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Clinical Sciences, Health Care Administration |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 22, 2018 |
Submission Date | January 26, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 1 Issue: 1 |