Objective: The aim of this study was to determine the effect of violence in health on nursing students' professional self-esteem. Method: The cross-sectional descriptive study was conducted between March 30, 2023 and April 15, 2023 with 210 students studying at Gümüşhane University, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, who voluntarily agreed to participate in the study. The data of the study were collected with the Descriptive Characteristics Form including personal characteristics and perception of violence and the "Professional Self-Esteem Scale". Results: 91.0% of the students did not receive any training on violence in health, 86.7% were affected by the news about violence against healthcare professionals, 18.1% had a relative who had been subjected to violence, 9.0% witnessed an incident of violence during clinical practice, and 5.2% were exposed to violence. 2% were exposed to violence, 72.7% of those who were exposed to violence were exposed to verbal violence by the patient's relatives, and 48.1% did not know whether there were measures to prevent violence in the clinic where they practiced. The mean score of the students' professional self-esteem was 115.9±20.6 and the perception of violence did not have a statistically significant effect on professional self-esteem. It was determined that the professional self-esteem of students whose mothers were civil servants was statistically significantly higher. Conclusion: It was determined that nursing students had high professional self-esteem and perception of violence did not affect professional self-esteem.
Amaç: Bu çalışmanın amacı, sağlıkta şiddetin hemşirelik öğrencilerinin mesleki benlik saygısı üzerine etkisini belirlemektir. Yöntem: . Kesitsel tanımlayıcı nitelikte yapılan çalışma, Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Bölümünde öğrenim gören ve araştırmaya katılmayı gönüllü kabul eden 210 öğrenci ile 30 Mart 2023 - 15 Nisan 2023 tarihleri arasında yürütülmüştür. Araştırmanın verileri; kişisel özellikler ve şiddet algısını içeren Tanıtıcı Özellikler Formu ve “Mesleki Benlik Saygısı Ölçeği” ile toplanmıştır. Bulgular: Öğrencilerin %91.0’inin sağlıkta şiddet ile ilgili herhangi bir eğitim almadığı, %86.7’sinin sağlıkçılara yönelik şiddet haberlerinden etkilendiği, %18.1’inin herhangi bir yakınının şiddete uğradığı, %9.0’unun klinik uygulama sırasında şiddet olayına şahit olduğu ve %5.2’sinin şiddete maruz kaldığı, şiddete maruz kalanların %72.7’sinin hasta yakını tarafından ve sözel şiddete maruz kaldığı, %48.1’inin uygulama yaptığı klinikte şiddeti önleme ile ilgili önlemlerin bulunup bulunmadığı hakkında bilgisinin olmadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin mesleki benlik saygısı puan ortalamasının 115.9±20.6 olduğu ve şiddet algısının mesleki benlik saygısı üzerinde istatistiksel açıdan anlamlı bir etkisinin bulunmadığı saptanmıştır. Annesi memur olan öğrencilerin mesleki benlik saygılarının istatistiksel açıdan anlamlı olarak daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Hemşirelik öğrencilerinin mesleki benlik saygılarının yüksek olduğu ve şiddet algısının mesleki benlik saygısını etkilemediği tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Internal Diseases |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Early Pub Date | May 28, 2025 |
Publication Date | May 30, 2025 |
Submission Date | September 3, 2024 |
Acceptance Date | May 5, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 8 Issue: 1 |