Traditional companies usually manufacture
high-quantity batches in order to meet the customer demand and increase
production efficiency. Manufacturing with high-quantity batches may lead to
fewer die change operations, but this causes on the other hand the inflation of
stocks, the probability of defects in high quantities, increasing the variance
and excessive idle time or overtime. In the age of Industry 4.0 where the
competition is so fierce, this kind of a production approach does not only
cause financial loss but also leads to a significant amount of market share. Therefore, companies today deploy new approaches with
the support of management information technologies in order to achieve
operational flexibility and perform custom-made production for customers. One
of these approaches is Heijunka, which is among the lean management techniques
and initially used at Toyota. Being one of the cornerstones of Toyota
manufacturing system, Heijunka is utilized to meet varying customer demands in
the same period of time and decrease the variance. In order to decrease the
variance, Heijunka eliminates not only the waste (muda) but also the overload
on machines and workforce (muri) and the irregularity (mura). This ensures that
the product demanded by the customer is manufactured at the requested point of
time, by assuring a more equal reflection of demand variations and/or
deficiencies of planning to the production process.
Lean Management Optimization of Production Management Management Information System Heijunka Industry 4.0 and New Approach at Industry Management Production Management
Geleneksel
firmalar müşteri talebini karşılamak ve üretim verimini arttırmak için
genellikle yüksek adetli partiler halinde üretim yapmaktadırlar. Aynı üründen
büyük miktarlarda üretmek belki daha az kalıp değişimine neden olmaktadır.
Ancak; bu durum genellikle stokların şişmesine, büyük miktarlı hata
olasılıklarının oluşmasına, değişkenliğin artmasına ve aşırı boş zamana ya da
fazla mesaiye neden olabilmektedir. Rekabetin bu denli yoğun yaşandığı Endüstri
4.0 çağında firmanın bu üretim tarzı sadece para kaybetmek anlamına gelmeyip
aynı zamanda ciddi pazar kaybı yaşamasına neden olmaktadır.
Bunun için
firmalar, operasyonlarında esnekliği sağlamak ve müşteriye özgü üretim
gerçekleştirebilmek için yönetim bilişim sistemlerinin de desteğiyle yeni
yaklaşımlar kullanmaktadırlar. Bu yaklaşımlardan biri de Yalın Yönetim
tekniklerinden biri olan ve ilk olarak Toyota’da kullanılmaya başlayan
Heijunka’dır. Toyota üretim sisteminin köşe taşlarından biri olan Heijunka,
aynı zamanda farklı müşteri taleplerini karşılamak ve değişkenliği azaltmak
için kullanılır. Heijunka, değişkenliği azaltmak için sadece israfları (muda)
değil aynı zamanda makine ve insanlar üzerindeki aşırı yükü (muri) ve
düzensizliği de (mura) ortadan kaldırır. Böylece müşteri taleplerinden ve/veya
planlama eksikliklerinden meydana gelebilecek talep dalgalanmalarının üretime
daha dengeli bir şekilde yansımasını sağlayarak, müşterinin istemiş olduğu
ürünün istemiş olduğu zamanda üretilmesini sağlar.
Yalın Yönetim Üretim Yönetim Optimizasyonu Yönetim Bilişim Sistemleri Heijunka Endüstri 4.0 ve Endüstride Yeni Yaklaşımlar Üretim Yönetimi
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 3, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 2 Issue: 1 |