Research Article
BibTex RIS Cite
Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 122 - 135, 28.05.2020

Abstract

References

  • Akgül, H. C., & Akgül, E. M.(2011). Fen Eğitiminde Yeni Bir Kavram: Tarımsal Farkındalık. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi., 1(1), 15-25.
  • Allen, W. (2003). Plant blindness. AIBS Bulletin, 53(10), 926-926.
  • Avan, Ç., Aydınlı, B., Bakar, F., & Alboga, Y. (2011). Preparing Attitude Scale to Define Students' Attitudes about Environment, Recycling, Plastic and Plastic Waste. International Electronic Journal of Environmental Education, 1(3).
  • Aydın, Ö., & Aykaç, N. (2016). Yaratıcı Drama Yöntemi ile Verilen Eğitimin Okul Öncesi Öğrencilerinin Çevre Farkındalığına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 1-16.Balas, B., & Momsen, J. L. (2014). Attention “blinks” differently for plants and animals. CBE-Life Sciences Education, 13(3), 437-443.
  • Berberoğlu, E. O. (2015). Ekopedagoji Temelli Sınıfdışı Çevre Eğitiminin Çevre Farkındalığı Üzerinde Etkisi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-81.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAYFinal-Konulari.pdf adresinden 25.08.2018 tarihinde indirilmiştir).
  • Çetiner, S. (2015). Bitkiler ve insanlar. Tarla Sera Dergisi, 5 (63), 24-26.
  • Çil, E. (2015). Integrating Botany with Chemistry & Art to Improve Elementary School Children's Awareness of Plants. The american biology Teacher, 77(5), 348-355.
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş., & Deniz, M. E. (2011). Bilinçli farkındalık ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(160).
  • Erol, A. (2016). Proje yaklaşımına dayanan aile katılımlı çevre eğitimi programının 5-6 yaş çocuklarının çevreye yönelik farkındalık ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Fancovicova, J., & Prokop, P. (2011). Plants have a chance: outdoor educational programmes alter students' knowledge and attitudes towards plants. Environmental Education Research, 17(4), 537-551.
  • İri Karadeniz, F. G. (2017).Bitkiler hakkında kitap hazırlama ve botanik bahçesi gezisinin altıncı sınıf öğrencilerinin biti farkındalığı üzerine etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kekeçoğlu, M., Rasgele, P. G., Akıllı, M., ve Kambur, M. (2014). Sürdürülebilir çevre için arı farkındalığı yaratılmasında" arı biziz bal da bizdedir" projesinin yeri. Uludag Bee Journal, 14(2), 74-87.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kınay, F. (2013). Beş boyutlu bilinçli farkındalık ölçeği’ni türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması (Master's thesis, İstanbul Bilim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.).
  • Nyberg, E., & Sanders, D. (2014). Drawing attention to the ‘green side of life’. Journal of Biological Education, 48(3), 142-153.
  • Olgunsoy, B. (2007). Balıkesir yöresinden derlenmiş bitki ve hayvanlarla ilgili inanış ve uygulamalar üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Saygı, S . (2016). Çağdaş Sanatta Doğa Algısı ve Ekolojik Farkındalık. Sanat - Tasarım Dergisi, 1(7), 7-13. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/marustd/issue/30399/328263
  • Sundberg, M., Antlfinger, A. E., Ellstrand, N. C., Mickle, J. E., Douglas, A. W., & Darnowski, D. W. (2002). Plant Blindness:" We Have Met the Enemy and He is Us. Plant Science Bulletin, 48(3), 78-124.
  • Tezcan, S., Tezcan, F., Gülerperçin, N., Karababa, A. O., Üzüm, A., & Kanlıoğlu, A. (2010). Toplumda Böcek Farkındalığı Yaratılmasında BÖFYAP Projelerinin Yeri. Biyoloji Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 101-106.
  • Wandersee, J. H., & Schussler, E. E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, 47(1), 2-9

Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?

Year 2020, Volume: 10 Issue: 2, 122 - 135, 28.05.2020

Abstract

Awareness as a broad term
is subject of many scientific disciplines such as psychology, education and
biology etc. Thus the awareness study about our surrounding and environment can
be called as a socio-scientific issues. The human species are often in interaction
with almost all living and non-living things in the world. And we are not aware
about these to some extent. The awareness changes according to the same
variables such as mobility, color contrast and similarity to the human being.
The living groups (plants and animals) come first rather than non-livings such
as stones, water and air. It is the clear that people have higher awareness
towards animals. Against plants and mushroom, the awareness is well below the
desired level. In this study, it was tried to determine the changes in middle
school students’ awareness towards animals, plants and mushrooms through nature
education. Nature education connects individual with nature. During the
education, students recognize livings in the nature and try to understand the
importance of nature for a sustainable future. Within the scope of the study,
47 secondary school students were given one week of natural education.
Students' answers were analyzed statistically. The pictorial information scales
applied before and after the education reveal a significant increase in plant
awareness, especially in a world where plant blindness is high.

References

  • Akgül, H. C., & Akgül, E. M.(2011). Fen Eğitiminde Yeni Bir Kavram: Tarımsal Farkındalık. Sakarya Üniversitesi Eğitim Dergisi., 1(1), 15-25.
  • Allen, W. (2003). Plant blindness. AIBS Bulletin, 53(10), 926-926.
  • Avan, Ç., Aydınlı, B., Bakar, F., & Alboga, Y. (2011). Preparing Attitude Scale to Define Students' Attitudes about Environment, Recycling, Plastic and Plastic Waste. International Electronic Journal of Environmental Education, 1(3).
  • Aydın, Ö., & Aykaç, N. (2016). Yaratıcı Drama Yöntemi ile Verilen Eğitimin Okul Öncesi Öğrencilerinin Çevre Farkındalığına Etkisi. Yaratıcı Drama Dergisi, 11(1), 1-16.Balas, B., & Momsen, J. L. (2014). Attention “blinks” differently for plants and animals. CBE-Life Sciences Education, 13(3), 437-443.
  • Berberoğlu, E. O. (2015). Ekopedagoji Temelli Sınıfdışı Çevre Eğitiminin Çevre Farkındalığı Üzerinde Etkisi. Hasan Âli Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 67-81.
  • Büyüköztürk, Ş. (2017). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAYFinal-Konulari.pdf adresinden 25.08.2018 tarihinde indirilmiştir).
  • Çetiner, S. (2015). Bitkiler ve insanlar. Tarla Sera Dergisi, 5 (63), 24-26.
  • Çil, E. (2015). Integrating Botany with Chemistry & Art to Improve Elementary School Children's Awareness of Plants. The american biology Teacher, 77(5), 348-355.
  • Özyeşil, Z., Arslan, C., Kesici, Ş., & Deniz, M. E. (2011). Bilinçli farkındalık ölçeği’ni Türkçeye uyarlama çalışması. Eğitim ve Bilim, 36(160).
  • Erol, A. (2016). Proje yaklaşımına dayanan aile katılımlı çevre eğitimi programının 5-6 yaş çocuklarının çevreye yönelik farkındalık ve tutumlarına etkisinin incelenmesi. Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Fancovicova, J., & Prokop, P. (2011). Plants have a chance: outdoor educational programmes alter students' knowledge and attitudes towards plants. Environmental Education Research, 17(4), 537-551.
  • İri Karadeniz, F. G. (2017).Bitkiler hakkında kitap hazırlama ve botanik bahçesi gezisinin altıncı sınıf öğrencilerinin biti farkındalığı üzerine etkisi. Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi.
  • Kekeçoğlu, M., Rasgele, P. G., Akıllı, M., ve Kambur, M. (2014). Sürdürülebilir çevre için arı farkındalığı yaratılmasında" arı biziz bal da bizdedir" projesinin yeri. Uludag Bee Journal, 14(2), 74-87.
  • Kılıç, S. (2013). Örnekleme yöntemleri. Journal of Mood Disorders, 3(1), 44-6.
  • Kınay, F. (2013). Beş boyutlu bilinçli farkındalık ölçeği’ni türkçe’ye uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışması (Master's thesis, İstanbul Bilim Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.).
  • Nyberg, E., & Sanders, D. (2014). Drawing attention to the ‘green side of life’. Journal of Biological Education, 48(3), 142-153.
  • Olgunsoy, B. (2007). Balıkesir yöresinden derlenmiş bitki ve hayvanlarla ilgili inanış ve uygulamalar üzerine bir araştırma (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Balıkesir.
  • Saygı, S . (2016). Çağdaş Sanatta Doğa Algısı ve Ekolojik Farkındalık. Sanat - Tasarım Dergisi, 1(7), 7-13. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/marustd/issue/30399/328263
  • Sundberg, M., Antlfinger, A. E., Ellstrand, N. C., Mickle, J. E., Douglas, A. W., & Darnowski, D. W. (2002). Plant Blindness:" We Have Met the Enemy and He is Us. Plant Science Bulletin, 48(3), 78-124.
  • Tezcan, S., Tezcan, F., Gülerperçin, N., Karababa, A. O., Üzüm, A., & Kanlıoğlu, A. (2010). Toplumda Böcek Farkındalığı Yaratılmasında BÖFYAP Projelerinin Yeri. Biyoloji Bilimleri Araştırma Dergisi, 3(1), 101-106.
  • Wandersee, J. H., & Schussler, E. E. (2001). Toward a theory of plant blindness. Plant Science Bulletin, 47(1), 2-9
There are 22 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Research Papers
Authors

Fatma Bakar 0000-0002-3999-0983

Çağrı Avan 0000-0002-4068-7631

Fatih Şeker 0000-0003-0427-9208

Bahattin Aydınlı 0000-0002-6525-4162

Publication Date May 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 10 Issue: 2

Cite

APA Bakar, F., Avan, Ç., Şeker, F., Aydınlı, B. (2020). Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?. International Electronic Journal of Environmental Education, 10(2), 122-135.
AMA Bakar F, Avan Ç, Şeker F, Aydınlı B. Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?. IEJEE-Green. May 2020;10(2):122-135.
Chicago Bakar, Fatma, Çağrı Avan, Fatih Şeker, and Bahattin Aydınlı. “Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where Is Blindness?”. International Electronic Journal of Environmental Education 10, no. 2 (May 2020): 122-35.
EndNote Bakar F, Avan Ç, Şeker F, Aydınlı B (May 1, 2020) Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?. International Electronic Journal of Environmental Education 10 2 122–135.
IEEE F. Bakar, Ç. Avan, F. Şeker, and B. Aydınlı, “Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?”, IEJEE-Green, vol. 10, no. 2, pp. 122–135, 2020.
ISNAD Bakar, Fatma et al. “Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where Is Blindness?”. International Electronic Journal of Environmental Education 10/2 (May 2020), 122-135.
JAMA Bakar F, Avan Ç, Şeker F, Aydınlı B. Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?. IEJEE-Green. 2020;10:122–135.
MLA Bakar, Fatma et al. “Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where Is Blindness?”. International Electronic Journal of Environmental Education, vol. 10, no. 2, 2020, pp. 122-35.
Vancouver Bakar F, Avan Ç, Şeker F, Aydınlı B. Plant and Animal Awareness in Nature Education Perspectives: Where is Blindness?. IEJEE-Green. 2020;10(2):122-35.