Reception theory or aesthetics is the name which is given in the literary world that
gives the reader responsibility as well as the author about meaning or interpretation of
author’s works and that analyzes reader’s function in this field. It’s a matter of debate
or study about who gives a meaning to the work. When does the work have a meaning?
Who constitutes the meaning, the reader or the author? In the context of our subject, in
what way does the reception process realize for theater audience and children’s theater
audience? Is there a difference between adult theater and children’s theater? The subject
of this study is to answer this question “In what way does the reception of the children’s
theater audience group realize among the children aged 4 and older in our country?” in
the light of the cognitive development theory of Piaget and the reception aesthetics of W.
Iser, and we grounded the observations that were made during the children’s plays and
the interviews made after the play.
Alımlama Estetiği ya da kuramı 1960 lardan bu yana edebiyat dünyasında yer alan,
eserlerinin anlamı ve yorumu ile ilgili olarak yazarın yanı sıra okura da sorumluluk
veren, okurun bu alandaki işlevini inceleyen çeşitli kuramlara verilen addır. Esere kimin
anlam verdiği tartışma / araştırma konusudur. Eser ne zaman anlam kazanır? Anlamı kim
oluşturur? Okur mu yazar mı? Konumuz bağlamında tiyatro seyircisi ve çocuk tiyatrosu
seyircisi için alımlama süreci ne şekilde gerçekleşir, yetişkin tiyatrosu ve çocuk tiyatrosu
için alımlama süreci arasında bir fark var mıdır? Bu çalışmanın konusu, Piaget’nin
bilişsel gelişim kuramı ve W. İser’in alımlama estetiği ışığında, ülkemizde çocuk tiyatrosu
seyirci grubunu oluşturan 4 yaş ve üstü çocuklarda alımlama ne şekilde gerçekleşiyor?”
sorusunun yanıtlarını, çocuk oyunları sırasında yapılan gözlemler ve oyun sonrasında
yapılan görüşmelere dayanarak vermektir.
Journal Section | ARTICLES |
---|---|
Authors | |
Publication Date | February 19, 2017 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 2 Issue: 1 |