Çeviri
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebû Leheb’in Elleri ve Ka’be’nin Ceylanı

Yıl 2017, Cilt: 8 Sayı: 2, 389 - 394, 27.12.2017

Öz



Kur’ân’ın 111. sûresinin ilk ayeti, Kureyş’in Haşimoğullarının önde gelenlerinden

ve Hz. Muhammed’in amcası olan Ebû Leheb ile ilgilidir. Birinci

ayet, onun ellerine lânete yer verir: Tebbet yedâ Ebî Leheb…“Ebû Leheb’in

elleri kurusun” (Tebbet kelimesi genellikle “beddua” olarak açıklanır). Hz. Muhammed’in

amcasına olan böylesine sert bir tutumu açıklamak için çeşitli yorumlar

ileri sürülmüştür. Yaygın olan esbâb-ı nüzûl rivâyeti şudur: Ebû Leheb,

Hz. Muhammed’in insanlara yaptığı ilk umumi davetin bir kısmını işitince

şöyle dedi: Tebben leke (Sana lânet olsun). Bunun üzerine bu sûre nâzil oldu.

Fakat bu kısa rivâyetten Kur’ân’ın niçin Ebû Leheb’in kendi söylemini ve tarzını

koruyarak “Tebben lî Ebî Leheb” demek yerine sözü Ebû Leheb’in ellerine

çevirdiği açık değildir.

Kaynakça

  • Ebu’l-Ferec, el-Esfehânî, el-Ağânî, I-XX, Kâhire, 1285/1868; Beyrut, 1970.
  • Askerî, Ebû Hilâl, Kitâbu’l-Evâ’il, Beyrut, 1987.
  • Belâzurî, Ahmed b. Yahya, Ensâbu’l-Eşrâf, thk: Süheyl Zekkar ve Riyâd Zirikli, I-XIII, Beyrut, 1996.
  • Halebî, Ali b. Burhâniddîn, es-Sîretu’l-Halebiyye, I-III, Kâhire, 1320/1902; Beyrut, tz. Hassân b. Sâbit, Divân, thk: Velîd N. Arafât, I-II, Londra, 1971.
  • Hawting, G.R., “The disappearence and rediscovery of Zamzam and the ‘Well of the Ka’ba’.” BSOAS 43 (1980): 44-54.
  • Heytemî, Nûreddîn, Mecmau’z-Zevâid ve Menbâu’l-Fevâid, I-X, Beyrut, 1987.
  • İbn Habîb, Muhammed, el-Muhabber, thk: I. Lichtenstaedter, Haydarabâd, 1942; Beyrut, tz.
  • el-Munammak fî Ahbâri Kureyş, thk: Hurşîd Ahmed Fâruk, Beyrut, 1985.
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Asım Sarıkaya

Yayımlanma Tarihi 27 Aralık 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

ISNAD Sarıkaya, Asım. “Ebû Leheb’in Elleri Ve Ka’be’nin Ceylanı”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 8/2 (Aralık 2017), 389-394.