Research Article
BibTex RIS Cite

Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü

Year 2015, Volume: 6 Issue: 1, 45 - 62, 15.06.2015

Abstract

Vakıf, İslam inancı, kültürü ve medeniyetinin en eski kurumlarından biridir. Kur’an ve Hadislerde

sosyal yardımlaşmaya dikkat çekilmiştir. Bu nedenle İslam bilginleri iyilikte yardımlaşmanın

öneminden dolayı hareketle meşruiyetine birçok delil göstermişlerdir. Böylece dünyada, “gök

kubbe altında hoş bir seda bırakma” düşüncesi vakıf anlayışıyla gerçekleşmiştir. Osmanlı fethettiği

yerleri, vakıflarla imar etmiştir. Bu itibarla vakıf hizmetleri hem fetih hareketini kolaylaştırmış

hem yerli halkın sosyal hayatını iyileştirmiştir. Servet vakıf modeliyle vücudun damarlarında dolaşan

kan gibi mobil hale gelmiştir. Bu sivil iradeyle; dini, kültürel, eğitim, ticari, sosyal ve askeri

alanda vakıf eserleri meydana gelmiştir. Vakıflar üzerinden din, dil, ırk ayırımı yapılmamıştır. Ötekinin

inancına, mezhebine kültürüne hoşgörüyle yaklaşılmıştır. Nitekim kayıtlardan anlaşıldığı

üzere 1856 yılında Osmanlı nüfusu 36 milyondur. Şayet ayrılıkçı bir politika izlenmiş olsaydı 3-5

asır boyunca yönetilen halkın Müslüman olması beklenirdi. Oysaki o tarihte, imparatorluk sınırlarındaki

36 milyon nüfusun, sadece 20 milyonu ( % 58) Müslüman’dır. Geriye kalan 16 milyonu, ( %

42 ) gayri Müslim’dir.

References

  • Ertem, Adnan, Osmanlı Medeniyeti, Klasik, İkinci Basım, İst. 2006.
  • Tütüncü, Mehmet, Cezayir’de Osmanlı İzleri, Çamlıca, İstanbul, 2013.
  • Ebu’l Kasım Sa’dullah, Cezayir Kültür Tarihi, Darü’l Garbü’l İslamî, Cezayir, 1998.
  • Hatemi, Hüseyin, Osmanlı Ansiklopedisi, İz Yayıncılık, İstanbul,1996.
  • Güler, Mustafa, CezzarAhmed Paşa ve Akkad Savunması, Çamlıca Yayınevi, İstanbul, 2013.
  • Seyyid Muradi Reis, Barbaros Hayreddin Paşa’nın Hatıraları, Çamlıca, İstanbul, 2014.
Year 2015, Volume: 6 Issue: 1, 45 - 62, 15.06.2015

Abstract

References

  • Ertem, Adnan, Osmanlı Medeniyeti, Klasik, İkinci Basım, İst. 2006.
  • Tütüncü, Mehmet, Cezayir’de Osmanlı İzleri, Çamlıca, İstanbul, 2013.
  • Ebu’l Kasım Sa’dullah, Cezayir Kültür Tarihi, Darü’l Garbü’l İslamî, Cezayir, 1998.
  • Hatemi, Hüseyin, Osmanlı Ansiklopedisi, İz Yayıncılık, İstanbul,1996.
  • Güler, Mustafa, CezzarAhmed Paşa ve Akkad Savunması, Çamlıca Yayınevi, İstanbul, 2013.
  • Seyyid Muradi Reis, Barbaros Hayreddin Paşa’nın Hatıraları, Çamlıca, İstanbul, 2014.
There are 6 citations in total.

Details

Primary Language Arabic
Journal Section Makaleler
Authors

Fikret Karaman This is me

Publication Date June 15, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Karaman, F. (2015). Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 45-62.
AMA Karaman F. Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. June 2015;6(1):45-62.
Chicago Karaman, Fikret. “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi Ve Sosyal Gücü”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6, no. 1 (June 2015): 45-62.
EndNote Karaman F (June 1, 2015) Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6 1 45–62.
IEEE F. Karaman, “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü”, İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, pp. 45–62, 2015.
ISNAD Karaman, Fikret. “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi Ve Sosyal Gücü”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 6/1 (June 2015), 45-62.
JAMA Karaman F. Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015;6:45–62.
MLA Karaman, Fikret. “Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi Ve Sosyal Gücü”. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol. 6, no. 1, 2015, pp. 45-62.
Vancouver Karaman F. Osmanlı Devletinde Vakıf Sistemi ve Sosyal Gücü. İnönü Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2015;6(1):45-62.