Günümüzde küreselleşmeyle birlikte iletişim ve bilişim alanlarındaki hızlı değişim, işgücü ve istihdam trendlerinde etkili olmaktadır. Yaşanan bu değişim ve dönüşüm olası iş imkânlarını araştırmada, potansiyel ve mevcut işgücünü daha bilinçli ve seçici hale getirmektedir. Örgütlerde ise bu durum insan kaynağını temin ettikleri işgücü piyasasındaki rekabeti ortaya çıkarmaktadır. Dolayısıyla örgütler nitelikli, yetenekli ve işe uygun bireyleri örgüte çekme, mevcut çalışanları da örgütte tutabilme problemi ile karşı karşıya kalmaktadırlar. Bu durumla başa çıkmada örgütün çekici hale gelmesi önem kazanmaktadır. Çünkü bireyler güçlü itibara, imaja sahip ve kariyer beklentilerini karşılayacak örgütlerde çalışmak isterler. Bu bağlamda örgütler nitelikli çalışanı bünyesine katmayı arzularlar, çalışanlar da çekici olan örgütlerde çalışmayı tercih ederler. Çalışmada akademik ve iş çevresinde dikkat çeken örgütsel çekicilik konusu kavram, boyutlar, teoriler ve bireysel-örgütsel özellikler çerçevesinde incelenmiştir.
Today, rapid change in the fields of communication and informatics with globalization has an impact on labor force and employment trends. This change and transformation makes the potential and current workforce more conscious and selective in searching for possible job opportunities. In organizations, this situation reveals the competition in the labor market where they provide human resources. Therefore, organizations are faced with the problem of attracting qualified, talented and suitable individuals to the organization and keeping existing employees in the organization. In order to cope with this situation, it is important for the organization to become attractive. Because individuals want to work in organizations that have a strong reputation, image and meet their career expectations. In this context, organizations desire to include qualified employees, and employees prefer to work in attractive organizations. In the study, the issue of organizational attractiveness, which draws attention in the academic and business environment, has been examined within the framework of concepts, dimensions, theories and individual-organizational characteristics.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Business Administration |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Issue: 1 |