İnsanların kültürlerinden kasıtlı veya kasıtsız edindiği ve hayat tarzına, anlayışına, iş yapma biçimine, hülasa benliğine kattığı her şey kişinin kültürel sermayesini oluşturur. Örgütsel sosyalleşme ise çalışanların örgüte üye olarak katılması için gerekli tutum, davranış ve bilgileri edinme süreci olarak ifade edilebilir. Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeyleri ile örgütsel sosyalleşme düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. İlişkisel tarama modeli ile yapılan araştırmanın örneklemi 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Batman ve Siirt il merkezlerinde bulunan okul öncesi, ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan 468 öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kültürel Sermaye Ölçeği” ve “Örgütsel Sosyalleşme Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler istatistik paket programı ile analiz edilmiştir. Araştırmadaki verilerin analizinde bağımsız örneklem t-testi, betimsel istatistik, korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre öğretmenlerin hem kültürel sermaye yeterlikleri hem de örgütsel sosyalleşme düzeyleri “yüksek” çıkmıştır. Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlik düzeylerinde; eğitim düzeyinde anlamlı fark tespit edilmiştir. Öğretmenlerin örgütsel sosyalleşme düzeylerinde; eğitim düzeyi ve aylık gelire göre anlamlı fark tespit edilmiştir. Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri ile örgütsel sosyalleşmeleri arasında pozitif yönlü orta düzeyde anlamlı ilişki bulunmuştur. Öğretmenlerin kültürel sermaye yeterlikleri örgütsel sosyalleşmeleri üzerinde anlamlı bir yordayıcıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | October 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 28 |