Araştırma, yabancı dil öğretiminde videolarda dinleme hızının anlama üzerindeki etkisini saptamayı amaçlamaktadır. Araştırma örneklemini, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Fransız Dili Eğitiminden 11 yüksek lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, “TV 5 Monde Enseigner le Français” Tv 5 Monde ile Fransızca öğret adlı internet sitesindeki “7 jours sur la planète” Dünyada Yedi Gün uygulamasındaki her biri B1 intermédiaire düzeyinde ve dünya gündemiyle ilgili farklı konuları içeren, süreleri 2,5 ile 5 dakika arasında değişen 3 videodan elde edilmiştir. “Un festival pour retrouver le sourire” isimli videodan yavaş, “Marche Anti-Trump” isimli videodan normal ve “Zoran Mandlbaum : un homme ordinaire au courage extraordinaire” Zoran Mandlbaum: olağanüstü cesaretiyle sıradan bir insan isimli videodan ise hızlı yürütme hızı düzeyinde yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle çözümlenmiştir.
This article aims to determine the effect of the speed of listening in videos on understanding in foreign language teaching. The research sample is composed of 11 graduate students from Atatürk University Kazim Karabekir Education Faculty French Language Education Department. Dates were obtained from three videos which contains information on different topics related to the world agenda and ranging from 2,5 to 5 minutes in applications "7 jours sur la planète" 7 days in the planet on the website "TV 5 Monde Enseigner le Français" teaching French with Tv 5 Monde . Video entitled "un festival pour retrouver le sourire" a festival to re-smile has been utilized at the speed slow; video named "Marche Anti-Trump" manifestations anti-Trump at the speed normal and video entitled "Zoran Mandlbaum: un homme ordinaire au courage extraordinaire" a courageous ordinary person at the speed high. The data obtained as a result of the research were analyzed by descriptive analysis method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 11 |