Bu araştırma “Öğretmen Adaylarının Bireysel Değerler Hakkındaki Görüşleri”ni belirlemek amacıyla yapılmıştır. Genel tarama modeli ile yürütülen araştırmada görüşlerin belirlenmesi amacıyla “Bireysel Değerler Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, 2012-2013 öğretim yılında Nevşehir Üniversitesi’nde Pedagojik Formasyon Eğitimi alan öğretmen adayları oluşturmuştur. Evrenin tamamına ulaşıldığı için, ayrıca örneklem alınmamıştır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarına göre, insan hayatını yönlendiren en önemli değer yargısı, “tam” derecesiyle x¯= 4,95 katılımın gösterildiği “insana saygı” değer yargısıdır. Bireysel olarak ise, öğretmen adaylarının %30’u “adalet” yargısını birinci sırada öncelikli bir değer olarak belirtmişlerdir. Bu sonuçlar dikkate alındığında okul yönetimlerince bu değer yargılarının dikkate alması gerektiği görülmektedir.
Eğitim değerler eğitimi ahlak öğretmen yönetim okul formasyon.
The aim of this study was to determine the Opinions of Teacher Candidates about Individual Value Management. “Individual Values Scale” was used in order to determine the opinions within the scope of the survey conducted by general survey model. Population of the survey consisted of the teacher candidates receiving Pedagogical Formation Education in Nevşehir University during 2012-2013 academic year. Since the survey population was full, a sample couldn’t be taken additionally. According to the teacher candidates participating into the survey, the most important value judgment directing the human life is the value judgment of “respect to human beings” for which the participation was shown with an “exact” rate x¯= 4,95 . And individually, 30% of the teacher candidates stated the judgment of “justice” as a primary value in the first rank. When these results are considered, it has been seen that these value judgments should be taken into consideration by school administrations.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 11 |