Cansız nesneler, insanla ilgili olarak ya da onunla ilgileri nispetinde edebi esere girerler. Bu bağlamda kimi zaman kahramanın ruh haletini, karakterini yansıtan bir araç kimi zaman hikâyenin mesajının verilmesinde kullanılan bir sembol kimi zaman somut bağlamdan soyuta geçişi sağlayan bir nesne kimi zaman da “arzu edilen” ya da “korku duyulan” nesne konumunda hikâyenin kurgusunun merkezinde yer alabilirler. Çalışmada, içerisinde palto nesnesi yer alan beş hikâye, palto nesnesi merkeze alınmak suretiyle yakın okuma yoluyla incelenmiştir. Bu bağlamda, Halid Ziya’nın Kar Yağarken, Oğuz Atay’ın Beyaz Mantolu Adam, Gogol’un Palto ve Bahaddin Özkişi’nin Palto ve Asıl Sebep incelenen hikayelerdir. Bu hikâyelerde cansız bir nesne olarak palto, birçok işlevleri haizdir. Palto, rengiyle, şekliyle, cinsiyet özelliğiyle, hatta emanet olma vasfıyla dahi işlenir. Ayrıca bütün hikâyelerde paltonun insan psikolojisiyle bağı kurulur. Ona karşı duyulan arzunun, tutkunun sebebi, paltoya kavuştuktan sonra onu sırtına geçirip soğuktan korunmak değildir. Onun ifade ettiği ya da insanların ona yükledikleri güçlü olma, soyluluk, zenginlik, saygı görme gibi soyut düşüncelerdir. Paltoya kavuştuktan sonra, kahramanların paltonun taşıdığı bu karakter özelliklerini de sırtlarına geçirmişçesine hareket etmeleri bundandır.
Lifeless objects enter literary work in relation to human or in proportion to human interest. In this context, the coat is an object which is sometimes located at the center of the fiction of the story in the form of a vehicle that reflects the mood of the hero, a symbol sometimes used in giving the message of the story, sometimes makes a transition from concrete context to abstract or sometimes a “desirable” or "feared" object. In the study, the five stories in which the coat object was located were examined through close reading by taking the coat object into the center. In this context, Halid Ziya’s Kar Yağarken, Oğuz Atay’s Beyaz Mantolu Adam, Gogol’s Palto ve Bahaddin Özkişi’s Palto and Asıl Sebep are the stories studied. As a lifeless object in the stories studied, the coat has many functions. The coat is processed by color, by gender, or even by entrustment. The coat is handled with color, shape, gender, even entrustment. Also, in all stories, the coat is linked to human psychology. The reason for the violent desire for the coat is not to wear it after you get it, not to protect it from the cold. It is the kind of thinking that people have put on him, such as strength, nobility, wealth, respect. It is a fact that after the confrontation of the coat, the heroes move as if they have the character of the palton on their backs.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 13 |