Bu araştırmanın amacı, öğretmen ve okul yöneticilerinin performans değerlendirme sürecinde yer almasını istediği kriterler ile gerçekleştirilen öz değerlendirme sonuçlarının okul kademesi ve mezuniyet değişkeni açısından incelenmesidir. Tarama araştırma modeli ile yürütülen çalışmada öğretmen ve okul yöneticilerinin öğretmen performans değerlendirme süreci ile ilgili öz değerlendirme sonuçlarının tespit edilebilmesi için araştırmacı tarafından geliştirilen ‘Öğretmen Performans Değerlendirme Ölçeği’ Dilbaz Sayın, 2017 kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Çanakkale Merkez ilçe devlet okullarında görev yapmakta olan 404 öğretmen ve okul yöneticisi oluşturmaktadır. ‘Öğretmen Performans Değerlendirme Ölçeği’ ile elde edilen verilerin analizinde yüzde, frekans, Anova ve Tukey testi istatistiki analiz yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre öğretmen ve okul yöneticilerinin öz değerlendirme sonuçları okul kademesi değişkeni bakımından anlamlı bir farklılık oluştururken, mezun olunan okul değişkeninde anlamlı bir farklılık oluşturmadığı tespit edilmiştir.
The purpose of this research is to examine the results of the self-evaluation carried out with the criteria that the teachers and the school administrators want to be included in the performance evaluation process in terms of the grade of schools and the types of school teachers graduated from alma mater variable variables. The 'Teacher Performance Assessment Scale' Dilbaz Sayın, 2017 developed by the researcher was employed in order to determine the results of the self-evaluation related to the teacher performance evaluation process of teachers and school administrators in the study conducted with the survey research method. 404 teachers and school administrators working in Çanakkale city center state schools comprised the sample of this research. Percentage, frequency, ANOVA and Tukey parametric statistical analysis methods were used in the analysis of the data obtained with the 'Teacher Performance Assessment Scale'. The results indicated that while the teachers and administrators’ self-evaluation results significantly differed by the grade of schools, there was no significant difference in the type of school teachers graduated from alma mater variable .
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | October 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Issue: 16 |