This study aimed to determine if there is any correlation between cultural intelligence and aggression levels of teacher candidates studying at a university in Turkey. Participants of the study were 214 teacher candidates graduated and enrolled pedagogical formation classes on 2016-2017 academic years. 146 %71,9 were women and 57 % 28,1 were men of the study group. Both the Cultural Intelligence Scale CQS and the Buss-Perry Aggression Scale BPAS were applied together. Results of frequencies showed that motivation subdimension of cultural intelligence is the highest on Turkish teacher candidates, while metacognitive subdimension is the lowest. According to the Spearman’s correlation results, there is a significant association between the total intelligence level and total aggression level which was an expected result.
Bu çalışma, Türkiye’deki bir üniversitede okuyan öğretmen adaylarının kültürel zeka ve saldırganlık seviyeleri arasında ilişki olup olmadığını belirlemeyi amaçlamıştır. Çalışmanın örneklemini mezun ve 2016-2017 akademik yılında pedagojik formasyon programına devam eden 214 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Çalışma grubunun 146 %71,9 sı kadın ve 57 %28,1 si erkektir. Kültürel Zeka Ölçeği CIS ve Buss-Perry Saldırganlık Ölçeği BPAS birlikte uygulanmıştır. Frekans sonuçları, Türk öğretmen adaylarının kültürel zeka seviyesinin davranış alt boyutunun en yüksek olduğu aynı zamanda üstbiliş altboyutunun ise en düşük olduğunu göstermiştir. Spearman’ın korelasyon sonuçlarına göre toplam kültürel zeka seviyesi ile toplam saldırganlık seviyesi arasında beklenen bir sonuç olarak anlamlı bir ilişki vardır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 18 |