Bir mantık makinesi, elektriksel ya da mekanik bir cihazdır, özellikle formel mantıktaki sorunları çözmek için özel olarak tasarlanmıştır. Mantık şeması aynı şeyi yapmak için geometrik bir yöntemdir. Aslında pusula, saat gibi pek çok eski makine bu mantık makinelerine örnek olabilir. Bununla beraber, mantık makineleri, eski zamanlardan beri somut nesnelerle değil, soyut modellerle de kullanılmıştır. Birçok model özellikle öğrenme ile ilgili modeller, öğretme stilleri incelendiğinde, Kolb'un öğrenme stilleri, Gregorc öğrenme stilleri vb. Gibi mantık makinelerinin yapısı üzerine kurgulandıkları kolayca görülebilir. Bu modellerin epistemolojik temellerini değerlendirmek için bu mantık makinelerinin incelenmesi önem arz etmektedir. Bu bağlamda, bu makale, mantık makinelerini tarihsel kullanımlarına göre öğrenme stilleri modelleri bağlamında incelemeyi ve mantık makinelerinin epistemolojik sınırlarını bu eğitim modelleri açısından tartışmayı amaçlamaktadır.
A logic machine is a device, electrical or mechanical, designed specifically for solving problems in formal logic. A logic diagram is a geometrical method for doing the same thing. Many ancient machines such as a compass, a clock can be an example of those logic machines. However, logic machines were not restricted to concrete objects but abstract models since ancient times. When many models especially models about learning, teaching styles are investigated, it can be easily seen that they were built on the structure of logic machines such as Kolb’s learning Styles, Gregorc Learning Styles, etc. Therefore, it is important to understand the structure of those logic machines to evaluate the epistemological foundations of those models. In this regard, this paper aims to investigate logic machines in the context of learning styles models in comparison with their historical usage and to discuss the epistemological boundaries of logic machines in terms of those educational models.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | July 1, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Issue: 19 |